عاشورای سال 61 هجری قمری در 9 دی سال 88 شمسی متبلور شد

حجت الاسلام غروی تبلور عاشورای سال 61 را در 9 دی سال 88 دانست و گفت: دوری از سطحی نگری و توجه به عوامل و شرایط یک رویداد از پیام های عاشورا بود که در 9 دی سال 88 دوباره احیا شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد غروی، عضو شواری عالی حوزه علمیه قم به خبرنگار شبستان گفت: در حادثه عظیم عاشورا باید به این نکته توجه داشت که اصولاً حرکت حضرت سید الشهدا(ع)یک حرکت روشنگرانه بود. بادقت در فرمایشات و سخنان حضرت، با دقت در ملاقات هایی که با افراد و قبایل مختلف داشتند و با دقت در مطالبی که حضرت در جواب نامه های کوفیان بیان کردند، معلوم می شود که کلیه فرمایشات حضرت سید الشهدا چه در میسر مدینه به مکه و از آنجا به کربلا و چه در سرزمین کربلا در تمام مقاطع سخنان حضرت جنبه روشنگری و بصیرت دهی داشته است.

 

حجت الاسلام غروی افزود: حضرت ابا عبدالحسین(ع) در این قیام به دنبال بیان این حقیقت برای جامعه اسلامی آن روزگار بود که اصل اسلام و دین محمدی مورد تحریف قرار گرفته است به واسطه انحراف در خلافت سنت های نبوی دچار انحراف شده و بدعته ای جایگزین آن شده است.

وی با اشاره به پیام عاشورای سال61 هجری گفت: پیام عاشورا برای ما این است که سطحی نگر نباشیم حوادث را سطحی نبینیم به علل، عوامل و شرایط یک رویداد توجه کنیم و این پیام در 9دی 1388 دوباره زنده شد.

حجت الاسلام غروی با اشاره به این سخن حضرت سید الشهدا(ع) که "قیام کردم برای پا داشتن معروف"، گفت: ما در جامعه امروز خود باید توجه داشته باشیم که معروف ها تبدیل به منکر نشود. توجه داشته باشیم که منکرها در جامعه نهادینه نشود و فضای جامعه اسلامی اجازه بروز و گسترش منکر را ندهد.

 

وی افزود: مردم ما از حضرت سید الشهداء(ع) آموخته اند که در جایی که دین در معرض خطر قرار می گیرد باید از جان و مال و فرزند و آبرو گذشت نه این که از دین هزینه کرد ما نه تنها دین را فدای خود نمی کنیم بلکه هستی خود را برای حفظ اصل و اساس دین فدا می کنیم.
عضو شواری عالی حوزه درباره نقش و جایگاه حوزه و روحانیت برای بصیرت افزایی در جامعه گفت: هر فرد حوزوی در مرحله اول باید شناختی کامل و دقیق از دین داشته باشد و سپس به تبیین و تبلیغ راستین از اسلام و دفاع صحیح از دین بپردازد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آشنایی و درک عمیق از تاریخ صدر اسلام و به خصوص تاریخ عاشورا را از جمله مسایل موثر و کمک کننده در این زمینه عنوان کرد و گفت: بهره های فراوانی از دقت در تاریخ می توان گرفت. شناخت حقیقت دین، شناخت آسیب هایی که می تواند برای دین تهدید کننده باشد، آگاهی از سیره معصومین علیهم السلام در هنگام مواجه با فتنه ها، درس ها و عبرت هایی است که تاریخ برای ما دارد.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم افزود: امروز باید برای جوانان، این مسئله تبیین شود که چگونه ممکن است در مقطعی از زندگی دچار عقب گرد شود، چه می شود که جوامع گرفتار پس رفت می شوند، جامعه ای که پیامبر بنا نهاد، انسانهایی که پیامبر پرورش داد چرا و چگونه به مرحله پس رفت و بازگشت به جاهلیت رسید، جوانان ما باید بدانند که انسان ها چگونه، تحت تأثیر چه علل و عواملی رشد و رویش پیدا می کنند یا دچار لغزیش می شوند. علل افت و پس رفت جوامع یا رشد و پیشرفت آنها را باید بررسی و بازبینی کرد.

پایان پیام/

 

کد خبر 7390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha