طرحهای نوری مالکی برای ثبات عراق آینده

کارشناسان سیاسی معتقدند که با وجود برخی مشکلات عدیده کشور عراق، دولت جدید عراق بهتر و موفق تر از دولت قبل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، تشکیل دولت جدید عراق و تایید ابقای نوری المالکی در سمت نخست وزیری عراق پس از توافق احزاب و گروه های مختلف برای تقسیم قدرت به برزخ سیاسی در این کشور پایان داد.
برخی از تحلیلگران سیاسی در داخل عراق بر این اعتقادند که دولت جدید هنوز بی ثبات و متزلزل است و هنوز برای پیش بینی اینکه چه اتفاقاتی در داخل کشور روی خواهد داد، خیلی زوداست.
با این وجود شرایط نشان می دهد که مالکی سخت در صدد آن است که شرایط کشور را به سمتی مطلوب سوق دهد.
وی در پارلمان متعهد شد که دولت مقتدری را برای مبارزه علیه تروریسم ، حل اختلافات فرقه ای در کشور و پیشرفت روابط با همسایگان خود تشکیل خواهد داد.
مالکی همچنین به دنبال راهی برای تضمین اعتبار توافق های امضا شده در دولت قبلی است که موجب افزایش سرمایه گذاری های خارجی در بخش انرژی کشور می شود .
در دوره وزیر سابق نفت در دولت پیشین عراق قرارداد های مهم بین المللی در زمینه انرژی با کشور های دیگر بسته شد .
ابراهیم العامری ، یکی از تحلیلگران سیاسی و استاد دانشگا ه عراق درباره دولت جدید این کشور می گوید : به اعتقاد من دولت جدید بهتر و موفق تر از دولت قبلی خواهد بود و بسیاری از مشکلات در آن حل خواهد شد زیرا همه احزاب و گروه های عراقی در این دولت حضور دارند و نقشی را ایفا می کنند.
وی افزود : مشارکت همه احزاب و گروه ها در فعالیت های دولتی ترس از منزوی شدن که بسیاری از گروه ها در گذشته از آن شکایت داشتند را از بین می برد و این به ایجاد اتحاد در کشور کمک می کند.
به گفته این تحلیلگر سیاسی در زمینه امنیتی هم مسائل به طور کلی بهتر از قبل خواهد شد اما به هر حال خشونت در آینده ای نزدیک ریشه کن نخواهد شد.
تحلیلگران بر این اعتقادند که برخورد با شبه نظامیان شورشی که در جامعه ذوب شده اند کار آسانی نیست و این مسئله در دولت جدید نوری المالکی هم به راحتی حل نخواهد شد.
به گفته آنان چالش هایی مانند چالش های امنیتی که به ویژه پس از حمله آمریکا به عراق افزایش پیدا کرده تا زمانی که دولت بتواند به طور کامل کنترل اوضاع را به دست گیرد ادامه خواهد داشت.
بدین ترتیب می توان گفت که اگر چه دولت جدید عراق برای حل مشکلات این کشور مصمم تر از قبل شده است اما با این وجود هنوز برخی از مشکلات به سبب پیچیدگی به قوت خود باقی خواهد ماند.
 

کد خبر 7535

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha