گردشگری ریشه در مبانی فقهی و قرآنی دارد

حجت الاسلام بخت‌آور گفت: از نظر فقه و قرآن سیر در روی زمین و استفاده از تجربیات مثبت و منفی اقوام گذشته مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، پیش سمینار همایش بین المللی «فقه گردشگری» در تبریز امروز با حضور و سخنرانی علمی اساتید حوزه و دانشگاه از جمله دکتر احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، محسن پاک آئین، معاون بین الملل دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، رئیس جامعه مصطفی واحد تبریز، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد. 

دبیر علمی این اجلاس در سخنانی با اشاره به این‌که از نظر فقه و قرآن سیر در روی زمین و استفاده از تجربیات مثبت و منفی اقوام گذشته مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار داشت: انسان عاقل با سه هدف اخذ توشه برای آخرت، گذران زندگی، کسب روزی حلال و کسب لذت غیر محرم در روی زمین، سیر و حرکت می‌کند. 

حجت الاسلام مهدی بخت آور با بیان این‌که در سیره‌ اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، گردش و تفریح نیز بخشی از زندگی انسان شناخته می شود، افزود: با توجه به احادیث و روایات معتبر وارده، مش بسیاری از انبیای الهی نیز حرکت روی زمین و هجرت بوده است.

وی ادامه داد: حضرت عیسی مسیح(ع) در روی زمین حرکت می‌کرد و هر جا که شب می‌شد تا صبح مشغول نمار می‌شد، حضرت ابراهیم نیز سفرهای متعددی به کشورهای زیادی داشته و کعبه نیز براساس هجرت حضرت ابراهیم تاسیس شد.

دبیر علمی همایش بین المللی «فقه گردشگری» با بیان این‌که سیر و سفر در تمامی سنن گذشتگان ریشه دارد، اظهار کرد: گردشگری اسلامی موضوعی نو پدید بوده و در سده‌های اخیر زمینه برای توریسم داخلی و بین المللی بیشتر فراهم شده است.

حجت الاسلام بخت‌آور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که این اجلاس با تدبیر امام جمعه تبریز به مناسبت تبریز 2018 طراحی شده است، افزود: سازمان شهرداری، استانداری، دانشگاه تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی و میراث از نهادهای فعال این اجلاس هستند، که همایش بین المللی در اردیبهشت ۹۸ در تبریز برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به موضوعات اجلاس براساس مصوبات کمیته علمی، افزود: ماهیت شناسی، مبانی فقه گردشگری شامل مفهوم شناسی و موضوع شناسی، جایگاه گردشگری در ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه‌های مختلف، گردشگری و نظام حقوقی ایران از جمله محورهایی است که در این اجلاس بررسی خواهد شد.

 

کد خبر 741988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha