پروین صاحب شجاعت اخلاقی بود

پژوهشگر حوزه ادبیات با اشاره به سطح ادبی بالای اشعار پروین اعتصامی می گوید: از اشعار پروین اعتصامی می توان معانی بسیار قوی در حوزه های اخلاق فردی و اجتماعی دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از کمیته اطلاع رسانی جشنواره بین المللی پروین اعتصامی، «مینو امیر قاسمی» با بیان اینکه پروین اعتصامی از مسائل ساده، مفاهبم عمیقی استخراج می کند، گفت: پروین با مفاهیم ساده، معانی بسیار خوبی را بیان می کند که در این زمینه به کارگیری مثال های ساده در قالب مفاهیم عمیق قدرت اشعار پروین را نشان می دهد.

وی با بیان این که اشعار پروین ظرفیت جهانی شدن دارد، ادامه داد: در اشعار پروین اعتصامی اخلاق اجتماعی و اخلاق والای فردی به وضوح دیده می شود و با توجه به این که اخلاق یک مسئله جهانی است بنابراین می توان با ترجمه اشعار به زبان های مختلف پروین را به دنیا معرفی کرد.

این پژوهشگر حوزه ادبیات تصریح کرد: پروین صاحب شجاعت اخلاقی بود و واقعیت های تلخ و بی عدالتی های اجتماعی و سیاسی زمان خود را به خوبی بیان می کرد.

امیر قاسمی به انتقاد پروین اعتصامی در اشعار سروده شده به اوضاع نابسامان اجتماعی و سیاسی فاقد عدالت اجتماعی اشاره کرد و افزود: پروین زبان و اندیشه معترض دارد و نسبت به ارزش ها و معیارهایی غیرقابل قبول اعتراض می کند برای مثال در برخی از اشعار به صورت غیرمستقیم به وضعیت ازدواجش اعتراض می کند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه ادبیات با اشاره به چاپ کتابی با عنوان "ذره در چشمه خورشید" خاطرنشان کرد: در نگارش این کتاب ١٢ مورد از اشعار داستانی پروین به نثر درآمده و در قالب داستان های کوتاه مناسب برای نوجوانان نوشته شده است.

گفتنی است، جشنواره بین المللی پروین اعتصامی به همت انجمن ادبی تبریز و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی، بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، بنیاد پژوهشی شهریار، اداره کل آموزش و پرورش استان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تبریز، صدا و سیمای مرکز استان و دانشگاه تبریز طی روزهای ٢٤ و ٢٥ اسفند در سالن پتروشیمی تبریز برگزار خواهد شد.

کد خبر 772779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha