پنهان کردن فقر شهر را بدون گدا نشان می‌دهد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌شرقی گفت: ایجاد شهر بدون گدا مهارت و تخصص خاصی نمی‌خواهد. گاهی فقر را پنهان می‌کنیم تا بگوییم شهر ما بدون گداست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمد کلامی» امروز با حضور در دفتر خبرگزاری شبستان در تبریز با روند فعالیت این رسانه دینی آشنا شد و اظهار داشت: باید دامنه مبارزه با فقر فرهنگی را گسترش دهیم و برای تحقق این امر نیازمند یاری رسانه‌ها و مطبوعات هستیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌شرقی با ارایه گزارشی از اقدامات این نهاد انقلابی خاطرنشان کرد: میانگین سرانه پرداخت صدقه برای هر نفر در آذربایجان شرقی ۳۰۵ تومان در ماه است، صدقات مردمی بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده از خانوارهای تحت حمایت و اولویت‌بندی مشکلات اساسی آنها توزیع می‌شود.

کلامی با بیان اینکه ۹ هزار و ۹۱۹ تومان سرانه دریافتی هر مددجو از صدقات مردم است، ادامه داد: افتخار می‌کنیم که تبریز شهر بدون گداست و این فقط افتخار است و هدف نهایی نیست. اگر این را هدف بگیریم اراده ها کوچک می‌شوند. ایجاد شهر بدون گدا مهارت و تخصص خاصی نمی‌خواهد. گاهی فقر را پنهان می‌کنیم تا بگوییم شهر ما بدون گداست اما باید هدف نهایی ما این باشد که شهری بدون فقر درست کنیم.

وی با تاکید به اینکه افزایش مشارکت های مردمی نشان دهنده اعتماد مردم به کمیته امداد است، عنوان کرد: صدقات جمع‌آوری‌ شده هر شهر برای مردم همان شهر و طبق دستورالعمل‌های لازم در سرفصل‌های کمک‌های موردی خاص، امور بهداشت و درمان، کمک به دانش‌آموزان نیازمند، تأمین مسکن، ازدواج، وام قرض الحسنه و اشتغال‌زایی مددجویان هزینه می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌شرقی افزود: سهم استان ما برای اشتغال‌زایی در سال گذشته ۲۸هزار نفر بود که کمیته امداد به تنهایی ۸هزار شغل ایجاد کرد و خوشبختانه توانستیم عنوان استان برتر را در امر کاریابی کسب کنیم؛ سال گذشته ۴۴۰۰ خانواده خودکفا و از چتر حمایتی کمیته امداد خارج شده‌اند.

کلامی افزود: ۶۸ درصد جمعیت قابل اشتغال کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند. که سعی می‌کنیم کارهایی برای این زنان فراهم کنیم که منافاتی با تربیت فرزندان‌شان نداشته باشد. طی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی قرار شده ۲ هزار نفر پرستار که تخصص‌شان نگهداری از سالمندان است تربیت کنیم و وارد بازار کار بشوند. همچنین ۱۲۰۰ نفر نسخه‌خوان برای داروخانه‌ها تربیت خواهد شد.

وی با بیان این‌که فقر و احساس فقر نتیجه نابرابری‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و ضعف عملکرد در حوزه فرهنگ است، افزود: متأسفانه کمیته امداد امام خمینی(ره) وارث فقری است که در قسمت‌های دیگر تولید شده است.

کلامی در سخنانی با بیان این‌که تعامل با نهادهای دینی یکی از اولویت‌های اصلی کمیته امداد در ریشه‌کنی فقر فرهنگی در جامعه است، اظهار داشت: همه در مبارزه با فقر مسؤول هستند. باید شاخص‌های فرهنگی در جامعه ارتقا یابند تا افزایش طلاق و اعتیاد منجر به افزایش فقر نشود.

مدیرکل کمیته امداد استان آذربایجان شرقی افزود: کمیته امداد در تولید فقر نقشی ندارد، بلکه وارث فقری است که درگذشته به دلیل اجرای سیاست‌های غلط اقتصادی و اجتماعی تولید شده است؛ اگر درگذشته مبارزه با فقر اقتصادی بود، اکنون این مبارزه از نوع فرهنگی است و باید فرهنگ مبارزه با فقر در جامعه نهادینه شود.

کلامی در ادامه از راه‌اندازی مرکز نیکوکاری حوزه علمیه استان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: تقویت مسؤولیت اجتماعی و مردمی شدن کمک‌ها به نیازمندان از اهداف مراکز نیکوکاری است، فعالیت عمده مراکز نیکوکاری جذب کمک‌های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی است که بازوهای کمیته امداد بوده و افراد نیازمند را برای حمایت به این نهاد معرفی می‌کنند.

وی در پایان خواستار تعامل و همکاری حداکثری کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی با برنامه های کمیته امداد امام خمینی استان شد و گفت: ظرفیت های مهمی در مساجد و کانون های فرهنگی هنری وجود دارد که اگر مورد استفاده قرار گیرد، هیچ فقیری در هیچ محله‌ای از شهر و روستا وجود نخواهد داشت.

کد خبر 744772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha