«تکفیر» ویروسی  که باید معدوم شود/برای مقابله با تروریسم به  بسیج علمی عملیاتی نیاز داریم

حجت الاسلام موسوی با اشاره به حمایت تکفیری ها از حادثه تروریستی اهواز، گفت: انجام عملیات انتحاری توسط اعضای این گروه ها نشان می دهد روی فکرشان کار شده که مرگ را انتخاب می کنند، لذا در مقابله با آنها به بسیج علمی عملیاتی و رویکرد امنیتی نیاز داریم.

حجت الاسلام «سید مهدی علیزاده موسوی» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به ماجرای تروریستی در جریان رژه نیروهای مسلح در اهواز، گفت: این جنایت و حمله مسلحانه به مردم بی دفاع بیش از پیش نشان می دهد که گروه های تکفیری و وهابیت علیرغم ادعاهایشان از اسلام خارج هستند.

 

رئیس پژوهشکده حج و زیارت ادامه داد: نخستین مساله ای که باید توجه کنیم آن است که تاکنون گاه از سوی برخی احساس می شد که جریان های تکفیری چون در ایران عملیاتی نداشتند از جمله جریان هایی هستند که می شود با آنها تعامل کرد و گاهی برخی می گفتند چرا با آنها برخوردهای تند می شود و آنها از اهل سنت هستند و باید با آنها با مدارا برخورد کرد حال آنکه این گروه ها اصلاً از اهل سنت نبودند. 

 

پژوهشگر فِرَق اسلامی تصریح کرد: اتفاقی که در جریان رژه نیروهای مسلح در اهواز افتاد، نشان داد که جریان تکفیر یک ویروس است و هیچ وقت ویروس را نمی توان اصلاح کرد، اگر بدن گرفتار ویروس شود راه معاجله دارد ولی خود ویروس را نمی توان معالجه کرد بلکه باید از بین برود.

 

 

 

تلاش گسترده ماهواره ای برای جدایی هموطنان عرب زبان

وی تاکید کرد: با اتفاقی که در اهواز افتاد این واقعیت کاملاً خود را نشان داد که این جریان های تکفیری با روکش تجزیه طلبی در خوزستان متمرکز شده اند، چنان که مدت ها است شاهد فعالیت شبکه های ماهواره ای در این استان به زبان عربی هستیم؛ آنها می خواهند هموطنان خوزستانی را جدا از سایر مردم معرفی و با القای مباحثی مثل تحقیر و اینکه توجهی به مردم خوزستان نمی شود آنها را از بدنه جامعه جدا کنند. از سوی دیگر هم عده ای ناخودآگاه آب در آسیاب دشمن می ریزند به این معنا که مقابله با عرب ها و عرب ستیزی را مطرح می کنند در حالی که مردم عرب زبان آن ناحیه ایرانی و هموطن ما هستند.

 

علیزاده موسوی بیان کرد: حوادثی مثل اهواز را نمی توان تک علتی بررسی کرد بلکه این جنایت معلول عوامل متعددی است. نباید برخورد هیجانی صورت بگیرد بلکه باید از نظر ناسیونالیستی، اقتصادی و فرهنگی و سیاسی این قضیه بررسی شود. انتظار شخصی من است که مسئولان تمامی عوامل را در نظر بگیرند و این جریان را به عنوان نقطه عطف در فعالیت های داعش بیینند به این معنا که پرونده ذوابعادی را باز و در تقابل با داعش از نقظه نظر علم و عمل نگاه کنند.

 

تلاش برای موج سواری روی فجایع تروریستی

وی با بیان اینکه گروه های تکفیری و داعش بویی از گفت وگو و منطق نبرده اند، ابراز کرد: رویکرد آنها نظامی و بدون فکر و ریشه است، حمایتی که گروه ها و جریان های تکفیری نسبت به این فاجعه تروریستی داشتند، نشان داد که دغدغه شان موج سواری در این شرایط است، لذا کوشیدند از ناراحتی مردم سوءاستفاده کنند.

 

علیزاده موسوی در ادامه بیان کرد: برای مقابله با این اتفاق باید دو رویکرد داشته باشیم که شامل بسیج علمی و بسیج عملیاتی و رویکرد امنیتی است. بسیاری از این افراد، فریب خوردگانی هستند که آلت دست گروه هایی مثل داعش می شوند. اگر در تثبیت اندیشه اسلامی میان جوانان تلاش کنیم و باورهای شیعی و اسلامی را تعمیق دهیم، نفوذ این جریان ها در جوانان به حداقل می رسد، از سوی دیگر باید رویکرد امنیتی خود را تقویت کنیم چرا که هر یک از این رویکردها بدون دیگری عقیم می ماند.


وی تاکید کرد: در این میان رویکرد علمی و فرهنگی نقش مهم تری را ایفا می کند، بدین معنا که باید ریشه های فکری این جریان را بررسی کنیم. کسی که عملیات انتحاری انجام می دهد یعنی از جان خود دست شسته و به فکر مسائل اقتصادی نیست، چراکه می داند کشته می شود. 

 

رئیس پژوهشکده حج و زیارت تصریح کرد: این نشان می دهد که روی فکر و اندیشه این افراد کار شده، بنابر این، باید با حضور علمی و فرهنگی خود برای مقابله با این جریان ها کار کنیم. مردم نیز باید همبستگی و همراهی و همدلی خود را بیشتر نشان دهند و همکاری در دستگاه های امنیتی و مطالعاتی بیشتر شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا روحانیون و دانشگاه ها باید فعالیت های علمی خود را افزایش دهند؛ از سوی دیگر توجه داشته باشیم که ریشه این جریانات در سوریه است.  اگر ریشه این جریان ها را در خارج از مرزهای خود بخشکانیم، درست عمل کرده ایم چه اینکه تاکنون نیز اینگونه بوده و حضور مدافعان حرم در مقابله با جریان های افراطی در کشورهای هم جوار موید همین مساله بوده است.

کد خبر 729043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha