بیانیه نشست سوم اجلاس اکو اقدامات تروریستی چابهار را محکوم کرد

در بیانیه سومین نشست وزیران کشور عضو اکو، ماحصل همکاری های ضدتروریسم چنین منعکس شد: وزرای کشور اکو انواع حملات تروریستی در منطقه اکو را بخصوص حمله بمب گذاری اخیر در چابهار ایران را محکوم می کند.

به گزارش  خبرگزاری شبستان، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور که برای شرکت در سومین نشست وزیران کشور اعضای سازمان همکاریهای اقتصادی 'اکو ' به استانبول سفر کرده است؛ در پایان این نشست با همتای پاکستانی خود دیدار و در مورد همکاریهای امنیتی دو کشور گفت و گو کرد. 

در بیانیه پایانی نشست امروز وزیران کشور عضو اکو ،آمده است : سومین اجلاس وزرای کشور اکو؛ تروریسم را تهدید جدی برای صلح و ثبات در منطقه اکو ارزیابی و بر لزوم توسعه همکاریها برای مقابله با بلای قاچاق مواد مخدر، تروریسم و جرایم سازمان یافته تاکید دارد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است، وزرای کشور اکو انواع حملات تروریستی در منطقه اکو را بخصوص حمله بمب گذاری اخیر در چابهار ایران را محکوم می کند.
بیانیه پایانی اضافه می کند، از اینکه اثرات مهلک جرائم فرا ملی از جمله تروریسم ، قاچاق مواد مخدر ،قاچاق اسلحه پولشویی ، قاچاق انسان ، مهاجرت غیر قانونی ، دزدی دریایی و جرائم سایبری بر ثبات و توسعه ، حاکمیت قانون و آسایش مردم در منطقه اثرات ویران کننده داشته اند ، نگران هستیم و باید برای رفع این مشکلات همکاریهای خود را توسعه دهیم.
تشکیل بانک اطلاعات اکو توسعه ارتباطات بین پلیس کشورهای عضو اکو و تبادل اطلاعات ضروری بین نیروهای کنترل مرزی کشورهای عضو برای ایجاد نظام موثر کنترل مرزی از جمله دیگر دست آوردهای این نشست بود. 

 بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، اجلاس‌های قبلی وزیران کشور سازمان همکاری اقتصادی اکو در تهران و عشق‌آباد برگزار شده است.
 گفتنی است،سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در 1984 تاسیس شد و کشورهای افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در 1992 به این سازمان ملحق شدند.

لازم به ذکر است اخیرا اخباری از همکاری سازمان اطلاعات پاکستان  ISI درباره پرورش نیروهای تروریستی در محافل خبری منعکس شده است. لذا همچنان بر کارشناسان سیاسی و افکار عمومی دلایل محافظه کاری دستگاه دیپلماسی کشور در برخورد با نیروهای امنیتی پاکستان پوشیده است.

گفتنی است در روزهای ابتدایی دی امسال یکی از تلویزیون های معتبر پاکستانی از بازداشت افراد مؤثر در انفجارهای تروریستی ایران توسط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان که زیر نظر رئیس جمهوری این کشور است؛ خبر داده بود. همچنین سردار سرلشگر فیروزآبادی طیّ افزایش اقدامات تروریستی در مناطق مرزی ایران- پاکستان به عنوان بلندپایه ترین مقام نظامی ایران از پیگیری حق مشروع ایران خبر داده بود و به مقامات ارشد امنیتی پاکستان هشدار داده است.

همچنین اخبار غیررسمی حاکی از آن است که پاکستان بعد از هشدار جدی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قصد دارد ضمن مبادله افراد بازداشت شده به اخذ امتیازات جانبی بپردازد.

با این وجود باید دید دستگاه دیپلماسی کشور در برخورد با کارشکنی های نیروهای نظامی -امنیتی پاکستان چه خواهد کرد؟

پایان پیام/

کد خبر 7163

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha