پژوهش های قرآنی به دلیل فضای تخریبی بازده لازم را ندارد

حجت الاسلام عباس نژاد با اشاره به تاثیر پژوهش های قرآنی در توسعه پایدار علم، عدم توجه به توان بخش خصوصی در تولید دانش وحیانی را عامل کندی پاسخ به مطالبه رهبری در تحول علوم انسانی دانست.

 

حجت الاسلام والمسلمین محسن عباس نژاد، رییس بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه با اشاره به وجود راهکار مشکلات هر عصر و زمان در قرآن به خبرنگار شبستان گفت: بنابر فرمایش امیرالمومنین(ع) قرآن حقیقتی صامت است که باید به نطق درآید و عمل به این دستور در دوران کنونی تنها با پژوهش های قرآنی و عرضه مسائل روز به مصحف شریف برای دستیابی به پاسخ های کاربردی امکانپذیر است.

وی با بیان این مطلب که انجام پژوهش های قرآنی زمینه نشر معارف ناب وحی درجهان را فراهم می کند، اظهارکرد: مشکل امروز جامعه ما دانش وارداتی غرب فارغ از اندیشه های دینی و الهی است که با ارائه راه حل های اشتباه از طریق علوم انسانی، بسیاری از مشکلات جوامع بشری را رقم زده است.


پژوهش های قرآنی زمینه نزدیکی دانش به واقعیت را فراهم می کند

حجت الاسلام عباس نژاد تنها خداوند را عالم به مشکلات آدمی و راه حل آنها دانست و تصریح کرد: پژوهش های قرآنی بستر مطلوب برای نزدیک شدن دانش به واقعیت را فراهم می کند چراکه دوری علم از واقعیات روز، دنیای غرب و جهان اسلام را با چالش های جدی مواجه کرده به گونه ای که حتی اندیشمندان غربی درپی بخشیدن جلوه دینی به علوم انسانی هستند تا کارآیی این علوم در حل مشکلات بشر را افزایش دهند.

 

رییس بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه انجام پژوهش های قرآنی در کشور را عامل پیشی گرفتن ایران در پایه گذاری تحول دانش جدید در جهان دانست و بیان کرد: تولید دانش های مبتنی بر آموزه های قرآن و برگرفته از باورهای دینی جمهوری اسلامی را به بنیانگذار دانش جدید در دنیا تبدیل می کند که می تواند با زبان علم ارزش های انقلاب اسلامی را به سراسر جهان صادر کند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای قرآن در پاسخگویی به مشکلات بشر ادامه داد: توسعه پژوهش های قرآنی در کشور علاوه بر اثرگذاری بر توسعه پایدار علم از طریق استخراج مبانی انسان ساز وحی، بستر مناسب برای بالندگی علم الهی در داخل و خارج از کشور را فراهم می کند، در مقابل رفتن به مسیر علوم غربی که خود آنها را نیز با بن بست فکری مواجه کرده مقصدی جز انحطاط در پیش ندارد.

 

پژوهش های قرآنی به دلیل فضای تخریبی بازده لازم را ندارد

حجت الاسلام عباس نژاد با بیان این مطلب که در مقام سخن جنبش نرم افزاری مدنظر رهبر معظم انقلاب با آرمان گرایی همراه است، ابرازکرد: تولید دانش مبتنی بر اندیشه های دینی نیازمند حمایت جدی در میدان عمل است در غیر اینصورت با چالش های جدی مواجه می شود، متاسفانه با وجود زمینه مساعد و علاقه مندی به انجام پژوهش های قرآنی، به دلیل فضای تخریبی نسبت به فعالیت های قرآنی در جامعه بازده مطلوب دیده نمی شود.

وی عدم توجه به توانمندی بخش خصوصی در عرصه های فرهنگی را دیگر نقص انجام پژوهش های قرآنی کاربردی در جامعه برشمرد و عنوان کرد: فضاهای منفی نسبت به فعالیت های قرآنی و نادیده گرفتن توان بخش خصوصی در عرصه فرهنگ که حمایت جدی دستگاه های اجرایی را کاهش داده است، زمینه انجام پژوهش های فاخر و مستند به آموزه های وحی را با مشکل مواجه می کند.

رییس بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه با ابراز گلایه از وزارت علوم برای تعلل در صدور مجوز پژوهشکده قرآن و علم بیان کرد: راه اندازی این پژوهشکده که مورد تایید رییس جمهور، نمایندگان مجلس و آیات عظام قرار گرفته است به دلیل تعلل وزارت علوم در صدور مجوز به مدت دو سال به تعویق افتاده در صورتی که فعالیت این پژوهشکده می تواند منجر به حضور پژوهشگران ممتاز قرآنی و انجام پژوهش های فاخر در این عرصه شود.

 

انتقادات دلسوزانه به تخریب های دشمنانه تعبیر نشود

وی با تاکید بر لزوم اهتمام به پاسخگویی به مطالبات رهبری از جامعه علمی کشور گفت: نباید انتقادات دلسوزانه به تخریب دشمنانه تعبیر شود، در مقابل باید از کمکاری در پاسخگویی به درخواست رهبری که مبتنی بر مبانی نظام جمهوری اسلامی است به ویژه در تحول علوم انسانی و تحقق جنبش نرم افزاری دوری جست و در فعالیت های این عرصه تجدیدنظر کرد.

حجت الاسلام عباس نژاد تغییر در شرایط موجود برای رسیدن به نقطه مطلوب را ضروری دانست و اظهارکرد: نقطه قوت نظام اسلامی پژوهشگران مدافع ارزش های قرآنی در این نظام هستند که علی رغم مشکلات بسیار کارهای فاخری انجام داده اند البته باید توجه داشت که ایجاد پارادایم جدید علمی در فضای کشور نیازمند ایجاد امکانات مناسب برای فعالیت پژوهشگران است.

وی با اشاره به درگیری مراکز فعال علمی به مسائل حاشیه ای خاطرنشان کرد: باید فعالیت های پژوهش محور قرآنی در فضای میان رشته ای و با کاربرد سازوکارهای ترجیحی و تشویقی انجام شود چراکه خوشبختانه امروز فضا از نظر پایه علمی پژوهشگران برای ارائه علوم مبتنی بر آموزه های وحی و دین از آمادگی لازم برخوردار است.

پایان پیام/

 

 


 

کد خبر 7053

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha