تجارت ۵ ماهه کالایی ایران و اتحادیه اروپا/قیمت مصوب مرغ ۱۲۹۰۰ تومان

قیمت مصوب مرغ ۱۲۹۰۰ تومان، مدل سه ضلعی تامین مالی برای تولید، تجارت ۵ ماهه کالایی ایران و اتحادیه اروپا، کاهش ۱۲ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار، تحويل ۷۰ هزار محصول سايپا به مشتریان در ۲ ماه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (هفتم مرداد ماه) به شرح زیر است:

قیمت مصوب مرغ ۱۲۹۰۰ تومان/منبعی برای صادرات مرغ نداریم

«محمدرضا کلامی» شب گذشته (یکشنبه 6 مرداد) در گفتگو با بخش خبری ساعت 21 شبکه خبر سیما درباره آخرین برنامه ها و تصمیمات برای تنظیم بازار کالاهای اساسی گفت: با تصمیم اخیر دولت در انتصاب قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه بازرگانی، امیدواریم در حلقه های مختلف تنظیم بازار کالا از جمله تامین، توزیع و نظارت و بازرسی به درستی عمل کنیم. باید تلاش کنیم از طریق رسانه ها برای مردم شفاف سازی کنیم.

 

مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت درباره بازار مرغ و نوسانات قیمتی آن با اشاره به اینکه بازار یک کالا زمانی تعادل خود را حفظ می کند که مقادیر عرضه کمتر از تقاضا نباشد یا کمی بالاتر باشد، افزود: از بهمن سال گذشته مصوب کردیم که ماهیانه 125 میلیون قطعه جوجه ریزی شود تا تعادل بازار آن دچار نوسان نشود.

 

کلامی با بیان اینکه نبود تعادل عرضه در بازار مرغ به واسطه کاهش عرضه است که گرمازدگی از جمله علل آن است، گفت: تاکید کردیم جوجه ریزی در مرداد نباید از 125 میلیون قطعه کمتر باشد. قیمت مصوب عرضه مرغ گرم برای مصرف کننده 12 هزار و 900 تومان است.

 

مدل سه ضلعی تامین مالی برای تولید/ نیازهای بخش تولید و تجارت از بیمه احصا می شود

«سعید زرندی» در نخستین جلسه کارگروه تخصصی بیمه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت بیمه در دنیا نهادی با نقدینگی فراوان است اما در ایران تنها به بیمه تجاری محدود شده است. عضویت وزیر صنعت،معدن و تجارت در شورای عالی بورس نیز موید همین موضوع است و ما باید تلاش کنیم این ظرفیت را فعال کنیم.


معاون طرح برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت تصریح کرد: نیازها و خدماتی که بخش تولید و تجارت می توند از بیمه استفاده کند باید دقیقا مشخص شود وباید طرح مدونی در این خصوص طراحی گردد. اتکا بیش از 90 درصدی تولید برای تامین مالی به نظام بانکی ، یکی از اشکالات اقتصاد کشور است به همین دلیل ابزارهای جدید تامین مالی باید دنبال شود.


زرندی همچنین در این جلسه افزود: در موضوع ساخت داخل باید بررسی شود که می توان از بیمه برای ضمانت و ریسک داخلی سازی استفاده شود و با چه مکانیزمی قابل اجرا است.


معاون طرح برنامه گفت: ریسک های متناسب با تولید و تجارت باید شناسایی شده و باید پوشش های بیمه ای جدید در صنعت بیمه در این خصوص ایجاد شود.


وی گفت: در خواست ما از صنعت بیمه کاهش ذخیره سرمایه در بانک ها و افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید است و این مهم را در شورای عالی بورس دنبال می کنیم.


معاون طرح برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت تاکید کرد: فضای جدیدی را باید در تعامل صنعت با بیمه ایجاد کنیم.


زرندی تاکید کرد: درخواست ما از دست اندرکاران صنعت بیمه این است که برنامه مشخصی برای سال "رونق تولید" و حمایت از تولید داخلی ارائه نمایند.

 

تجارت ۵ ماهه کالایی ایران و اتحادیه اروپا

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با استفاده از آمارهای Eurostat تجارت کالایی بین ایران و اتحادیه اروپا در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ را بررسی کرده است. بر این اساس ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود دو میلیارد یورو بوده که از این مقدار حدود ۳۱۰ میلیون یورو مربوط به صادرات ایران به اتحادیه اروپا و ۱.۷ میلیارد یورو مربوط به واردات ایران از این اتحادیه بوده است.

 

طبق خبر ایبنا، در دوره مورد اشاره صادرات ایران به اتحادیه اروپا ۹۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش یافته و ارزش واردات ایران از این اتحادیه نیز ۵۴ درصد کاهش یافته است.

 

تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا که در پنج ماهه نخست سال ۲۰۱۸ مثبت و حدود ۱.۱ میلیارد یورو بوده، در مدت زمان مشابه امسال دارای کسری و به حدود منفی ۱.۴ میلیارد یورو کاهش یافته است. علت منفی شدن تراز تجاری ایران و اتحادیه اروپا، واردات ۱.۷۵ میلیارد یورویی ایران از اتحادیه اروپا (کاهش ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹) و در عین حال صادرات حدود ۳۱۰ میلیون یورویی (کاهش حدود ۹۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل) ایران به اتحادیه اروپا بوده است.

 

کاهش ۱۲ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار/دلار ۱۲ هزار تومان

امروز (دوشنبه 7 مرداد) هر گرم طلای 18 عیار 406 هزار و 527 تومان در بازار به فروش می رود در حالی که روز گذشته (یکشنبه 6 مرداد) هر گرم طلای 18 عیار 418 هزار و 992 تومان بود و شاهد کاهش محسوس قیمت در هر گرم طلا طی این 2 روز هستیم.

 

بنابراین گزارش امروز (7 مرداد) سکه بهار آزادی طرح جدید، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی به ترتیب 4 میلیون و 175 هزار تومان، 4 میلیون و 80 هزار تومان، 2 میلیون و 250 هزار تومان، یک میلیون و 430 هزار تومان و 980 هزار تومان در بازار عرضه می شود در حالی که روز گذشته (6 مرداد) سکه بهار آزادی طرح جدید، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی به ترتیب با قیمت های 4 میلیون و 320 هزار تومان، 4 میلیون و 200 هزار تومان، 2 میلیون و 330 هزار تومان، یک میلیون و 470 هزار تومان و 960 هزار تومان ارزشگذاری شده بود و کاهش اندکی در قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید و قدیم را طی این 2 روز مشاهده می کنیم.

 

این گزارش می افزاید: امروز (دوشنبه 7 مرداد) دلار 12 هزار تومان، یورو 13 هزار و 800 تومان، پوند 15 هزار تومان، درهم امارات 3300 تومان، لیر ترکیه 2135 تومان، یوان چین 1780 تومان، دلار کانادا 9150 تومان، دلار استرالیا 8450 تومان در بازار آزاد مبادله می شود در حالی که روز گذشته (6 مرداد) در بازار آزاد دلار 12 هزار و 370 تومان، یورو 13 هزار و 980 تومان، پوند 15 هزار و 200 تومان، درهم امارات 3355 تومان، لیر ترکیه 2180 تومان، یوان چین 1795 تومان، دلار کانادا 9300 تومان، دلار استرالیا 8600 تومان مبادله می شد.

 

تحويل ۷۰ هزار محصول سايپا به مشتریان در ۲ ماه

قائم‌مقام مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در امور فروش با بيان اينكه اين گروه در ماه‌هاي خرداد و تير امسال بيش از ۷۵ هزار دستگاه خودرو را تولید، تکمیل و تجاري‌سازي كرده، اظهار كرد: از اين تعداد، ۷۰ هزار خودرو به مشتريان تحویل شده و ۵ هزار دستگاه نيز در مرحله تخصیص و تحويل است.

 

«مجيد باقري» افزود: گروه خودروسازي سايپا از پنجم خرداد تا پنجم مردادماه، ۷۵ هزار دستگاه خودرو را آماده تحويل به مشتريان کرده كه بخش قابل توجهي از اين محصولات به صورت عبور مستقيم بوده و بدون كسري قطعه توليد و تحويل سيستم فروش گروه خودروسازي سايپا شده است.

 

وي گفت: حدود ۵ هزار دستگاه خودرو باقيمانده از محصولات ياد شده، در مرحله تخصيص و تحويل نهايي به مشتريان قرار دارد و در روزهاي آتي به‌دست مصرف‌كنندگان خواهد رسيد.

 

قائم‌مقام مديرعامل گروه سايپا تصريح كرد: سايپا تمام تعهدات برجاي مانده از گذشته را در كنار تعهدات جديد خود در حوزه فروش فوري را با سرعت پاسخ خواهد داد تا بازار محصولات اين گروه به ثبات كامل دست يابد.

 

اتحاد جدید برای کنترل بازار نفت

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در نشست این کمیسیون به گزارش مطالعاتی اخیر آژانس بین‌المللی انرژی درباره نفت و آرایش اقتصادی کشورهای دنیا در این حوزه اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، کشورهای روسیه، چین، هند، ترکیه و ایران اتحاد جدیدی را برای کنترل بازار نفت ایجاد کرده‌اند و به نظر می‌رسد حلقه اقتصادی جدیدی در بازار جهانی نفت در حال شکل‌گیری است.

 

«رضا پدیدار» به گزارش اخیر بررسی آماری شرکت بریتیش پترولیوم درباره وضع انرژی جهان در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و افزود: بر اساس این گزارش، سوخت‌های فسیلی ۸۴.۷ درصد مصرف انرژی جهان را تشکیل می‌دهد و از آمریکا به‌عنوان برترین کشور جهان در تولید نفت، گاز و ذغال‌سنگ نام برده شده‌ است.

 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بر اساس گزارش اخیر بریتیش پترولیوم، کشور چین یکی از پنج کشور تولیدکننده برتر نفت جهان است، تصریح کرد: همچنین در این گزارش، از آمریکا به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۱۹ یاد شده‌ است، در حالی که نام کشورهای کانادا، چین و نروژ نیز در بین ۱۰ کشور برتر تولیدکننده انرژی جهان دیده می‌شود.

 

۱۰۰ درصد کالاهای اساسی معادل ارز تخصیصی وارد کشور شد

«یزدان سیف» با انتشار لیست کشتی‌ها و محمولات تأمینِ ارز شده به همراه زمان ورود این کالاها به بنادر ایران در سال ۱۳۹۷، در خصوص عدم رفع تعهد ارزی کالاهای اساسی افزود: ورود کالا و رفع تعهد ارزی دو مقوله کاملا متفاوت است و برخی اظهارات پیرامون مکاتبات انجام شده چنین القا می‌کند که در قبال ارز تخصیص داده شده، کالایی به کشور وارد نشده است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حالی که مبلغ 226 میلیون یورو مانده‌ تسویه نشده ارز دریافت شده ناشی از مغایرت‌ها و موضوعات اداری است که با توجه به درگیر بودن چهار سامانه ثبتارش، خرید ارز، سمتاک و سامانه جامع گمرکی در فرآیند واردات، بروز کوچکترین مغایرت اسنادی و یا اشتباه در بارگذاری اطلاعات پرونده‌ها، منجر به عدم تسویه کامل تعهدات ارزی مربوطه می‌ شود. 

 

وی اضافه کرد: در این خصوص همانطور که از لیست پیوست ملاحظه می‌شود مبلغ 223 میلیون یورو از تعهدات این شرکت شامل مشکل ذکر شده است و جدول پیوست تاریخ ورود کشتی‌ها به بنادر مورد نظر و تاریخ تخلیه آنها را کاملاً شفاف می‌سازد.

 

سیف در خصوص دلیل ایجاد این مغایرت‌ها با اشاره به پرداخت‌های تهاتری و یا پرداخت‌هایی که از مسیرهای غیر مرسوم ( تعریف شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) ارز انتقال یافته است، خاطر نشان کرد: از آنجا که بین زمان ایجاد تعهد تا زمان پرداخت و تسویه کامل اسناد حمل و صدور کد رهگیری، فاصله زمانی قابل توجهی وجود دارد، تسویه تعهدات زمان‌بر و پیچیده است که همین امر بخشی از این مغایرت را پدید آورده است.

 

وی با اشاره به اینکه قراردادها با فروشندگان عمدتاً با ارزهای پایه منعقد می‌شود ولی پرداخت‌ها (بسته به نوع ارز در دسترس بانک مرکزی) به ارزهایی چون لیر، روپیه و یوان صورت می‌پذیرد، عنوان کرد: تفاوت بین ارز ثبت سفارش و ارز تامین شده، موجب بروز مغایرت در ثبت اسناد حمل و در نتیجه عدم امکان تسویه تعهدات ارزی در موعد مقرر می‌شود./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 815474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha