اعتراض کشاورزان به  قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی

رئیس انجمن گندم‌کاران کشور گفت: کدام منطق می پذیرد که محصول را با زحمت شبانه روزی تولید کنید و بعد با نصف قیمت تمام شده به فروش برسانید.

«عطاءالله هاشمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز به قیمت گذاری گندم از سوی دولت انتقاد کرد و اظهار داشت: 30 آبان قیمتهای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی شورای اقتصاد پس از تاخیر دو ماهه اعلام شده است.

رئیس انجمن گندمکاران کشور افزود: گندم که به عنوان محصول استراتژیک در تامین امنیت غذایی مردم نقش اساسی را دارد با نرخ غیرقابل باور 14700 ریال اعلام شد و تنها 13 درصد نسبت به پارسال افزایش را نشان می داد. همین امر موجبات اعتراض شدید کشاورزان به زمان تاخیر دو ماهه و نرخ های اعلامی شده است.

هاشمی ادامه داد: در اثر پیگیری  تشکل های کشاورزی بویژه بنیاد ملی گندم ایران و اعتراض مکرر کشاورزان سراسر کشور در یک ماهه اخیر براساس اطلاع واصله قیمت خرید تضمینی گندم با دستور مستقیم رئیس جمهور به مبلغ 16000 ریال افزایش یافته است.

وی با بررسی عوامل نارضایتی کشاورزان کشور افزود: بر اساس تبصره ۱، ۲ و ۶ قانون خرید تضمینی مصوب سال ۱۳۶۸، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی مطرح در این قانون را با بررسی هزینه های واقعی تولید تا آخر تیرماه به دولت پیشنهاد داده و دولت نیز تا پایان شهریور ماه قیمت های مصوب را از طریق رسانه های عمومی اعلام کند. اما بر خلاف اقدامات قانونی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اعلام قیمت خریدتضمینی این محصولات، تعلل دو ماهه شورای اقتصاد در اعلام قیمت گندم و سایر محصولات منجر به بروز مشکلاتی در این بخش شده است.

هاشمی افزود: متاسفانه شورای اقتصاد در خصوص تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی یا علم و اطلاعات کامل از فرآیند تولید محصولات کشاورزی و وضعیت تولید کنندگان و تلاش و زحمات آنان را ندارند و یا اینکه از همه این مسائل و مشکلات آگاهند و نمی خواهند واقعیات را بپذیرند. قیمتهای غیر منطقی و ناعادلانه اعلام شده شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه چنان التهابی در بخش کشاورزی خصوصاً برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که قابل باور نیست و همین امر باعث شد که سریعاً تصمیم نهایی خود را گرفته و با وحدت و انسجام سراسری، با عدم کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم اعتراض خود را به دولت اعلام کنند. کدام منطق می پذیرد که محصول را با زحمت شبانه روزی تولید کنید و بعد با نصف قیمت تمام شده به فروش برسانید.

وی یادآور شد: طبق برآوردهای کارشناسی بنیادملی گندم ایران هزینه تولید یک کیلو از شروع مرحله کاشت و داشت تا تحویل به مراکز خرید، 1900 تومان برای گندم دیم و 1700 تومان برای گندم آبی عنوان است و پیشنهاد ما به‌صورت میانگین خرید تضمینی 1800 تومان است در حالی که قیمت جهانی گندم با ارز 8400تومانی، امروز حدود 2400 تومان است.

 رئیس انجمن گندم کاران کشور ادامه داد: سردرگمی کشاورزان در انتخاب نوع کشت در اثر تاخیر در اعلام بموقع نرخهای خرید تضمینی  امنیت غذایی کشور را بخطر انداخته و تهدید مهمی برای تداوم خودکفایی محصولات کشاورزی بویژه گندم ، جو و کلزا می باشد.

هاشمی تصریح کرد: با توجه به اینکه قيمت گندم در كشورهاي همسايه بالاي ٢هزار تومان مي باشد، احتمال قاچاق گندم از ايران به كشورهاي منطقه را افزايش خواهد داد و در نتیجه قاچاق گندم و عدم تحویل گندم به دولت،  واردات گندم به کشور آغاز خواهد شد. قیمت گذاری نامناسب شورای اقتصاد موجب کاهش سطح زیر کشت گندم جو و کلزا شده است.

کد خبر 744341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha