عرفه روز شکست طغیان درونی و حجاب نفس انسان ها

حجت الاسلام صالح قنادی عرفه را باب ورود به مناسک حج خواند و گفت: دعای عرفه طغیان درونی و حجاب نفس را می شکند و فقر ذاتی انسان را با دو ویژگی رازگویی و نیازخواهی به نمایش می گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح قنادی، مسئول اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها درباره فلسفه روز عرفه و دعای آن به خبرنگار شبستان گفت: روز عرفه و دعای آن درب ورودی به اعمال و مناسک حج است، حاجی در صحرای عرفه هنوز به منطقه هدف وارد نشده و همچون کسی است که پشت در خود را برای ورود به حرم الهی آماده می کند.

وی آمادگی برای انجام اعمال و مناسک حج را نیازمند پاکی درونی و مناجات با خدا دانست و اظهار کرد: تنها از این طریق ما می توانیم اعمال حج را با شور و شعور بجای آوریم، چراکه در این مسیر مهمترین گام توبه، انابه، اشک و تضرع به درگاه الهی است که در جبل الرحمه به اوج خود می رسد.

حجت الاسلام صالح قنادی تاکید کرد: انسان باید ابتدا از جهت اخلاقی دارای تزکیه باشد و پس از آن به میدان تحدیه وارد شود، یعنی ابتدا خود را از ناپاکی ها بیالاید و بعد خویشتن خویش را به خوبی ها بیاراید.

رییس پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی حجاب نفس و طغیان درونی را بزرگترین مانع در مسیر رشد انسان معرفی کرد و افزود: دعای عرفه این طغیان و حجاب را می شکند و فقر ذاتی انسان را به نمایش می گذارد به ویژه در عباراتی که انسان خود را با لفظ "ان الذی" معرفی کرده و تمامی ضعف های خود را برملا می کند.

وی با بیان این مطلب که دعا باید با دو ویژگی رازگویی و نیازخواهی همراه باشد، عنوان کرد: دعای عرفه تجلی گاه این دو ویژگی به غایت است، هنگامی که انسان با خدای خویش رازهایش را در میان گذاشته و از این طریق ناامیدی خود را برطرف می کند و از سوی دیگر با طرح نیازها از غرور خویش می کاهد.

حجت الاسلام صالح قنادی با اشاره به وجود جنبه های متنوع در ادعیه ماثور و موردتاکید ائمه (ع) بیان کرد: رازگویی و نیازخواهی دو بعد اصلی در دعای عرفه سیدالشهداء (ع) است که از طریق این دو بعد وضعیت انسان در این جهان و دورنمای او در قیامت تبیین می شود.
وی با بیان این مطلب که ادعیه با مضامین والای خود انسان را به دوری از دنیا و توجه به آخرت سوق می دهد، ابراز کرد: علاوه بر این روحیه تواضع و خشوعی که درپی دعا و نیایش به درگاه الهی پیش می آید باعث می شود انسان از غرور گذشته و ظرف دل را برای رازگویی و نیازخواهی و ظرف عقل را برای پذیرش حقایق آماده کند.

حجت الاسلام صالح قنادی بیشتر مناسک و اعمال حج را در قالب عمل و دانش دانست و گفت: تلاش رکن اصلی حج است و بحث ذکر و دعا در آن مورد تاکید قرار نگرفته، از این رو روز عرفه نقش محتوایی بی بدیلی را برای این حرکت و تلاش بیرونی ایفا می کند.

وی خاطرنشان کرد: این دعا و نورانیت و معرفت آن برای انسان که برقراری ارتباط با خداوند را درپی دارد به ویژه با انتصابی که به پیامبر (ص) و ائمه (ع) دارد، معنای حقیقی را به حج می دهد و این تفاوت ما با دیگرانی است که با ظاهر حج توجه دارند اما ما با دعای عرفه و تمسک به اهل بیت (ع) به آیین حج روحی معنوی می بخشیم.

پایان پیام/

 

کد خبر 80717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha