راز شهرت احمد بن‌موسی(ع) به شاهچراغ

حجت‌الاسلام سلامی با اشاره‌به ویژگی‌های شخصیتی حضرت شاهچراغ(ع)، گفت: احمد بن‌موسی(ع) در زمره فضلای عصر خود بود و جزء محدثانی است که احادیث زیادی از پدر و اجداد بزرگوارشان نقل کرده است.

حجت الاسلام «احمد سلامی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به نامگذاری ششمین روز از دهه کرامت با عنوان «حضرت شاهچراغ(ع)؛ جلوه مودت و مقاومت»، اظهار کرد: حضرت شاهچراغ(ع) یکی از فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) است که در باب مقام ایشان شیخ مفید می نویسند: «كَانَ أَبُو يُحِبُّهُ وَ يُقَدِّمُهُ»، وجود مقدس حضرت موسی بن جعفر(ع) به ایشان علاقه مند بودند و مقدم بر فرزندشان می گردند.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان مقدس احمدی و محمدی بیان کرد: در روایات آمده است که  حضرت موسی بن جعفر(ع) به دلیل علاقه بسیار به ایشان یکی از باغ هایشان را به آن حضرت(ع) بخشیدند، و آن باغ فضایی برای کتابت قرآن شد و نیز هزار قرآن را استنطاق و هزاران بنده را آزاد کردند به گونه ای که در زیارتنامه شاچراغ می خوانیم: با اقتدا به امیرالمومنین(ع) هزاران بنده را آزاد کردی.

 

حجت الاسلام سلامی با اشاره به دیگر ویژگی اخلاقی احمدبن موسی(ع) یعنی مجاهدگری و جهادگری، تصریح کرد: ایشان در مجهادت ها علیه حکومت عباسی شرکت می کردند و آخرین نبردشان هم حرکت از مدینه به سمت خراسان و برای یاری برادرشان امام رضا(ع) بوده است که در شیراز به شهادت می رسند.

 

وی در رابطه دلایل شهرت ایشان به شاهچراغ(ع)، گفت: در زمان های گذشته هر کسی که چراغی برای هدایت روشن می کرد و در این زمینه به مقام عظیمی می رسید در تعبیر ایرانیان به او شاه اطلاق می کردند، همانند شاه خراسان و یا شاه نجف.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان مقدس احمدی و محمدی در رابطه با مقام علمی حضرت احمد بن موسی(ع)، بیان کرد: توجه به علوم دینی توسط احمد بن موسی(ع) او را در زمره فضلای عصر خود برده بود به گونه ای که ایشان جز محدثانی است که احادیث زیادی از پدر و اجداد بزرگوارش نقل کرده است.

 

وی در پایان تاکید کرد: زمانی که ایشان وارد شیراز می شوند و بسیاری از نزدیکان ایشان توسط نیروهای ظالم عباسی به شهادت می رسند، حضرت(ع) مدتی در جایی مخفی مخفی می شوند و بعد از اینکه مکان مخفیگاه شان مشخص می شود، آن بزرگوار را دستگیر و سرشان را از بدن جدا می کنند.

 

گفتنی است، برنامه های دهه کرامت امسال با شعار «خدمت کریمانه، مهربانی به رسم اهل‌ بیت(ع)»  از اول تا یازدهم ذی العقده اجرا می شود.

کد خبر 806813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha