دستگاه های تحقیقاتی نظام پرسش های جامعه را به مراکز قرآن پژوهی ارائه کنند

حجت الاسلام بهمنی ارائه پرسش های جامعه به مراکز قرآن پژوهی توسط دستگاه های اصلی تحقیق نظام همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی را از راهکارهای میان مدت در توسعه پژوهش های قرآنی دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن، مصحف شریف را منبع اصلی معرفت در دین اسلام معرفی کرد و به خبرنگار شبستان گفت: قرآن علاوه بر مرجعیت معرفتی به عنوان نهادی اجتماعی نیز ایفای نقش می کند، یعنی همچون خانواده و مسجد منجر به شکل گیری مجموعه های اجتماعی با سنت های خاص می شود.

وی با بیان این مطلب که این نگاه به قرآن از اعتقادی راهبردی ناشی می شود، اظهارکرد: قرآن در گستره فراملی نیز تنها منبع مورد وفاق تمامی مسلمانان از مذاهب مختلف است که از موقعیتی ویژه در جهان اسلام برخوردار بوده و پژوهش های برگرفته از مبانی ناب آن از مهمترین منابع معرفت دینی در داخل و خارج از جامعه اسلامی محسوب می شود.

حجت الاسلام بهمنی با اشاره به نقش راهبردی پژوهش در امر تبلیغ تصریح کرد: اگر بتوان با انجام پژوهش های کاربردی محتوای تبیلغات را فراهم کرد آنگاه می توان تبلیغاتی اثرگذار در عرصه جهانی برای ترویج اسلام و آموزه های قرآن انجام داد، همچون سنت معصومان که از اعتبار قرآنی برخوردار است.

 

دانش در قرآن عنصری راهبردی است

حجت الاسلام بهمنی با بیان این مطلب که قرآن تنها کتاب آسمانی است که واژه علم و مشتقاتش بالغ بر700 مرتبه در آن آورده شده است، عنوان کرد: مصحف شریف برای اندیشمندان و عالمان منزلتی منحصر نسبت به سایر مکاتب و مذاهب در نظر گرفته است که این مهم اثبات می کند دانش در قرآن یک عنصر راهبردی است و می کوشد ما را به سرچشمه آن رهنمون شود.

وی نهادینه شدن علم در افراد جامعه را نیازمند نهادینه شدن فرهنگ قرآن در لایه های مختلف اجتماعی دانست و بیان کرد: قرآن کتابی دانش مدار، جهل ستیز و معرفت محور است از این رو برای تحول علوم انسانی با استناد به مبانی انسان ساز قرآن باید پیش فرض های اساسی را از وحی استخراج کرده و پس از آن فلسفه این علوم را به قرآن عرضه کرد.

 

استخراج پیش فرض های اساسی از قرآن از مراحل تحول علوم انسانی است

حجت الاسلام بهمنی ادامه داد: استخراج پیش فرض های اساسی از قرآن، عرضه پیش فرض های موجود به کتاب الهی و استناد به پیش فرض هایی که یا قرآن آنها را تایید کند یا حداقل آنها را رد نکند مراحلی است که باید در تحقق این تحول همسو با مطالبه رهبر معظم انقلاب از جامعه علمی کشور طی شود.

وی انجام پژوهش در عرصه های مختلف را عامل توسعه علم برشمرد و عنوان کرد: برخی عناصر مبنایی در اسلام همچون اشراف قرآن بر دیگر کتب باید برای نقد و بررسی به مصحف شریف عرضه شود تا مستدل بودن آموزه های آن به اثبات رسد، می توان هر علمی را برای آگاهی از صحت به وحی عرضه کرد، البته باید توجه داشت که دانش مهندسی شده نیازمند مدیریت است.

حجت الاسلام بهمنی با ابرازخرسندی از سطح پژوهش های قرآنی انجام شده در کشور ابرازکرد: این پژوهش های با سطح مطلوب فاصله بسیار دارد که برای برطرف کردن آن باید نخبگان و مجامع علمی در سه سطح کوتاه، میان و بلند مدت برنامه ریزی های کاربردی انجام دهند.

مدیر گروه علوم قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن اعلام کرد: نیازسنجی های روز جامعه برای پرداخت به موضوهاتی که دغدغه علمی است و پرداخت به آنها در برنامه ریزی های کوتاه مدت جای می گیرد که خوشبختانه فاصله میان نیازها و پژوهش ها در حال کاهش است.

وی با تاکید بر لزوم نیازسنجی پژوهش های قرآنی توسط نهادهای رسمی تحقیق در نظام گفت: دستگاه های فرهنگی پژوهشی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سوالات جامعه را در اختیار مراکز قرآن پژوهی قرار دهند تا در بازه های زمانی میان مدت پاسخ های کاربردی به این سوالات داده شود.

 

تفکر محوری لازمه حل مسائل در جامعه اسلامی است
وی درباره برنامه ریزی های بلندمدت تاکید کرد: ایجاد جایگاه ویژه در افق چشم انداز نظام همچون پژوهش محور کردن آموزش از پایین ترین سنین از برنامه ریزی های بلندمدت برای رسیدن به نقطه مطلوب در انجام پژوهش های قرآنی به شمار می رود، چراکه لازمه جامعه اسلامی در حل مسائل تفکرمحور بودن است.

حجت الاسلام بهمنی خاطرنشان کرد: متاسفانه پژوهش های قرآنی حتی در میان سطوح بالای تحصیلی کشور گاها به گردآوری ناقص محدود می شود که تنها راه خروج از این حالت پژوهش محور کردن آموزش در کشور است.

پایان پیام/
 

کد خبر 7373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha