۱۱ درصد جمعیت آذربایجان شرقی سالمند هستند

ارشدزاده گفت: در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت استان در سن سالمندی قرار دارند، که جمعیتی حدود ۴۲۰ هزار نفری را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محسن ارشدزاده» امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فرا رسیدن "هفته بهزیستی" اظهار داشت: شعار این هفته «به زیستن در گام دوم؛ شفافیت، توانمندسازی، ارتقاء سلامت اجتماعی» است. 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که دولت اعتبار ۲۸۵ میلیارد تومانی به بهزیستی اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نیز کمک مردمی در سال گذشته انجام گرفته است.

وی با بیان این‌که طبق آخرین گزارش ۳۸۵ هزار نفر از خدمات بهزیستی استان بهره‌مند هستند، گفت: از این تعداد ۱۴۵ هزار نفر از خدمات مستمری بهره‌مند بوده و ۲۰۰ هزار نفر نیز از خدمات موردی یک یا چند خدمت در سال بهره‌مند هستند. 

ارشدزاده با اشاره به این‌که طبق آمار حدود چهار درصدی جمعیت افراد دارای معلولیت است که جمعیت ۱۶۰ هزار نفری را شامل می‌شود، افزود: بیش از ۸۰ هزار نفر از خدمات مستمر و ۸۰ هزار نفر یک خدمت و چند خدمت در سال دریافت می‌کند. 

وی حمایت مالی، توانمندسازی، توانبخشی تخصصی روزانه و حرفه‌آموزی، نگهداری شبانه روزی معلولان، بیماران روانی مزمن و سالمندان را از جمله فعالیت‌های بهزیستی برشمرد و گفت:‌ در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت استان در سن سالمندی قرار دارند، که حدود ۴۲۰ هزار نفر از جمعیت آذربایجان‌شرقی را شمل می شود.

ارشدزاده با اشاره به این‌که پنجمین استان از نظر جمعیت سالمندی هستیم، گفت: در بخش مراقبت و نگهداری ۹۹ درصد خدمات، خانواده محور بوده و کمتر از یک درصد به دلیل بی‌سرپرستی و بیماری در مراکز نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به این‌که  ۹ هزار بیمار روانی مزمن در استان نیازمند کمک هستند، گفت: از ای تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از خدمات بهره‌مند شده و ۵۰۰ نفر نیز به صورت شبانه‌روزی در مراکز نگهداری می‌شود. 

مدیرکل بهزیستی استان از فعالیت ۳۵ مرکز شبانه روزی برای نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن و ۹۲ مرکز به صورت مراکز روزانه خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته ۳۵ مورد کمک به کاشت حلزون در استان انجام گرفت و تلاش می‌شود تا خدمات مورد نیاز خانواده‌محور بوده و تمام خدمات در کنار خانواده باشد.

وی توانبخشی خانواده محور، پرداخت کمک هزینه پرستاری، مناسب‌سازی منزل و خودروی معلول، پلاک خودرو، ایاب و ذهاب، حمایت از کمک تحصیلی معلولان و معافیت سربازی برای یکی از اعضای خانواده معلولان را از دیگر فعالیت‌های بهزیستی برشمرد و گفت: ۷۸۰ دانشجو و ۳ هزار ۶۵۱ دانش‌آموز در استان تحت پوشش حمایت های بهزیستی هستند.

ارشدزاده با بیان این‌که ۷۶ پروژه و طرح عمرانی در سطح استان همزمان با هفته بهزیستی به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: ۵۶ مورد مربوط به مسکن مددجویان و معلولان بوده و ۲۰ مورد در مورد مراکز تخصصی خدمات اجتماعی و پیشگیری است.

وی تعداد زنان سرپرست خانواده در استان را ۱۱ هزار نفر اعلام کرد و گفت: سال گذشته، طبق قانون ۱۷۱ نفر از فرزندان زنان سرپرست خانوار از معافیت سربازی استفاده کردند.

کد خبر 808932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha