نسیم اربعین وزیدن گرفت/قرار عاشقی، به وقت اربعین

با نزدیک شدن اربعین حسینی، همدانی ها همانند سایر مردم کشور با شور و شوق بسیار فراوانی خود را برای حضور در مراسم باشکوه اربعین در عراق آماده می‌کنند.

خبرگزاری شبستان- همدان: خیابانهای شهر رنگ و بوی دیگری دارد، همه به فکر رفتن هستند و این را می‌شود از اطلاعیه‌های مختلف سطح شهر و آمد و شدهای مردم حس کرد.

روی دیوارها اطلاعیه‌هایی دیده می‌شوند که همه مرتبط با کنگره عظیم اربعین حسینی است.

یکی به دنبال پیدا کردن مسافر برای خسروی، شلمچه و مهران است، آژانس‌های مسافرتی برگه‌های تبلیغاتی برای جلب مشتری می‌دهند، کاروان‌های زیارتی به تکاپو افتاده‌اند، بعضی‌ها کمپین جمع آوری پتو برای زائرین اربعین هستند و هر کس در حال انجام دادن کاری است.

مساجد و تکایا و هیئت‌های حسینی میزبان زائران حسینی هستند و هر روز تعدادی زائر با ورود به همدان به صورت خودجوش میهمان مساجد و حسینیه‌ها می‌شوند.

بعضی‌ها هم به دنبال تهیه اسباب سفر مثل کوله پشتی و لباس راحتی و کفش مخصوص پیاده روی هستند.

شاید گزاف نباشد اگر بگوییم از هر کوچه چندین خانواده در صدد رفتن هستند و با وجود مشکلات زیادی که گریبانگیرشان است، ترجیح می‌دهند به این سفر معنوی و روحانی بروند تا شاید غمها و دردهایشان را در این سفر گم کنند و با کوله باری از احساس امنیت و آرامش به خانه بازگردند.

اربعین در واقع قرارگاه عاشقان حسینی و شیفتگان اهل بیت(ع) است که هر سال میلیون‌ها نفر از چهارگوشه جهان به این قرار عاشقانه می‌آیند و اکثریت این زائران هم از قشر متوسط به پایین جامعه هستند.

این کبوتران عاشق می‌آیند تا بار دیگر با حضور خودشان به ندای هل من ناصر حسینی لبیک بگویند.

با وجود تهدیدات امنیتی فراوان، مردم فوج فوج از چهارسوی جهان و از رنگها و ملیت‌ها و مذاهب مختلف بسوی کربلا رهسپار می‌شوند تا با مولایشان تجدید پیمان کنند.

راهپیمایی باشکوه اربعین به گواه اعداد و آمارها، بزرگترین همایش مذهبی جهان است. همایشی که نه‌تنها نشان از حقانیت حسین (ع)، یارانش و شیعیانش دارد، که نمایش و تجلی‌گاه عشق، دوستی، مهربانی، نظم و امنیت هم هست

شور و همت مردم برای شرکت در آیین اربعین و خدمات‌رسانی به زائران در قالب مواکب هرساله بیش از سال گذشته است.

با توجه به وضعیت هوا و شرایط جوی و امنیتی که در کشور عراق حاکم است اما مردم با شور و حال فراوان مشغول خدمات‌رسانی و پیاده روی اربعین‌ هستند.

راهپیمایی اربعین است و موکب‌هایش! کسانی که ثواب خدمتگزاری زائران حسین (ع) را درک کرده‌اند و هر چه داشته‌اند در طبق اخلاص گذاشته و در راه عاشقی منزل کرده‌اند.

از عکس‌های دوربین عکاسان تا روایت زائران چنین بر می‌آید که یکی جعبه‌ای دستمال کاغذی به زائران تعارف می‌کند و دیگرانی بساط ماهی کباب و چنجه کباب به راه انداخته‌اند. برخی گرد و غبار از کفش زائران حرم عشق بر می‌گیرند و دیگرانی با شربت و میوه به استقبال مسافران کربلا می‌روند.

یکی دستانش خالی است و مشت‌ومال مسافران رهاورد موکب مهربانی‌اش است و دیگری بسته‌های فرهنگی به دست زائران می‌دهد. این جا حتی کم هم زیاد است، چون همه از عشق به حسین (ع) بزرگی می‌گیرند و زیاد هم کم است، چون برای زائر کربلا و راه حسین (ع) هر چه بگذاری، کم کرده‌ای. تصویرهای موکب‌های عاشقی اربعین، از به یادماندنی‌ترین تصاویر این همایش پرشکوهند. این روزها بسیاری از زائران اربعین، عکس‌های‌شان را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌هایی همچون #حب_الحسین_یجمعنا، #به_افق_اربعین، #به_وقت_اربعین و #به_افق_کربلا به نمایش گذاشته‌اند تا فضای مجازی هم هوای حرم یار بگیرد.

زائران امام حسین(ع) مقصدی جز كربلا ندارند، آری عشق به حسین (ع) و اهل‌ بیت (ع) حرف اول و آخر را می‌زند، عشق به خاندان پیامبر (ص) را در مسیر كربلا با همه وجود می‌توان دید و درك كرد، اگر خوب نگاه كنی در مسیر جاده عشق همه در حال خدمت به زائران اربعین هستند.

پیر و جوان، زن و مرد از گوشه گوشه دنیا، همه با پای پیاده به عشق امام خود و با كوله باری بر دوش، قدم قدم جلو می‌روند؛ گاهی می‌نشینند اما با گفتن «یا حسین» بلند شده و دوباره به راه می افتند.

چهره‌هایشان شاداب است چرا كه زائر حسین (ع) بر هویت خود گذاشته و با پای پیاده راهی كربلا می شوند، زائران سرزمین كربلا گروه گروه و فوج فوج راهی بهشت روی زمین می شوند تا اربعینشان را با عطر حرم امام حسین (ع) مطهر كنند.

مصطفی می گوید: براي ششمين بار به همراه همسر و فرزندم توفيق داريم به كربلا برويم اين مسير هيچ خستگي ندارد چون با عشق آن را طي مي كنيم.

وی افزود: از آنجا كه اصل حركت امام حسين(ع) نصرت و ياري رساندن به دين خدا بوده است تمام آن چيزي هم كه در رابطه با او اتفاق مي افتد مثل همين مراسم باشكوه اربعين، به نصرت مسلمانان و وحشت دشمنان اسلام مي انجامد.

مطهره یکی دیگر از مسافرین اربعین می گوید: امسال به دنبال همسفر برای سفر اربعین هستم و با وجود ناامنی که در کشور عراق رخ داده انگيزه و عقيده ما براي زيارت امام حسين (ع) قوي تر مي شود.

وی تصریح کرد: اين بار دوم است كه موفق مي شوم در اين مراسم شركت كنم و باور دارم كه مراسم اربعين در تثبيت عقيده ديني مسلمان موثر است و نقش مهمي در ايجاد انرژي مثبت در قلوب انسانها دارد. شركت در اين مراسم نوعي پايبندي به ارزشهاي ديني است كه بايد از آن مراقبت كنيم.

آنطرف تر پیرمردی را می بینم که با عصا راه می‌رود و با همسرش در خصوص آمادگی سفرشان به اربعین حرف میزنند به او نزدیک شدم و علت رفتنش را جویا شدم.

او گفت: ما هر چه که داریم از امام حسین(ع) داریم، وظیفه ماست که با حضور خودمان دل امام زمان(عج) را شاد کنیم.

از او پرسیدم، برای شما پیاده روی سخت نیست؟ گفت که درست است پیر شده‌ام و توان جسمی چندانی ندارم، اما عشق ابی عبدالله ما را بسوی خودش می‌کشاند.

به گزارش شبستان از همدان: در حال حاضر دنیا رنگ و لعاب‌های زیادی پیدا کرده که انسان را به راحتی جذب خود می‌کند و حرکت پیاده‌روی اربعین به انسان کمک می‌کند تا مدت زمانی از رنگ و لعاب‌های دنیایی دور بمانیم.

هر فرد در جوانی و قبل از اینکه به سن میانسالی برسد باید قدمی برای خود بردارد که البته پیدا کردن مسیر با تشخیص آن شخص استئ و امیدوارم جوانان فلش زندگی خود را به سمتی ترسیم کنند که در آن سربلند باشند.

هر چقدر که از واقعه عاشورا می‌گذرد علاقه به کربلا و امام حسین(ع) در بین نسل‌های مختلف بیشتر می‌شود و انسان‌های زیادی در جای جای دنیا تلاش می‌کنند تا در مسیر حسینی قرار گیرند و خوشا به حال کسانی که به این امر مهم دست پیدا می‌کنند که همانا مسیر حسین(ع) مسیر سعادت است.

 

گزارش:سمیرا قادری

 

 

 

 

کد خبر 839611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha