اهمیت دهه‌کرامت برای جامعه مداحان/ تقدیر از مروجان روضه‌های خانگی

در گذشته کمتر کسی تصور می‌کرد گروه‌های مداحان با سلایق مختلف بتوانند در کنار هم جمع شوند اما کار ماندگار حاج علی آهی و جمعی دیگر از ستایشگران اهل بیت(ع) در تاسیس خانه مداحان، فضای همدلی را در این قشر اثرگذار فراهم کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: مراسم تقدیر از «سید موسی میرخانی» و «حمید خادمعلی»، دو تن از ستایشگران اهل بیت (ع) که نقش پررنگی در برپایی روضه های خانگی دارند و حدود ۴۵ سال است خادم ساحت نورانی حضرات معصومین (ع)‌ هستند، امروز (چهارشنبه، 19 تیرماه) با حضور جمعی از پیرغلامان اهل بیت (ع) در خانه مداحان، برگزار شد.

 

این موضوع بهانه ای شد تا ضمن تهیه گزارشی از این مراسم، گزارشی از فعالیت ها و خدمات این مرکز مداحی نیز تهیه شود که مشروح آن در ادامه می آید:

 

 

بنا بر این گزارش، «غلامرضا سازگار» که پس از درگذشت علی آهی، رئیس هیت مدیره خانه مداحان و نفر اول در هدایتگری جامعه مداحان کشور شد در این مراسم برپایی جلسات روضه در منازل مردم را در ترویج معارف دینی و انس بیشتر تمامی اعضای خانواده ها با اهل بیت (ع) موثر دانست.

 

Image result for ‫غلامرضا سازگار خانه مداحان‬‎

 

این گزارش می افزاید: جمعی از ستایشگران پیر و جوان مکتب عترت (ع) در این مراسم اشعاری در وصف امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (ع) قرائت کردند. یکی از نکات جالب توجه این برنامه، حضور جمعی از مداحان از نسل های مختلف در کنار یکدیگر و در فضایی صمیمی بود.

 

بنا بر این گزارش، «مهدی آصفی» یکی دیگر از مداحان سرشناس کشورمان در این مراسم با اشاره به نامگذاری حد فاصل زمانی سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا روز میلاد امام رضا (ع) به عنوان دهه کرامت، گفت: مداحان پیشگام برگزاری جشن های این دهه در سراسر کشور هستند.

 

Image result for ‫مهدی آصفی‬‎

 

به گزارش شبستان، موضوع دهه کرامت در فضای نشست جامعه مداحان در خانه ای که به نام آنان تاسیس شده است بسیار پررنگ بود به طوری که علاوه بر وجود بنرهای تبلیغی این دهه در جای جای خانه مداحان، هر ستایشگری که مداحی می کرد به ابعاد مختلف این دهه نیز اشاره داشت.

 

نکته جالب دیگر درباره نشست امروز پیشکسوتان و جوانان جامعه مداحی کشور که البته از زمان تاسیس خانه مداحان روندی رایج بوده و است، محوریت داشتن این مرکز و اعضای هیات مدیره آن در هدایتگری این قشر اثرگذار در حوزه مذهب و فرهنگ است.

در گذشته کمتر کسی فکر می کرد که گروه های مختلف مداحان با سلایق مختلف بتوانند در کنار هم جمع شوند اما کار ماندگار حاج علی آهی و جمعی دیگر از ستایشگران اهل بیت (ع) در تاسیس مرکزی برای گردهم آیی های این قشر اثرگذار از جامعه، توانسته موجب همدلی و همگراهی بیشتر خادمان اهل بیت(ع) شود.

 

خانه مداحان اهل‌بیت (ع) کلاس‌ های آموزش مداحی را در تمام مقاطع سنی در روزهای دوشنبه به این شرح برگزار می کند: آموزش مقتل‌خوانی توسط غلامرضا سازگار، آموزش اخلاق و ادبیات مداحی توسط یدالله بهتاش، ادبیات و شعرشناسی توسط مهدی آصفی، آموزش اصول و فنون مداحی توسط سیدآقا سیاح اصل، بهداشت حنجره توسط داود علیزاده، آموزش نغمات آئینی توسط سید علی سادات رضوی، مناجات‌ خوانی توسط مرتضی طاهری، فنون مداحی توسط محسن طاهری، ادبیات و شعرشناسی توسط محمود تاری، نوحه‌ خوانی توسط حیدر توکلی، ادبیات عرب توسط کمال‌الدین عبدالوهاب و اصول مداحی توسط مصطفی خرسندی.

 

Related image

 

نکته مهم دیگر آنکه غلامرضا سازگار شاعر و مداح اهل بیت (ع) و رئیس کنونی خانه مداحان، به خوبی توانسته میراث مرحوم آهی را حفظ کند به طوری که امروزه خانه مداحان نقشی کم نظیر و بلکه بی نظیر در خدمات رسانی به مداحان دارد.

 

«یدالله بهتاش»، عضو هیت مدیره خانه مداحان در این باره به خبرنگار شبستان گفت: شخصیت اخلاقی، انقلابی، علمی، فرهنگی و ادبی آقای سازگار، موجب شده است جامعه مداحان کشور ایشان را به عنوان بزرگ تر خود قبول کنند.

 

همانطور که می دانید، هیأت رزمندگان اسلام،‌ خانه مداحان اهل‌ بیت (ع)، سازمان بسیج مداحان، بنیاد دعبل خزاعی، کانون مداحان و شعرای آئینی کشور و انجمن نغمه‌ سرایان مذهبی،‌ برخی از مهم‌ ترین نهادها و تشکل‌ های ستایشگری اهل‌بیت (ع) در ایران هستند اما خانه مداحان توانسته پاتوق اصلی این گروه باشد که مردم‌نهاد بودن و عضویت چهره های سرشناس شعرسرایی و مداحی کشورمان در آن، در این زمینه بسیار نقش آفرین بوده است.

 

کد خبر 807899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha