سالانه ۶ هزار تن آلبالو از باغات شهرستان شبستر تولید می‌شود

افشانی از تولید سالانه ۶۰۰۰ تن آلبالو از باغات شهرستان شبستر خبر داد و گفت: جشنواره نگین سرخ تسوج فرصتی برای معرفی توانمندی های منطقه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «فرامرز افشانی» در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری موفق دومین جشنواره استانی برداشت آلبالو در شهر تسوج اظهار داشت: شهرستان شبستر با داشتن ۱۲۰۰ هکتار درختان آلبالوی بارور و ۳۰۰ هکتار باغ جدید تحت کشت درختان آلبالو ، در زمینه تولید و برداشت این محصول رتبه اول استان آذربایجان شرقی را دارد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شبستر گفت: بیشترین برداشت آلبالو در شهرستان شبستر یعنی تقریباً ۷۰ درصد آلبالو و ۹۵ درصد فراوری و تولید خشکبار این محصول در بخش تسوج انجام می شود.

 

 

وی با بیان اینکه سالانه ۶ هزار تن آلبالو از باغات شهرستان شبستر برداشت می‌شود، ادامه داد: این شهرستان در زمینه تولید و برداشت این محصول رتبه اول استان آذربایجان شرقی را دارد و شهرستان های مرند، اهر و جلفا بعد از شبستر به ترتیب در رده های بعدی تولید آلبالو قرار دارند.

افشانی افزود: آلبالوی ژنوتیپ محلی، مجاری، بوترمو، تک دانه، گیلاسی، گیسویی از ارقام مهم آلبالوی کشت شده در باغات بخش تسوج است که با اصلاح نهال و شیوه آبیاری و استفاده به موقع از سموم آفات نباتی تولید آلبالو در شهرستان افزایش می یابد.

 

۱۵ درصد باغات آلبالوی کشور در آذربایجان‌شرقی است

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که استان دارای بیش از ۱۵ هزار هکتار باغ آلبالو است که حدود ۱۵ درصد باغات آلبالوی کشور را شامل می شود، اظهار داشت:  مقام دوم کشور را در تولید این محصول در اختیار داریم.

«اکبر فتحی» با اشاره به وضعیت باغات آلبالو در آذربایجان شرقی اعلام کرد: باغات بارور شامل ۱۹۴۶ هکتار و باغات غیربارور شامل ۳۱۰ هکتار است. سال گذشته میزان تولید آلبالو در استان ۱۰۲۷۸ تن بود و بر اساس برآوردهای اولیه میزان تولید این محصول در سال جاری بیش از ۱۱۶۷۶ تن برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد آلبالو برابر با ۶ تن در هکتار بوده و عملکرد باغات شاخص بیش از ۸ تن در هکتار است، افزود: حدود ۳۰ درصد تولید معادل (۳۵۰ هزار تن) جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت و ۷۰ درصد دیگر معادل ۱۱۳۲۶ تن به صورت فرآوری شده در واحدهای فرآوری مصرف می‌شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: بخش اعظم محصولات تولید شده از این میوه در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌دهند، گفت: ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده اعم از آلبالو مجاری رقم سگانی و بوترمو می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت باغات استان خاطرنشان کرد: طبق آمار سال گذشته، استان ما دارای ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغات درختان مثمر معادل با ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور بوده و از این نظر رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

 

کد خبر 808945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha