مصرف سالانه ۸۰ میلیارد تومان جهت مصرف سیگار در استان یزد

جعفری با اشاره به هفته مبارزه با دخانیات گفت: سالانه ۸۰ میلیارد تومان جهت مصرف سیگار در استان یزد هزینه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « وحید جعفری» در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات در دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: عامل دوم خطر بیماری های غیر واگیر، مصرف دخانیات است.

مدیر گروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان یزد افزود: در دنیا حدود 7 و یک دهم میلیون مرگ به دلیل مصرف مواد دخانی است که 500 هزار نفر ان افراد در معرض دود دخانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: سالی 100 میلیارد ریال مصرف دخانیات می شود و 3 برابر آن نیز وزارت بهداشت برای درمان این بخش می کند و در مجموع هزینه کشور 100 هزار میلیارد تومان به اقتصاد لطمه وارد می کند.

جعفری تصریح کرد: در کشور ما حدود 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می شوند که در استان یزد در کشور رتبه 12 در بین آقایان و در خانم ها رتبه هشتم در کشور در سال 97 داشتیم که در این راستا نیز 30 درصد مردم در معرض آن قرار دارند.

وی افزود: هیچ عضو از بدن از مصرف مواد دخانی در امان نیست که بیشتر خانم ها تاثیر پذیر هستند.

مدیر گروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان یزد خاطرنشان کرد: عوارضی که دخانیات علاوه بر سلامت بدن دارد در بخش های مختلفی مانند اقتصادی، ناهنجاری های اجتماعی،

جعفری تصریح کرد: امسال شعار سال سازمان جهانی بهداشت « اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد» و شعار سال هفته ملی دخانیات« اماکن عمومی بدون دخانیات حق شهروندی است» است.

وی افزود: ما در سال 97 تعداد 183 مورد اخطار بابت قلیان، و معرفی 147 نفر به مراجع قضایی و 21 مورد از کافی شاپ ها نیز تعطیل شدند.

مدیر گروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان یزد ادامه داد: برای مبارزه با دخانیات مشارکت همگانی است که همه باید با اتجاد در مقابل آن بیاستند.

وی در پایان گفت: سالی حدود 80 میلیارد تومان مردم یزد صرف هزینه سیگار می کنند که این می تواند فاجعه ای بزرگ باشد.

کد خبر 801994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha