حجاج کشورمان در مناسک حج از اختلافات دم نزنند

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی حج و کعبه را نماد وحدت امت اسلامی عنوان کرد و گفت: حجاج ایرانی در مناسک حج تمتع امسال تمام تلاش خود را برای دوری از اختلافات انجام دهند.




به گزارش خبرنگار شبستان، نخستین گروه از حجاج کشورمان عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام قاضی عسکر؛ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت عازم فرودگاه جده شدند تا از طریق این فرودگاه به مکه مکرمه مشرف شوند.

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام، حجت الاسلام علی قاضی عسگر امروز در آیین معنوی بدرقه نخستین گروه زائران حج تمتع 90، حج را یک فریضه جهان شمول دانست که به تمام مسلمانان جهان تعلق دارد.
وی افزود:وظیفه شرعی تمام مسلمانان است که به گونه‌ای عمل کنند که حج با‌شکوه برگزار شود و هیچ مشکلی در مسیر زائران خانه خدا ایجاد نشود.

 

حجت الاسلام قاضی عسگر بخشی از این مسئولیت به عهده کشور میزبان و بخشی از آن را نیز برعهده زائران دانست و تصریح کرد: در این راستا در طول سال اقدامات مختلفی صورت گرفته تا زائران ایرانی در ایام حج بتوانند با نظمی بهتر از گذشته و با برنامه‌ریزی صحیح از این فریضه استفاده کامل را ببرند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با تأکید بر این نکته که هدف تلاش‌های صورت گرفته آن است که زائران کشورمان بتوانند استفاده کامل را از مناسک حج تمتع ببرند، خاطر‌نشان کرد: زائران باید کاری کنند که تغییر اساسی در روح و جانشان ایجاد شود و تحول روحی و اخلاقی پیدا کنند.

 

حجت‌الاسلام قاضی عسگربا اشاره به تلاش‌های صورت گرفته توسط متولیان برگزاری مناسک حج ابراهیمی در طول سال اظهار داشت: نتیجه کار از لحظه اعزام زائران به بعد به دست خود زائران بیت‌الله‌الحرام است و این زائران هستند که باید خیلی مراقب باشند تا شیطان در این مسیر الهی، سد راه آنها نشود.
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج کشورمان حج و کعبه را نماد وحدت امت اسلامی توصیف کرد و گفت: حج را باید به نماد وحدت تبدیل کنیم و در آنجا از اختلافات دم نزنیم؛ حضرت امام‌(ره) برای وحدت امت اسلامی در مناسک حج رهنمودهای زیادی را داشتند.

 

وی با اشاره به رهنمودهای امام(ره) مبنی بر اینکه زائران خانه خدا باید از انجام کارهای جاهلانه بپرهیزند یا اقدام به برپایی نماز جماعت در هتل‌های محل اقامت نکنند، خاطر‌نشان کرد: تمام تلاش ما این است که حج با آرامش انجام شود و در تعریفی که با مسئولان عربستانی داشتیم توافق شد که هیچ اضطرابی در مناسک حج و عمره ایجاد نشود.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر تصریح کرد: در مناسک حج تأکید بر این است که با همکاری مسئولان 2 کشور کاری کنیم که مردم در کمال آرامش حج خود را انجام دهند و این مسئله به رعایت برخی مسائل باز می‌گردد.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی متذکر شد: از تمام خطبای جمعه و از رسانه‌ها و مطبوعات در هر 2 کشور می‌خواهم که به تنش‌ها و اختلافات دامن نزنند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج تمتع امسال گفت: خط مشی ما در مناسک حج را مقام معظم رهبری مشخص می‌کند. ایشان توصیه‌های بسیار خوبی را برای زائران خانه خدا داشتند و زائران پیش از اعزام یک بار دیگر این توصیه‌ها را مرور کنند.

 

همچنین، علی لیالی نیز در آیین معنوی بدرقه نخستین گروه زائران حج تمتع 90، عملیات حج را یک عملیات سنگین که در مدت زمان کوتاه انجام می‌شود توصیف کرد و گفت: امسال عملیات اعزام 97 هزار زائر ایرانی از طریق 17 ایستگاه پروازی کشور انجام می‌شود.

وی خاطر‌نشان کرد: تلاش داریم تا امکانات اولیه را برای تمام حجاج تدارک ببینیم و نقایصی که وجود داشته را بررسی کنیم تا زائران کشورمان در یک شرایط بهتر به حج مشرف شوند و اعمال خود را انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زائران خانه خدا باید توجه داشته باشند که به مناسکی مشرف می‌شوند که 3 میلیون زائر از کشورهای مختلف در این کنگره حضور دارند، تصریح کرد: در هیچ جای عالم چنین جمعیتی که از کشورهای مختلف جهان گرد هم آمده باشند وجود ندارد لذا در چنین کنگره‌ای باید زائران به مقتضیات و شرایط زمانی و مکانی توجه داشته باشند.

 

لیالی متذکر شد: گاهی فراهم کردن بهترین امکانات نیز نمی‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای این تعداد زائر باشد و برای چنین سفری باید خود را آماده کنیم و صبر و حوصله خود را بالا ببریم.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: زائران خانه خدا باید توجه داشته باشند که در مناسک حج وارد کشور دیگری می‌شویم و عربستان سعودی برای اداره حج، حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهد.

وی افزود: اما حضور 3 میلیون زائر در یک مقطع زمانی، تراکم کارها را برای مسئولان عربستانی سخت و سنگین می‌کند و باید بپذیریم که در یک دوره 22 روزه پروازهای حجاج از کشورهای مختلف وارد فرودگاه‌های مدینه و جده می‌شوند و ممکن است یک زمانی صرف انجام کارهای تشریفات شود.

 

رئیس سازمان حج و زیارت با توصیه زائران به رعایت قوانین عربستان سعودی خاطر‌نشان کرد: باید به قوانین این کشور احترام بگذاریم چرا که احترام به این مقررات، احترام گذاشتن به خودمان است و اگر خود را ملزم به رعایت قوانین این کشور بدانیم، به کسی صدمه وارد نخواهد شد.

لیالی یادآور شد: تمام مسئولیت کاروان به عهده مدیر و روحانی کاروان است و زائران در این سفر هر مشکل، نیاز یا سؤالی داشته باشند باید با این 2 نفر در کاروان مطرح کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت، پاسخگویی و رفع نیازهای زائران را از وظایف اصلی مدیر و روحانی کاروان‌های حج تمتع دانست و گفت: اگر زائران در طول سفر با ابهامی مواجه شدند یا سؤالی داشتند باید آن را به روحانی کاروان خود منتقل کنند.

 

لیالی تقارن اعزام نخستین گروه از حجاج کشورمان به بیت‌الله‌الحرام با شب ولادت امام رضا‌(ع) را باعث نصرت و یاری هر‌چه بیشتر حضرت ثامن‌الحجج دانست.
امسال 97 هزار زائر ایرانی از طریق 17 ایستگاه پروازی در استان‌های مختلف کشور به حج تمتع مشرف می‌شوند.

از مجموع تعداد زائرانی که امسال به مناسک حج اعزام می‌شوند زائران 10 استان کشور از طریق فرودگاه بین‌المللی مهرآباد عملیات اعزام آنها انجام می‌شود.

امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران بارهای زائران در هنگام بازگشت به فرودگاه‌های کشور از طریق پست به آدرس منازل آن‌ها ارسال می‌شود.

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 73269

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha