فقه سنتی شیعه، مانع از تجدد و پیشرفت نیست

حجت الاسلام ذوالنور تصریح کرد: فقه جواهری که امام راحل بر آن تاکید داشتند، نه تنها ما را از تجدد و پیشرفت باز نمی دارد، بلکه فقهای شیعه با این نوع خاص از فقه سنتی، می توانند پاسخگوی نیازهای روز بشر باشند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان با موضوع تحول در حوزه های علمیه از دیدگاه مقام معظم رهبری و نقش فقه شیعی در این میان، ضمن تبیین دیدگاه های رهبری در این زمینه، به بیان خصوصیات منحصر به فرد فقه جواهری در حوزه های علمیه پرداخت.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از لازمه های داشتن حوزه ای سرزنده و پویا، پیگیری همان رهنمودهای مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: ایشان در ابعاد مختلف نظر مبارک خود را به طور تفصیلی در دیدارهای متعددی که در سفرهای گذشته در جمع عمومی طلاب و به‌ویژه در جمع بزرگان و شخصیت‌های حوزوی داشتند در خصوص تحول در حوزه‌های علمیه مطرح کرده اند.

 

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه نظرات، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این دیدارها بسیار روشن و شفاف بیان شده است، ادامه داد: ایشان با این اعتقاد که عرصه درگیری ما در دنیا متفاوت است، در زمینه محتوا در رابطه با تغییر متون درسی حوزه تاکید داشتند که این درس‌ها نیاز به تجدید‌نظر و بازنگری دارد.

 

وی با بیان اینکه مسایل و دغدغه های انسان امروز با گذشته متفاوت است، گفت: بسترها و زمینه‌های تحقیقاتی ما نیز با دیگران متفاوت بوده و موضوعات امروز نیز تغییر کرده است و طبیعتا باید به موضوعات جدید پرداخته شود.

 

حجت الاسلام ذوالنور یک بعد از نظرات رهبری در مورد تحول در حوزه‌ها را در زمینه شیوه تدریس و روش‌ها و متدولوژی کار دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامه ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت زعما و مسئولان حوزه است و ایشان در زمینه رابطه حوزه با نظام نیز نظرات خود را صراحتا و بارها بیان فرموده‌اند.

 

وی با اشاره به حکومت و نظام دینی در جمهوری اسلامی و رابطه عمیق چنین نظامی با حوزه های علمیه، ادامه داد: امروز نظام اسلامی در کشور وجود داشته و حاکمیتی دینی برقرار است و تنها جایی که باید چارچوب‌های حکومت دینی و مسائل مورد نیاز و تبیین موضوعات مورد نیاز حکومت دینی را داشته باشد حوزه علمیه است.

 

حجت الاسلام ذوالنور با یادآوری نقش حوزه ها و علمای دینی در رهبری ها و رهنمودهایی که در طول تاریخ برای تعالی ملت ها داشته اند، اظهار داشت: همان‌طور که حوزه‌های علمیه در قرون و اعصار مختلف همواره عامل حفظ دین،‌ اعتقادات و باورهای مردم بوده‌اند به طور یقین با این تاکیدات در این مرحله حساس هم وظیفه و نقش خود را به خوبی انجام خواهند داد و این تحول گامی در جهت این ایفای نقش است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مقابله خاص و مشهودی از سوی گروه یا عده ای با این تحول وجود ندارد، گفت: تنها می‌توان گفت که ممکن است ما وظیفه خود را به خوبی انجام ندهیم؛ یعنی در رسالت سنگینی که داریم کوتاهی کرده و پایمان بلغزد، اما باید تلاش کنیم که در این زمینه در حد اعلا پیش برویم.

 

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به اینکه سنت‌گرایی و تجددطلبی در حوزه علمیه قابل جمع است افزود: زمانی که برخی افراد فقه مترقی را مطرح کرده و فقه سنتی حوزه را غیر مترقی می‌خواندند، امام خمینی(ره) فرمودند: «ما افتخار می‌کنیم که فقه ما فقه جواهری است» و در واقع فقهی سنتی‌تر از فقه جواهری یافت نمی‌شود.

 

وی تجدد و مدرنیته و ترقی را در متن فقه سنتی قابل دسترسی ددانست و اظهار داشت: فقه سنتی ما فقهی پویاست و سنتی بودن به معنای ارتجاع و عقب‌گرد نمی‌باشد، بلکه به معنای ریشه‌دار بودن است که دارای فونداسیون و پایه هایی محکم می باشد.

 

حجت الاسلام ذوالنور با تاکید بر توجه به سنتی بودن فقه و از دست ندادن مولفه های ارزشمند آن که در سنن علمای سلف موجود می باشد، ادامه داد: سنتی بودن فقه ما موجب دوام و بقای آن است و همچنین این نوع از سنتی بودن باعث می شود که به جوشش‌هایی که به تناسب نیازهای زمان در آن اتفاق می‌افتد، بتواند جوابگو باشد.
 

پایان پیام/

کد خبر 74187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha