گناه و معصیت زمینه ساز تکذیب آیات الهی است

خبرگزاری شبستان: عضو مجلس خبرگان رهبری گناه و معصیت را زمینه ساز تکذیب آیات الهی دانست و گفت: کسانی که در دنیا اهل گناه هستند،آرام آرام به جایی می‌رسند که آیات الهی را تکذیب می‌کنند و بعد کم کم به درد تمسخر کردن مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته به مناسبت دهه اول ماه مبارک رمضان در مسجد ارگ تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: رمضان ماه مهمانی خداوند است.

وی افزود: این مهمانی بزرگ اهداف بسیاری پشت پرده دارد بنابراین کسانی می‌توانند از این مهمانی بهره ببرند که اهداف آن را بدانند پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: اگر انسان روزه‌دار در ماه مبارک رمضان احساس تشنگی و گرسنگی کرد گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم با قسم از وقوع قیامت یاد می‌کند، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: به طور قطع من شما را در قیامت گرد هم جمع خواهم آورد؛ از خداوند راستگوتر کسی نیست. مهمترین مبحث و یک سوم آیات قرآن کریم باور داشتن روز قیامت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه قرآن برای پرهیزکاران مایه هدایت است، اظهار داشت: پرهیزکاران کسانی هستند که به قیامت یقین دارند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: پرهیزکاران همان متقینی هستند که از نعمت هدایت قرآن بهره‌مند می‌شوند آنان قیامت باورانند؛ بنابراین اگر انسان بخواهد قرآن بر او اثر گذار باشد ابتدا باید به قیامت یقین داشته باشد سپس با قرآن کریم انس بگیرد تا آثار این انس در او متجلی شود.

وی با استناد به سوره اعراف، گفت: خداوند در سوره مبارکه اعراف گفتگویی از اهل دوزخ و بهشتیان را به تصویر می‌کشد و می‌فرماید: اهل جهنم با صدایی بلند و از راه دور اهل بهشت را مورد ندا قرار می‌دهند و از آنان درخواست می‌کنند تا قدری از آب گوارای بهشت را در اختیار آنان قرار دهند و بهشتیان در پاسخ به آنان می‌گویند در عالم آخرت این نعمات بر کفار حرام است، امروز ما شما را فراموش می‌کنیم همانگونه که شما در دنیا چنین روزی را فراموش کردید.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی ادامه داد: اهل دوزخ کسانی هستند که در دنیا آیات الهی را انکار می‌کردند و همه آیات را از قوانین طبیعت می‌دانستند. امکانات و رفاهیات آخرت در دنیا مهیا می‌شود اما کافران با بازیچه گرفتن دین گذاره‌های دینی را در دنیا به سخره می‌گیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گناه و معصیت را زمینه ساز تکذیب آیات الهی دانست و عنوان کرد: کسانی که در دنیا اهل گناه هستند در دنیا آرام آرام به جایی می‌رسند که آیات الهی را تکذیب می‌کنند و بعد کم کم به درد تمسخر کردن مبتلا می‌شوند. در قرآن می‌خوانیم اگر کسی یک گناه انجام دهد و توبه نکند آن گناه در وجود او ریشه می‌کند و گاهی برای جدا نشدن از آن گناه حق را انکار می‌کند از این رو خداوند او را از نور هدایت دور می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند انسان مومن قیامت باور را به مقامی می‌رساند که با چشم دل پرده‌های دنیا را می‌شکافد و حقایق ملکوت را مشاهده می‌کند و به او دستی می‌دهد تا گره از کار دیگران بگشاید بنابراین یاد قیامت در زندگی انسان آثار فراوانی دارد که یکی از آنان اجتناب نفس از سرکشی و طغیان است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی بیان داشت: انسان اگر به اندازه خردلی عمل خیری داشته باشد خداوند آن عمل را در قیامت حاضر می‌کند درباره گناهان نیز همین امر جاری است خداوند در قیامت برای حساب و کتاب به کمک کسی نیاز ندارد زیرا همه اعمال انسان در قیامت حاضر می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند به دقیق بودن حساب و کتاب قیامت هشدار می‌دهد، گفت: در کنار این حساب و کتاب دقیق خداوند بسیار مهربان است از این رو کسانی که نامه عملشان را به دست راست‌شان می‌دهند حساب آنان را به راحتی انجام می‌دهد و گناهان آنان را می بخشد. کسانی نامه عمل خود را به دست راست می‌گریند که ولایت علی(ع) را به همراه داشته باشند برای همین خداوند با آنان بسیار مهربان می‌شود بنابراین انسان باید مراقب باشد این ولایت پذیری را از دست ندهد.

وی با بیان اینکه هوای نفس انسان را به سرکشی و طغیان وادار می‌کند، اظهار داشت: امیرمومنان می‌فرمایند: نفس خود را با یاد مرگ مهار کنید؛ در جای دیگر آمده انسان روزی 20 مرتبه باید یاد مرگ کند تا در زمره غافلان قرار نگیرد. متاسفانه امروز این آدابی که برای تشییع جنازه در شریعت بیان شده از میان جامعه رخب بربسته و قبرستان‌ها از محیط شهر و اجتماع فاصله گرفته و این خود باعث فراموشی یاد مرگ می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: در ماه مبارک رمضان هر وقت تشنه شدید بگویید، بار الها؛ من به یاد روزی افتادم که در قیامت آبی نیست جگر تشنگان با آن خنگ شود مرا با آب کوثر در قیامت سیراب کن.

عضو مجلس خبرگان رهبری دومین خاصیت یاد مرگ را بی ارزش شدن لذائذ دنیوی بیان کرد و گفت: دنیا در نظر انسان معادباور خرد و کوچک می‌شود. اهل بیت(ع) با مشاهده کسانی که بر سر اموال دنیا با یکدیگر جدال می‌کنند تاسف می‌خورند. انسان معادباور زندگی زاهدانه دارد و نسبت به مال دنیا بی رغبت است و در برابر سختی‌ها و آزمایشات مقاومت می‌کند.

وی در پایان ادامه داد: دنیا دار مشکلات است آرامش و آسایش در آن یافت نمی‌شود انسان در مواجه با مشکلات باید قیامت را به یاد بیاورد تا آرام گیرد. انسان برای ابد خلق شده است بنابراین نباید بیش از اندازه عمر خود را صرف دنیا کند طبق صریح روایات؛ اگر قیامت را یاد کنید مصائب و مشکلات بر شما آسان می‌شود؛ انبیا و اولیای الهی بیش از سایرین به مشکلات و مصائب دنیوی گرفتار بودند اما با یاد قیامت آنها را تحمل می‌کردند.

کد خبر 706154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha