آئین بزرگداشت استاد شهریار در تبریز برگزار شد

همزمان با سی امین سالروز درگذشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب؛ آیین بزرگداشت این شاعر شهیر ایرانی در مقبره الشعرای تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی امروز در آئین بزرگداشت استاد شهریار که در مقبره الشعرای تبریز برگزار شد، اظهار داشت: استاد شهریار سند هویت ملت ایران بوده و شاهکار ادبی آن شاعر بلندآوازه به 90 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

وی با بیان این‌که 27 شهریور سالگرد رگذشت استاد شهریار؛ به عنوان روز ملی شعر و ادب نام گذاری شده است، خاطرنشان کرد: علیرغم برخی اظهارنظرهای سخیف و جهت‌دار از سوی عده‌ای ناآگاه؛ این روز در تقویم ملی ایران ماندگار بوده و حذف نخواهد شد.

محمدپور با اشاره به این‌که استاد شهریار به واسطه غنای شعری و مجموعه های پرنغز خود جغرافیای ایران را درنوردیده و در دل های مردم جهان جای گرفته است، گفت: گرامیداشت این روز ملی در حقیقت تکریم هویت ایرانی اسلامی ملت ایران محسوب می شود.

گفتنی است، در این مراسم کتاب «فرهنگ اعلام دیوان فارسی و ترکی استاد شهریار» به قلم علی محمدی و تابلو نقاشی استاد شهریار اثر کمال و رقیه شایگان رونمایی شد و استاد حسام الدین سراج هنرمند پرآوازه کشور بخشی از واقعه عاشورا را با آواز اجرا کرد.

یادآور می شود؛ سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار در روستای خشکناب از توابع بخش تیکمه داش شهرستان بستان آباد واقع در 55 کیلومتری شرق تبریز به‌ دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌ شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده ‌است.

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی نیز تبحر داشت و بیشتر در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد.

کد خبر 728587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha