بهترین هدیه روز پدر برای امام عصر(عج)

حجت الاسلام موسوی هشترودی با شرح حدیث «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»، گفت: امروز هم وجود مقدس امام عصر(عج) پدر بشریت هستند و بهترین هدیه برای ایشان در روز پدر دوری از گناه و اهتمام به خیرات و نیکی ها است.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدطه موسوی هشترودی» در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در تشریح حدیث نبوی «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة؛  من و علی -ع- دو پدر این امت هستیم» (بحارالأنوار 16 95 باب 6) اظهار کرد: مشابه این روایت که بر پدری امت توسط حضرت امیر(ع) و رسول خدا(ص) اشاره دارد، متعدد بیان شده و شاید یکی از مهمترین معانی این پدری آن است که پدر راهبر اصلی خانواده شناخته می شود و این تعبیر برای همه امت ها و اقشار شناخته شده است.

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: لذا این تعبیر نبوی نشان می دهد که مسئولیت رفتار جامعه بر عهده رسول خدا(ص) و امیرمومنان(ع) است. دوم آنکه بحث خلافت و جانشینی امیرالمومنین(ع) نیز از این روایت به دست می آید، یعنی همانطور که رسول خدا(ص) پدر امت و اولی بر مومنان هستند امام علی(ع) نیز چنین شان و جایگاهی دارند.

 

حجت الاسلام موسوی هشترودی اضافه کرد: چنان که حضرت زهرا(س) فرمودند: پدر و مادر این امت پیامبر(ص) و علی ابن ابیطالب(ع) هستند، آنها که از این دو پیروی کنند از انحرافات دنیوی و عذاب آخرت نجات می یابند. این یعنی نقش اُبوت و پدری پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) چنان است که هم در زندگی دنیایی مردم را به سعادت رهنمون می شوند و هم در آخرت آنها را اهل بهشت می کنند.

 

وی با بیان اینکه این جایگاه پدری امت برای دیگر ائمه علیهم السلام بعد از حضرت امیر(ع) نیز وجود داشته و امروز برای امام زمان(عج) نیز صادق است، گفت: امروز و در عصر غیبت امام عصر(عج)، وجود مقدس حضرت صاحب زمان(عج) نه فقط پدر امت اسلام بلکه همه بشریت هستند، این جنبه پدری هم در دفاع از حیثیت مادی و معنوی و هم کسب روزی مادی و معنوی مردم است.

 

این استاد حوزه تاکید کرد: چنان که در پرتوی حمایت پدرانه امام عصر(عج) بلایا از ما بدون انکه بدانیم دفع می شود و رزق و روزی ما افزایش می یابد.

 

وی درباره وظایف امت در مقابل امام زمان(عج) به عنوان پدر معنوی خویش، بیان کرد: نه فقط در آموزه های اسلامی بلکه در دیگر ادیان و مکاتب فرزند در مقابل پدر وظایف و مسئولیت هایی دارد که عمده ترین آنها معرفت به مقام و شان پدر و نیز حفظ حرمت و دفاع از مقام وی از روی غیرت و تعصب است؛ به عبارت دیگر، فرزند موظف است هاله ای از تقدس را برای پدر قائل باشد و این ناشی از مقامی است که قرآن برای پدر تصریح کرده است.

 

حجت الاسلام موسوی هشترودی تاکید کرد: همانطور که پدر و مادر واجب الاطاعه هستند باید نسبت به امام زمان(عج) نیز چنین رویکردی داشته باشیم، کسی که تمرد کند مانند فرزندی که عاق والدین می شود، عاق خواهد شد و بدبخت ترین افراد در قیامت آنهایی هستند که عاق والدین شده اند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این رو، در کنار شناخت و معرفت به وجود مقدس امام زمان(عج) به عنوان پدر امت و بشریت، باید از ایشان در انجام امور عبادی و واجبات و ترک محرمات اطاعت کنیم؛ لذا بهترین هدیه به امام زمان(عج) به عنوان پدر در روز بزرگداشت مقام پدر آن است که از گناه دوری و نسبت به خیرات اهتمام کنیم. برای مثال کسی که تحصیل می کند تا به جامعه خیر برساند، از امام عصر(عج) اطاعت کرده است.

کد خبر 774497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha