ابن سینا در غرب، مظهر آزاد اندیشی و تفکر بوده است

دکتر مجتهدی با بیان اینکه اندیشمندان بزرگ غربی صراحتا در آثار خود بر مطالعه آثار ابن سینا برای توسعه فکری غرب تاکید می کنند، اظهار داشت: در قرن دوازدهم، ابن سینا در غرب، مظهر و الگویی برای آزاد اندیشی بوده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر کریم مجتهدی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، در همایش «ابن سینا و فلاسفه اسلامی» که به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا در تهران برگزار شد، با ارائه مقاله ای تحت عنوان «ابن سینا و تحولات تفکر در جهان غرب» به ایراد سخنرانی پرداخت و به تبیین جنبه هایی از تاثیر تفکر سینوی در سرتاسر جهان اشاره کرد.

 

وی در ابتدای سخنانش با بیان اینکه از جامعه علمی کشور گلایه ای دارد، اظهار داشت: در جامعه ای که ابن سینا دارد، هنگام تجلیل از او، فلسفه را در حاشیه قرار داده و او را طبیبی قلمداد می کنند که گویا دوره گرد هم بوده است.

 

مجتهدی با تاکید بر اینکه اگر ابن سینا طبیب حاذقی است، به دلیل تفکر و اندیشه بزرگ او می باشد، ادامه داد: کسی در ایران طب ابن سینا را کار نمی کند و اگر کار کند می بینید که طب ابن سینا دائما به فلسفه اشاره دارد.

 

وی مدعی بودکه امروزه در تحقیقات دانشمندان نشان داده می شود که عدم سلامتی مشکل فردی افراد جامعه نیست، بلکه این امر تحت تاثیر محیط روی می دهد و این را به عینه می توانیم به محیط فرهنگی نیز تعمیم دهیم.

 

استاد دانشگاه تهران بر این باور بود که این جامعیت فلسفه ابن سیناست که می تواند راهنمای ما باشد و باید توجه داشته باشیم که نباید بگذاریم این جامعیت را از اندیشه و تفکر او حذف کرده و به او نگاهی تک بعدی داشته باشیم.

 

این محقق فلسفه غرب، به کلام خود ابن سینا در مقدمه قانون اشاره کرد و گفت: او در آنجا می گوید که کسی که طبابت می کند و طب می خواند، باید در وهله اول فلسفه بداند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هشت قرن و نیم است که در غرب از ابن سینا سخن می گویند، اظهار داشت: ده ها رساله به سبک ابن سینا نوشته می شود به طوری که او در غرب، در قرن دوازدهم، مظهر آزاد اندیشی و تفکر است.

 

مجتهدی با بیان اینکه ‌ 120 نسخه از آثار ابن سینا در کتابخانه های غربی احیا شده است، ادامه داد: تمام این افراد کتاب شناس و متبحر می گویند که اگر نقل قول ها را که در کتابهای دیگر آمده را جمع کنند، این تعداد بیش از 120 نسخه خواهد شد. یعنی یک ذخیره فکری از طریق ابن سینا در غرب پیدا شده است.

 

وی به تأسیس دانشگاه های غربی از اولین دهه قرن سیزدهم اشاره کرد که در آن ها استادان به مرور از افکار ابن سینا استفاده های زیادی برای تنظیم عقلانی کلام مسیحی کرده اند و گفت: در افکار آلبرت کبیر استاد آلمانی و به خصوص توماس آکوئینی نمونه های جالب توجهی از آنها نمایان است. آلبرت کبیر در نوشته های خود به صراحت می گوید که بروید کتابهای ابن سینا را بخوانید.

 

مجتهدی مدعی بود که از نیمه قرن دوم یعنی قرن چهاردهم در مراحل اولیه نهضت تجدید حیات فرهنگی غرب (رنسانس) تأثیر ابن سینا را می توان به طور مستقیم و به نحو آشکار در آثار پیکو دولامیراندولا ایتالیایی دید؛ به ویژه فیچینو که افزون بر زبان‌دانی و حکمت، مثل ابن سینا، پزشک نیز بوده است.

 

وی در پایان سخنانش، با اشاره به اینکه به هر ترتیب ابن سینا، هم به عنوان فیلسوف و هم به عنوان پزشک طی قرون متمادی در کشورهای غربی مورد توجه بوده است، گفت: با وجود این، هیچگاه فراموش نشده است که اولویت اصلی همیشه به فلسفه اختصاص داشته است.

 

گفتنی است همایش ابن‌سینا و فلسفه اسلامی به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا در سالن تلاش وزارت تعاون با حضور اندیشمندان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه فلسفه در 26 و 27 مهر برگزار می شود.

 

پایان پیام /

 

کد خبر 76274

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha