فعالیت 25 هزار روحانی در کاروان های عتبات عالیات

مدیر جذب روحانی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت گفت: 25 هزار روحانی به عنوان روحانی عتبات و 5 هزار و 200 روحانی به عنوان روحانی عمره سال گذشته زائران را در سفرهای عمره و عتبات همراهی کردند.

حجت الاسلام حسین علی زمانی، مدیر جذب روحانیون بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت در رابطه با نحوه انتخاب روحانیون عمره و عتبات در این مرکز به خبرنگار شبستان گفت: روحانیون عمره و عتبات و مداحان ابتدا باید در آزمون کتبی این معاونت شرکت کرده و پس از قبولی در آزمون و صحت سنجی مدارک، مصاحبه علمی را پشت سر گذاشته و در صورت موفقیت، در دوره های آموزشی خاص شرکت کنند.

وی افزود: ملاک مصاحبه علمی، همان منابع معرفی شده برای آزمون کتبی است و همزمان با مصاحبه یک نوار سخنرانی و مداحی نیز از روحانیون و مداحان ضبط می شود تا نحوه کار آنها ارزیابی شود.

 

حجت الاسلام زمانی در رابطه با ضبط نوار و معیارهای ارزیابی داوطلبان در این مرحله خاطرنشان کرد: هدف از ضبط نوار، بررسی نحوه ورود و خروج به بحث، توانمندی روحانیون در جذب مستمع، توانایی عملی تبلیغ در روحانیون و بررسی محتوای شعر مداحان، نحوه آغاز و اتمام جلسه، صدا و نوع فراز و فرودهای مداحی است که توسط گروهی از ارزیابان بعثه انجام می شود.

وی با بیان این مطلب که سابقه یا معرفی نامه مداحان ملاک انتخاب نیست تصریح کرد: ملاک برای انتخاب مداحان و روحانیون قبولی در آزمون کتبی، قبولی در مصاحبه علمی و کسب نتیجه مطلوب در ارزیابی ها است و سابقه یا عدم سابقه افراد در مداحی یا تبلیغ چندان اهمیتی ندارد.

 

مدیر جذب روحانیون بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت با بیان اینکه در حال حاضر 25 هزار روحانی به عنوان روحانی کاروان های عتبات فعالیت می کنند گفت: سال گذشته تعداد 25 هزار روحانی به عنوان روحانی عتبات و 5 هزار و 200 روحانی به عنوان روحانی عمره زائران را در سفرهای عمره و عتبات همراهی کردند. کلیه روحانیون و مداحانی که به شکل رسمی از طرف بعثه و سازمان حج و زیارت فعالیت می کنند دارای کد اختصاصی هستند که این کد پس از گذراندن مراحل مذکور در اختیار آنها قرار می گیرد و در تمام شهرستاها و مناطقی که بعثه در آن مکان نمایندگی دارد ثبت می شود.

وی در رابطه با مداحان یا روحانیونی که توسط مدیران کاروان ها در سفرهای عتبات یا عمره، کاروانها را همراهی می کنند گفت: این افراد کلیه هزینه های ایاب و ذهاب و خروج از کشور و سائر موارد را باید خود متقبل شوند و بعثه تنها در مورد روحانیون و مداحانی که دارای کد اختصاصی این نهاد هستند، مسئولیت دارد.

 

مدیر جذب روحانیون بعثه در رابطه با نحوه اعزام روحانیون عمره تصریح کرد: روحانیون عمره با توجه به تعداد زیاد آنها هر سال مشرف نمی شوند و تلاش می شود در هر سال یکبار اعزام شوند. اما در برخی مواقع خاص، با توجه به نیاز بعثه اعزامهای  مجدد نیز اتفاق می افتد. مانند ایام فروردین و اردیبهشت که تعدادی از روحانیون کاروانهای عمره به دلیل اشتغال به تدریس در دانشگاه ها امکان اعزام و همراهی با زائران را ندارند و ما با مشکل کمبود نیرو مواجه می شویم که در این صورت کسانی که آمادگی اعزام داشته باشند، مجدداً همراه با کاروانها اعزام می شوند.

حجت الاسلام زمانی درباره نحوه و نوع ارزیابی عملکرد روحانیون و مداحان در طول سفر گفت: ارزیابی ها توسط رابط معاونت در بعثهمقام معظم رهبری در مکه انجام می شود و نوع عملکرد روحانیون در برخورد، توانمندی علمی، بیان مناسک، همراهی با زائر، ابجاد انسجام و استفاده از منابع فرهنگی در مکه و مدینه از جمله ملاک ها و معیارهایی است که در ارزیابی مد نظر قرار می گیرد. البته این ارزیابی ها با ملاک های متفاوت در مورد روحانیون عتبات و مداحان نیز انجام می شود.   

پایان پیام/
 

کد خبر 74569

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha