پایان رویای یک ماهه/تنها خواب 5/2 میلیون متقاضی حج عمره تعبیر می شود

بهتر نیست سازمان حج و زیارت که بیشترین سفرهای برون مرزی کشور را سازماندهی می کند با اتخاذ راهکارهایی همچون اولویت قائل شدن برای کسانی که تجربه تشرف به عمره را ندارند امید متقاضیان این سفر را به یاس تبدیل نکند.

مستقیمی: عشق و علاقه ایرانیان به سفرهای زیارتی بر هیچ کس پوشیده نیست به گونه ای که حتی افرادی که شاید بضاعت مالی چندانی هم نداشته باشند برای سفر به مکان های زیارتی از هیچ چیز مضایقه نکرده و با شور و ارادتی وصف ناپذیر برای تشرف به اماکن زیارتی هزینه می کنند حال اگر قرار باشد این سفر تشرف به خانه خدا و سرزمین وحی باشد دیگر علاقه مندان سر از پا نمی شناسند و اینگونه است که وقتی امکان ثبت نام عمره مفرده از سوی سازمان حج و زیارت اعلام می شود صف های طویل در مقابل بانک ها بسته می شود.
بی شک این شور و شوق به برنامه ریزی منظم برای ممانعت از تبدیل آن به یاس و ناامیدی نیاز دارد امری که گویا متاسفانه مسئولان سازمان حج و زیارت به آن توجه چندانی ندارند و کم توجهی و شاید بی توجهی! آنها در ثبت نام عمره مفرده سال جاری بیش از پیش نمود داشته است.
چراکه در ابتدای امر اعلام شد علاقه مندانی که در حال حاضر تکفل مالی برای پرداخت تمامی هزینه عمره را ندارند می توانند با دریافت تسهیلات بانکی از بانک های عامل ملی و ملت نسبت به ثبت نام اقدام کنند این در حالی بود که مراجع عظام تقلید دریافت تسهیلات بانکی با سود 14 درصد آنهم برای تشرف به عمره مفرده که را حرام و باطل می دانند چراکه در اقتصاد اسلامی این نوع معامله جعاله نام می گیرد و با در نظر گرفتن این میزان سود باطل می شود، این شد که تنها با گذشت چند روز از آغاز ثبت نام، متقاضیانی که توانایی واریز تمامی وجه تشرف به عمره را نداشتند نه تنها امکان دریافت تسهیلات وام را از دست دادند بلکه به انجام معاملات ربوی نیز متهم شدند و این یعنی انجام فعلی حرام برای کسب ثواب فعلی مستحب...

 

این بی برنامه گی ها تنها به اینجا ختم نشد بلکه اخباری طی روزهای گذشته متقاضیان را بیش از پیش دچار سردرگمی کرده است. علی رغم آنکه آنها پذیرفته اند که حداقل سه سال برای تشرف به سرزمین وحی در نوبت بمانند اعلام شد که از میان 5 میلیون متقاضی ثبت نام کننده تنها دو و نیم میلون نفر امکان حضور در سفرهای اعزامی را خواهند داشت و دیگر متقاضیان در صورتی که اسامی آنها از طریق قرعه کشی انتخاب نشود ناگزیر از دریافت وجه واریز شده خود هستند و این یعنی دادن امید واهی برای تشرف به خانه خدا آنهم پس از دوندگی های بسیار و تحمل سختی های فراوان.
این خبر که از سوی رییس سازمان حج و زیارت اعلام شده است دلیل بروز چنین پیشامدی را محدودیت سهمیه ایران برای اعزام عمره گزاران که سالانه حدود 800 هزار نفر را شامل می شود، می داند پس چرا با این شرایط و در حالی که مسئولان ما از محدودیت ها و نیز سهیمه تعیین شده مطلع هستند با عدم صراحت در اطلاع رسانی باعث می شوند که علاقه مندان با وجود نیاز به انتظار طولانی مدت برای ثبت نام اقدام کنند و بعد از مدتی مجبور به بازپس گیری وجوه پرداختی خود باشند.


اگرچه استقبال بالای متقاضیان باعث می شود که شمار ثبت نام کنندگان از آمارهای پیش بینی شده بسیار بالاتر رود اما می توان با اندک برنامه ریزی و ارزیابی امکانات و ظرفیت های موجود از ابتدا میزان سهمیه ها را تعیین کرد تا مجبور نباشیم پس از آنکه بسیاری از علاقه مندان با سختی های بسیار و حتی گرفتن وام و قرض برای تشرف به خانه خدا ثبت نام کرده اند بگوییم این تعداد با توان و ظرفیت ما همخوانی ندارد از این رو باید نیمی از متقاضیان وجوه پرداختی خود را بازپس بگیرند... شاید بهتر باشد از این استقبال چشمگیر به شیوه ای موثرتر استفاده شود.
به نظر می رسد برنامه ریزی برای سازمان عریض و طویلی همچون حج و زیارت که بیشترین سفرهای برون مرزی با نظارت آن انجام می شود در این زمینه و برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی کار چندان سختی نباشد از این رو بهتر نیست پیش از اعلام فراخوان عمومی برای ثبت نام علاقه مندان به تشرف به سرزمین وحی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از وقوع چنین شرایطی فراهم کند؟!


به عنوان مثال سازمان حج و زیارت که از ظرفیت محدود خود برای اعزام زائران حرم الهی آگاه است می توانست پیش از آغاز ثبت نام اعلام کند که تنها کسانی در قرعه کشی شرکت داده می شوند که تاکنون توفیق زیارت خانه خدا را نداشته اند و کسانی که تجربه این مهم را داشته اند بهتر است به نفع دیگر علاقه مندان کوتاه بیایند و در دیگر دوره ها ثبت نام کنند و یا اینکه می توان دیگر متقاضیان را در قرعه کشی های بعدی برای اعزام در سال های آتی ذخیره کرد نه اینکه به آسانی اعلام کرد ثبت نام کنندگانی که اسامی آنها از طریق قرعه کشی انتخاب نمی شود باید وجوه واریزی خود را بازپس بگیرند.
از سوی دیگر طراحی سیستمی برای آنالیز کردن ثبت نام کنندگان به تناسب تعداد دفعات تشرف آنها به سرزمین وحی به منظور اولویت قائل شدن در قرعه کشی و اعزام برای علاقه مندانی که تا کنون به این توفیق نائل نشده اند نیز می توانست از راهکارهایی باشد که از بروز چنین پیشامدهایی جلوگیری کند امری که انتظار است به عنوان پیشنهادی دوستانه نه خصمانه به آن توجه شود.

این بار نیز که گذشت و هنوز هم مشخص نیست که چه نتایج سوئی را به لحاظ روحی و عاطفی بر جامعه هدف خود یعنی ثبت نام کنندگان تشرف به عمره مفرده برجای می گذارد اما امید است که مسئولان با کم توجهی از مسئولیتی که در قبال مخاطبان خود دارند شانه خالی نکرده و تنها با بیان جمله که امکانات ما پاسخگو نیست روزنه های امید را به روی آنها ببندند.
پایان پیام/

 

کد خبر 74925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha