اربعین می تواند بزرگترین پل دیپلماسی عمومی جهان اسلام باشد

حجت اسلام عباسی یکی از دستاوردهای بزرگ جهان اسلام در سالهای اخیر را واقعه مهم پیاده روی اربعین عنوان کرد و افزود: اربعین می تواند موجب همگرایی ملتهای مسلمان و ارتباط میان فرهنگی با فرهنگ های ملل مختلف شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از روابط عمومی دانشکده هدی، حجت الاسلام «عباسی» در نشستی که با حضور دو مستندساز اسپانیایی از سوی دانشکده هدی در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، در سخنانی، با بیان اینکه ما هم اکنون درحال گذار از یک پیچ تاریخی هستیم، گفت: در این پیچ تاریخی، رسالت ویژه ای بر عهده کسانی است که به عنوان مروجان مکتب شناخته می شوند. در این نبرد که تقریبا شبیه جنگ خندق است، همه کفر در مقابل همه اسلام حضور دارد. امروز، جریان حق در مقابل جریان باطل با یک جنگ تمام عیار مواجه است. این جنگ بر سر فرمانروایی بر افکار و منابع انسانی است تا هریک از آنان، جماعت انسانی را به هدفی که می خواهند، هدایت کنند.

 

مدیر ارتباطات و بین الملل دانشکده هدی، تصریح کرد: متاسفانه دنیای اسلام در چند صدسال اخیر، دچار مشکلات عدیده و عقب ماندگی عمده ای شده است که این امر موجب ایجاد احساس شکست و حقارت در خودش شده است. برای برون رفت از این احساس شکست، به نظر می رسد نیمه دوم قرن بیستم، نیمه ای بود که پیروزی های خوبی برای جهان اسلام رقم خورد. مجموعه انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی و اتفاقاتی که در جنبش های اسلامی رخ داد، باعث شد تا جهان اسلام به دستاوردهای نوین و فضایی که در آن آگاهی و بیداری باشد، برسد.

 

وی با بیان اینکه کشورهای سلطه گر تا قبل از این اتفاقات، کشورهای اسلامی را استثمار فیزیکی می کردند، تصریح کرد: تا سالیان سال همه کشورهای اسلامی تقریبا تحت استثمار سلطه گران بودند. از جنوب شرق آسیا مانند اندونزیو مالزی تا شبه قاره هند و کشورهایی مثل ایران و عراق و منطقه شامات همه مستعمره بودند. این سلطه گری غربی ها برای جهان اسلام در دهه های پایانی قرن بیستم، وارد مرحله جدیدی شده است. جهان اسلام در کانون های خاصش مثل ایران، ترکیه، مالزی و مصر و حتی در عربستان به یک بیداری و اقتداری رسید. سلطه گران هم به این فکر افتادند که نسخه را عوض کنند. لذا نبردی که با ما دارند، نبرد تسلط بر شریانهای سیاسی، اقتصادی اجتماعی فرهنگی جهان اسلام است. در این مسیر هم از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند.

 

حجت الاسلام عباسی، مهمترین ابزارسلطه گران  برای تسلط سیاسی بر کشورهای اسلامی را، استقرار حکومت های خودکامه و مستبد در این کشورها دانست و یادآور شد: به عنوان مثال، اگر این امکاناتی که در اختیار سعودی ها برای وهابیت است، اگر در اختیار حکومتی مردم سالار دینی در عربستان بود، آنگاه مشکلات جهان اسلام هم کمتر بود.

 

به اعتقاد وی، یکی از بزرگترین چالش های جهان اسلام،  افراط گرایی دینی است که خروجی اش تروریسم است. حجت الاسلام عباسی، در این باره گفت: تقریبا همه دنیای اسلام با این مشکل مواجه هستند و روزی نیست که در مقابله با جریانات افراطی و تکفیری، شهیدی از جهان اسلام چه اهل سنت و چه اهل تشیع نداشته باشیم. دشمن با استفاده از منابع، امکانات و قدرتی که دارد، تمام سعی خود را می کند تا با توانی مضاعف، به جهان اسلام ضربه زند و هیچ وقت اجازه ندهد کشورهای اسلامی قدرتمند شوند. چرا که اگر این مهم رخ دهد، آن پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری فرمودند اگر به سلامت از آن عبور کنیم، همه مشکلات اقتصادی که امروز جمهوری اسلامی با آن مواجه است و یا کشورهای اطراف ما، به پایان می رسد.

 

مدیر ارتباطات و بین الملل دانشکده هدی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی ایران، جنگی رقم خورد که طی هشت سال کشور ما و مستضعفان عالم درگیر جنگ بودند. حدود 42 کشور به عراق و حزب بعث کمک می کردند و در این طرف هم چند کشور مستضعف به جمهوری اسلامی یاری می رساندند. در این هشت سال، با انواع تحریم های اقتصادی و فضای نظامی مواجه شدیم؛ ولی به لطف خداوندکشور از این مرحله عبور کرد. امروز جمهوری اسلامی قدرت تئوریک اندیشه اسلامی را تا یمن و عراق و سوریه، بسط و گسترش داده است و حتی جریانات اسلامگرای اهل سنت هم، متاثر از انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک پشتوانه و تکیه گاه در نظر می گیرند.

 

وی یکی از دستاوردهای بزرگ جهان اسلام در سالهای اخیر را واقعه مهم پیاده روی اربعین عنوان کرد و افزود: نکته مهم این است که کسی تصور نمی کرد شیعیان بتوانند همراه با اهل سنت عراق و سایر کشورها این راهپیمایی عظیم را اینگونه رقم بزنند. این زندگی جمعی مردم مدارانه را. این طور نیست که صرفا ایرانی ها یا شیعیان در این سفر باشند. اربعین امروز برای جهان اسلام و شیعیان تبدیل به یک پل میان فرهنگی شده است که می تواند فرهنگ جهان اسلام را به هم نزدیک کند و میان ملتها، همگرایی ایجاد کند و در عین حال ما را به یک ارتباط میان فرهنگی با کشورها و مللل مختلف برساند.

 

حجت الاسلام عباسی یادآور شد: سلطه گران عمدتا امروز ابزار سلطه سیاسی و نظامی را در اختیار دارند، ولی مردم این کشورها و جوامع مختلف با دیدن همین فضای اربعین، نسبت به جمهوری اسلامی و شیعیان و جهان اهل سنت، شناخت بهتری پیدا می کنند. امروز در مردم جهان غرب و شرق، کنجکاوی و گرایش به معنویت بیشتر شده است. لذا به نظر می رسد امروزه اربعین بزرگترین پل دیپلماسی عمومی جهان اسلام می تواند باشد. هم در درون خودش و هم با ملل و فرهنگ های دیگر.

کد خبر 842738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha