ریشه آشوب های عراق  شکست طرح های آمریکا است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: ریشه آشوب های عراق شکست طرح های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در منطقه و فشار حداکثری به مردم ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امروز(۱۹ مهر) در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به آشوب‌های هفته گذشته در برخی شهرها و مناطق کشور عراق اظهار داشت: اولین جرقه‌های این حرکت در میدان تحریریه بغداد که شبیه‌سازی با میدان تحریر قاهره است، ایجاد شد. 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: مردم عراق در اعتراض به کمبودهای اقتصادی و فساد اداری جمع شدند که این تجمعات به سرعت شهرهای شیعه‌نشین را نیز برگرفت و بلافاصله این اعتراضات در رسانه‌های غرب و معاند مورد توجه قرار گرفت.

وی حمایت افراد فاسد داخلی و خارجی و دختر صدام حسین بر ابهامات این ماجرا افزود، افزود: رهبران مجازی این آشوب کسانی مانند روزنامه‌نگار مسیحی عراقی ساکن در آمریکا، طلبه هم‌پیمان صهیونیست‌ها، احمد البشیر و نویسنده عراقی که طبق برخی از اخبار به سرزمین اشغالی مهاجرت کرده، هستند.   

امام جمعه تبریز ادامه داد: برجسته‌سازی، ملی‌گرایی عراقی عربی، مقابله با شیعه و مرجعیت شیعه و در نهایت یکی از اهداف برجسته‌سازی دخالت ایران در عراق از جمله اهداف این افراد بود. 

وی با اشاره به این‌که باید ریشه اعتراضات در دو سطح کلان و راهبردی جستجو کرد، تصریح کرد: ناامیدی آمریکا از ساختار کنونی قدرت در عراق، شکست‌های پیاپی آمریکا و اسرائیل و آل سعود و نا امیدی در معامله قرن و فشار حداکثری بر ایران از جمله ریشه های این آشوب ها بوده است.

آل هاشم فتنه‌انگیزی اخیر در عراق بر بستر نارضایتی از کمبودهای رنج‌دهنده مردم عراق بیشتر به نفع دشمنان ملت ایران و عراق است، گفت: قرار گرفتن این حادثه در آستانه اربعین و شعارهای تند و ساختارشکنانه عناصر منفور، عدم استقبال مردم و حضور به موقع مرجعیت از مهم‌ترین عوامل ناکامی آشوبگران بوده است.  

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عقب‌نشینی آمریکا از برخی مناطق شمال‌شرقی سوریه، اظهار داشت: این عقب‌نشینی و همزمان با آن حمله نظامی ترکیه منجر به آن شد؛ کردهای منطقه که قبلا تحت حمایت آمریکا بودند، در شوک فرو روند. 

وی افزود: این اقدام آمریکا برای کشورهای مستقل و بدعهدی واشنگتن؛ یک عادت است و به عنوان شوک محسوب نمی‌شود و فقط تکرار سناریوهای مصلحت‌طلبانه واشنگتن در قبال هم پیمان خود به شمار می‌آید. 

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه آمریکا این کارها را انجام داده و به تعهدات خود در برابر هیچ گروه و کشوری پایبند نیست، گفت: آمریکا همواره و در طول تاریخ تمام تعهدات را زیرپا می‌گذارد که از جمله مهم‌ترین بدعهدی آمریکا می‌توان به توافق برجام اشاره کرد.

وی ادامه داد: ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده است، از بسیاری از تعهدات آمریکا در عرصه بین الملل خارج شده که البته حمله نظامی اخیر ترکیه علیه مواضع کردهای سوریه که بیش از این از حمایت آمریکا برخوردار بودند، این امر را ثابت کرد.

آل هاشم با تأکید بر این‌که سران ترکیه باید خویشتن دار باشند و به مرزها و حاکمیت سوریه احترام بگذارند، افزود: به کردهای سوریه توصیه می‌کنیم که وقت آن رسیده تا در کنار نیروهای مسلح سوریه در برابر متجاوزان ایستاده و برای دفاع از کشور و بدون اعتنا به بیگانه متحد شوند. 

وی تصریح کرد: کردها باید از گذشته درس بگیرند و بدانند هیچ کسی به اندازه دولت سوریه به فکر آنها نیست و آمریکا تنها در اندیشه منافع خود بوده و هر جا مصلحت اقتضا کند، پشت هم‌پیمانان خود را خالی خواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: معظم له در این دیدار ورود رتبه‌های بالای علمی در برخی رشته‌های نوپا را افتخار‌آمیز برشمرده ولی کافی ندانستند و تاکید کردند که باید پیشرفت علمی با شتاب باشد. 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب؛ هنر ایران را جرات دادن به مرد و زن و پیر و جوان برای ورود به میادین دشوار و علمی دانسته‌اند که این ورود حتی تحسین بیگانگان را نیز به دنبال داشت. 

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب به صراحت اعلام کردند که  ما با وجود اینکه می‌توانستیم در این راه یعنی بمب هسته‌ای قدم برداریم ولی براساس حکم اسلام کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی می‌دانیم و اقدام به تولید سلاح اتمی نکرده‌ایم. 

 

کد خبر 842158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha