عقل، نقل و فطرت سه مولفه لازم برای تاسیس علوم انسانی اسلامی

حجت الاسلام رشاد تصریح کرد: همان‌گونه که صاحب‌نظران ملل مختلف این حق را داشته اند که بر اساس مبانی فکری و روش‌شناسی خاص خود، مکاتبی را تأسیس کنند، ما نیز خواهان تأسیس‌ علوم انسانی مخصوص خود هستیم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان در ارتباط با مفهوم اسلامی‌سازی علوم انسانی و جایگاه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در تولید نظریات جدید مبتنی بر اصول اسلامی اظهارنظر کرد.

 

وی پیرامون موضوع اسلامی کردن علوم انسانی گفت: فکر و اندیشه ما بر این اساس نیست که علوم انسانی موجود را اسلامی کنیم و با شاهد مثال آوردن از آیات و روایات برای همین علوم انسانی موجود، رنگ و لعاب اسلامی بتراشیم. اسلامی‌سازی علوم انسانی به این شکل بی‌معناست کما اینکه بومی کردن علوم انسانی نیز دقیق نیست چرا که علم و نظریه بومی یا غیر بومی نداریم بلکه مدل‌ها و کاربردهای علم است که بومی و غیر بومی می‌شود. در اصل، علم در اختیار کسی نیست و مکاتب و نظریه‌های فعلی جایگاه علمی خود را دارند ولی ما می‌خواهیم بر اساس مبانی منطقی، دینی و ایرانی خود طراحی و تولید علم کنیم. همان‌گونه که ملل مختلف و صاحب‌نظران گوناگون این حق را داشتند که بر اساس مبانی فکری خویش و روش‌شناسی خاص خود، مکاتبی را تأسیس کنند، ما نیز می‌خواهیم تأسیس‌کننده علوم انسانی مخصوص خویش باشیم.

 

حجت الاسلام رشاد تصریح کرد: اگر فهم از تعبیر اسلامی کردن علوم انسانی این باشد که نظریه‌های موجود را با یک سری آیات و روایات تأیید کنیم یا به طور مثال کلیسایی را از نظر ظاهر تبدیل به مسجد کنیم اما ساخت و بافت آن تغییر نکرده باشد، همچین تعبیری صحیح نیست.

در حقیقت، مد نظر ما این است که علوم انسانی اسلامی تولید کنیم که مبانی و منطق و روش آن از نظر دینی و اسلام معتبر بوده و منحصر به روش تجربی نباشد بلکه در آن عقل، نقل و فطرت سهم بسیاری داشته باشد.

 

رییس هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی پیرامون جایگاه این هیئت در تولید نظریات و علوم مبتنی بر اصول اسلامی اذعان کرد: این هیئت جایگاه و نقش پسینی دارد یعنی آنکه نظریه‌ها و نقدهای جدید که توسط اندیشمندان و اهل نظر تولید می‌شود، در کرسی‌هایی که برای رشته‌های مختلف مدنظر قرار داده شده به وسیله داوران و ناقدان، ارزیابی می شود و پس از نقد و بررسی امکان دارد به عنوان نظریه جدید پذیرفته شود.

در حقیقت نقش هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، پس از تولید نظریه است و این دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند که زمینه‌ تولید نظریه را فراهم می‌کنند و هیئت به داوری و حمایت از آن می‌پردازد.

 

وی خاطرنشان کرد: همه مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، دانشگاهیان و حتی دانشجویان موظف هستند در این حرکت بزرگ فرهنگی و علمی، سهیم شوند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 7959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha