پیگیری منویات و عمل به مطالبات رهبری در آیین حج نیازمند اتاق فکر است

حجت الاسلام خطیبی با بیان این مطلب که صرف توصیه نمی توان انتظار عدم خریدهای نابجا از زائران داشت، گفت: تحقق مطالبات رهبری ورصد دقیق منویات ایشان برای ادای مناسک حج نیازمند تشکیل اتاق فکر است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد خطیبی، روحانی کاروان در آیین عبادی سیاسی حج تمتع درباره راهکارهای تحقق مطالبات رهبری مبنی بر تحقق عملیاتی برنامه ریزی های انجام شده در ایام حج به خبرنگار شبستان گفت: قرار گرفتن در این مسیر نیازمند انجام دو نوع فعالیت نظری و عملی است، در مرحله نظری ما برای برنامه ریزی باید از اتقان فکری برخوردار باشیم تا بتوانیم منویات رهبری و نظرات ایشان درباره حج را به طور کامل رصد کنیم.

وی اظهار کرد: مطالبات رهبری باید عنوان بندی شده و سپس با کار علمی تحقیقاتی به مرحله عملیاتی وارد شود تا روحانیون کاروان ها بتوانند نتایج اخذ شده از این طریق را به بدنه حجاج تزریق کنند از طرق مختلفی همچون توزیع کتاب، بروشور و نرم افزار.

حجت الاسلام خطیبی با بیان این مطلب که انجام اقداماتی از این دست تاثیرات مثبتی را برجای می گذارد، تصریح کرد: باید در کنار کمیته های فعال در سازمان حج و زیارت کمیته ای برای پیگیری منویات رهبری فعال شود تا با رصد مطالبات و تاکیدات رهبری بتوان در مسیر تحقق اهداف حرکت کرد.

 

 

پژوهشگر دینی درباره نقش روحانیون کاروان های حج در تعامل حجاج و ایجاد وحدت هرچه بیشتر میان آنها بیان کرد: روحانیون کاروان ها در ایجاد و ترویج احساس وحدت و همگرایی در میان حجاج خانه الهی نقشی موثر دارند و اطلاع رسانی آنها زمینه تعامل و ایجاد احترام متقابل میان زائران سرزمین وحی را فراهم می کند.

وی ادامه داد: روحانیون در صورت برخورداری از اطلاعات به روز و مفید می توانند بستر تعامل حجاج را فراهم کنند که در سال های گذشته به ویژه در ارتباط با زائران لیبیایی و یمنی به خوبی نمود داشته است البته باید توجه داشت که متاسفانه در سال های برای برقراری این تعاملات و نیز تجهیز روحانیون کاروان به اطلاعات موثر کار چندانی انجام نشده است.

حجت الاسلام خطیبی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توصیه به حجاج براری پرهیز از خریدهای بیجا و نابجا ابراز کرد: نمی توان صرف توصیه انتظار داشت که زائران از خرید سوغاتی اجتناب کنند چون هم استقبال کنندگان آنها متنظر هستند و هم اینکه خرید سوغات توسط حجاج امری مستحب است از این رو باید برای هدایت حجاج به مسیر صحیح خرید جایگزین مناسب برای کالاهای عرضه شده در بازارهای عربستان داشته باشیم.

 

 

وی درباره وظایف حجاج و روحانیون کاروان ها در شرایط حساس کنونی که موج بیداری کشورهای اسلامی را یکی پس از دیگری درمی نوردد، ابراز کرد: اگر عوامل مختلف تاثیرگذار بر بیداری اسلامی را ارزیابی کنیم درمی یابیم که از اصلی ترین پارامترهای موثر بر آن انقلاب اسلامی و ارزش های صادر شده آن به ویژه در ایام حج است.

حجت الاسلام خطیبی تاکید کرد: بنابراین اگر با برنامه ریزی های هدفمند و با برگزاری جلسات توجیهی نحوه تعامل و نیز انتقال ارزش ها و پیام انقلاب را برای حجاج تبیین کنیم می توان انتظار تاثیراتی شگرف تر و رقم زدن تحولاتی عظیم تر را نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه بر کشورهای غیراسلامی نیز داشت.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق فکر برای بررسی راهکارهای تحقق این اهداف خاطرنشان کرد: البته باید تقید به ظواهر شرع هم در میان حجاج پررنگ باشد چراکه بعض نحوه پوشش، عدم مشارکت فعال در نماز جماعت و یا سپری کردن بیشتر اوقات در بازارها منجر به تضهیف همگرایی مسلمانا شده و مسیر تعاملات را با مانع مواجه می کند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 74017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha