آیت‌الله فاضل لنکرانی عقل را از ارکان مهم علم تفسیر می‌دانستند

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده هدی گفت: آیت‌الله فاضل لنکرانی عقل را از ارکان مهم علم تفسیر می‌دانستند، در مباحث ایشان عقل در فهم و مفاهمه آیات مقدم بر دو رکن ظواهر آیات است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سعیده غروی شنبه (۲۶ آبان ماه) در پیش نشست همایش بررسی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی که با حضور طلاب در حوزه علمیه کوثر برگزار شد، درباره جایگاه و نقش عقل از دیدگاه آیت‌الله فاضل لنکرانی در تفسیر، گفت: از نظر علمای اسلام به خصوص دانشمندان شیعه حجیت عقل بسیار اهمیت دارد به گونه‌ای که کلینی کتاب کافی را به عقل اختصاص داده است.

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده هدی افزود: نقش و کاربرد عقل در اثبات گزاره‌های معارف دینی سبب شده که مباحث قدما بیشتر به در حوزه عقل مطرح شود.

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده هدی با بیان اینکه حجیت عقل همتای نقل است آن زمان که عهده‌دار فهم و درک دین باشد، عنوان کرد: عقل از نظر ماهیتی سهمی در شناخت دین ندارد بلکه همچون آینه نمایانگر دین است.

غروی با طرح این سوال که نقش و کاربرد عقل در تفسیر آیات الهی چیست و گستره قلمرو آن تا کجاست، ابراز کرد: در این زمینه اگرچه منبع مستقل نداریم اما از کتاب تفسیر و منابع درس اصول ایشان می‌توان دیدگاه آیت‌الله فاضل لنکرانی را استخراج کرد.

وی با بیان اینکه این مباحث مورد توجه فلاسفه و متکلمان نیز بوده است، اظهار داشت: آیت‌الله فاضل لنکرانی عقل را از ارکان مهم علم تفسیر می‌دانند، در مباحث ایشان عقل در فهم و مفاهمه آیات مقدم بر دو رکن ظواهر آیات است و اعتبارسنجی دلالی روایات به عقل بستگی دارد.

مدیر گروه قرآن و حدیث دانشکده هدی درباره نسبت عقل با ظاهر الفاظ آیات، گفت: ایشان ظواهر آیات را حجت ‌می‌دانستند مگر اینکه با قرینه عقلی و نقلی معتبر مخالفت داشته باشد.

غروی درباره اینکه گستره اعتبار روایات درباره تفسیر آیات تا کجا هست، بیان داشت: ایشان معتقد هستند که حکم عقل بر ظواهر آیات مقدم است یا اگر روایتی با عقل مخالفت داشت نتیجه می‌گیریم که ظاهر لفظ مورد نظر معصوم(ع) نبوده است.

 

کد خبر 740578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha