مخالفان طرح:ادغام دو سازمان باعث ناکارآمدی و ضربه به ورزش است

نمایندگان مخالف تبدیل سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان به یک وزارتخانه را در جهت تحدید اختیارات رییس‌جمهور،غیرقانونی،غیرکارشناسی و درارای بار مالی دانستند//تذکرات آیین نامه ای نمایندگان با دخالت لاریجانی رد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در ادامه جلسه علنی چهارشنبه 8 دی و در هنگام مطرح شدن طرح تبدیل سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان نمایندگان مخالف و موافق و همچنین تذکراتی در زمینه این طرح بیان شد.

بر این اساس هر چند از نظر برخی نمایندگان روند رسیدگی به طرح اشکال آیین نامه ای داشت اما با دخالت سئوال برانگیز علی لاریجانی، طرح مورد تصویب قرار گرفت. همچنین موافقان طرح در ادله خود افزایش نظارت مجلس و ایجاد مکانیزم فشار بر سازمان متولی ورزش را از دلایل خود عنوان کردند.

این در حالیست که نمایندگان مخالف طرح با اشاره به برنامه چهارم و پنجم توسعه ایجاد وزارتخانه جدید را غیرقانونی اعلام کردند. همچنین تعدادی از نمایندگان این عمل را در راستای ناکارآمدی بیشتر هر دور سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی به علت عدم سنخیت نوع فعالیتهایشان؛ دانستند.

بر این اساس حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین مخالف با این طرح گفت: مجلس در برنامه پنجم توسعه و سیاست‌گذاری‌های این برنامه در مورد تعدیل کردن 21 وزارتخانه به 17 وزارتخانه تصمیم گرفته است و با این حساب ما در این طرح تصمیم می‌گیریم یک وزارتخانه به وزارتخانه‌ها اضافه شود و این دو مطلب با هم در تعارض است.

وی با بیان اینکه سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی با هم تفاوت دارند، اظهار کرد: ماهیت سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت دینی قابل جمع نیست زیرا سازمان ملی جوانان یک سازمان ستادی و سازمان تربیت بدنی یک سازمان اجرایی است.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: ما مشکلات فراوانی در بخش ورزش داریم که اگر این بخش را با سایر بخش‌ها ادغام کنیم، دیگر نمی‌توانیم توجه کافی به ورزش‌مان داشته باشیم.

وی با انتقاد از نمایندگان که چرا قصد داریم قدرت رییس‌جمهور را تعدیل کنیم، گفت: چرا در شرایطی که دکتر احمدی‌نژاد یک انقلاب اقتصادی را ایجاد کرده است همچین تصمیمی را می‌خواهیم بگیریم این به صلاح جامعه نیست، مگر سعیدلو چه بی‌مهری‌ای را کرده است که باید این‌گونه با او رفتار کنیم.

علی اکبر اولیا نماینده یزد و صدوق به عنوان اولین موافق با این طرح گفت: بحث تربیت بدنی بحثی است مانند سایر وزارتخانه‌های دیگر و فرقی با آنها ندارد.

وی اظهار کرد: دو امر باعث ایجاد این وزارتخانه است، یکی اینکه فعالیت‌های این دستگاه زیر نظر مجلس باشد و مسئول این تشکیلات نیز از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

اولیا با بیان اینکه این اتفاق به هیچ‌ عنوان در جهت گسترش تشکیلات نیست، بیان کرد: اینکه وزارتخانه‌ها را از 21 وزارتخانه به 17 وزارتخانه برسانیم بحث وزارتخانه‌های موجود است.

محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند به عنوان دومین مخالف با این طرح گفت: مردم مطلع شده‌اند که در برنامه پنجم توسعه قرار است تعداد وزارتخانه‌‌ها از 21 وزارتخانه به 17 وزارتخانه برسد و قبل از اینکه ما این وزارتخانه‌ها را کم کنیم اکنون مقرر می‌کنیم یک وزارتخانه جدیدی اضافه شود. آیا این تصمیمات با هم در تناقض نیست؟

وی با ذکر این سؤال که آیا این تصمیم در راستای کوچک کردن دولت است، بیان کرد: امروز ورزش در کل کشور ما به وسعت کل کشور است، آیا به این مشکل فکر شده است که مشکلات ورزش با این ادغام زیادتر می‌شود؟

وی با اشاره به حضور درخشان ورزشکاران کشورمان در مسابقات آسیایی گوانگجو بیان کرد: ورزشکارانی که این همه پیروزی را در گوانگجو به دست آورده‌اند به یک‌باره با از هم پاشیدگی سازمان تربیت بدنی مواجه می‌شوند.

بیغش تصریح کرد: چگونه می‌توانیم با ادغام شدن این سازمان با سایر سازمان‌ها مشکلات عدیده را در بخش ورزش بررسی و رسیدگی کنیم.

وی بیان کرد: امروز در دنیا ورزش به صورت غیرانتفاعی اداره می‌شود و ما چاره‌ای نداریم که از قانون غیرانتفاعی در داخل کشور تبعیت کنیم.

نماینده شازند در خانه ملت خاطرنشان کرد: قوانین بین‌المللی نمی‌پذیرد که کشور را به بخش دولتی بدهیم، پس خطر اینکه از سوی سازمان‌های بین‌المللی ورزش ما تعلیق شود وجود دارد و مشکلی که ما داریم مشکل داخلی نیست بلکه قصه آن طرف است که باید به آن توجه کنیم.

جعفر قادری، نماینده شیراز نیز در موافقت با این طرح گفت: ممکن است بعضی از مخالفت‌ها با این طرح به دلیل ادغام سازمان تربیت بدنی با سازمان ملی جوانان باشد که در اینجا بحث کلیات مطرح است و نه جزییات.

وی با اشاره به صحبت‌های مخالفان که این طرح را مخالف با برنامه پنجم توسعه می‌دانند، گفت: این طرح هیچ ارتباطی با مصوبه‌ای که در برنامه پنجم توسعه تعیین شد، ندارد زیرا آن مصوبه در مورد وزارتخانه‌های موجود است.

قادری همچنین با اشاره به صحبت‌های نمایندگان که این طرح را در جهت کاهش اختیارات ریاست‌جمهوری می‌دانند، گفت: اگر توجه کنید حجم قابل توجه‌ای از تذکرات به رییس‌جمهور در بخش تربیت بدنی است که اگر ما وزارتخانه‌ای برای تربیت بدنی‌مان ایجاد کنیم قطعا به شأن و جایگاه رییس‌جمهور نیز اهمیت داده‌ایم و آن را ارتقا بخشیده‌ایم.

وی ادامه داد: با ایجاد وزارتخانه ورزش تذکرات نمایندگان به وزیر مربوطه داده می‌شود و ما با این کار بیشترین کمک را به رییس‌جمهور می‌کنیم.

پیش از آغاز بررسی این طرح حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران در تذکری این طرح را مخالف اصل 75 قانون اساسی دانست و گفت: گفته شده است که این طرح بار مالی ندارد اما با تجربه‌هایی که از قبل بوده است مشخص می‌شود که این طرح بار مالی خواهد داشت زیرا مجموعه‌ای به مجموعه وزارتخانه‌ها اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: قطعا با تشکیل این وزارتخانه رده‌هایی نیز در استان‌ها و تهران به وجود می‌آید و تشکیل آن بار مالی دارد.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم تصریح کرد: ایجاد ساختار جدید مخالف برنامه چهارم است و باید رأی دو سوم نمایندگان را داشته باشد.

لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به این تذکر حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم آن را وارد ندانست و گفت: بر اساس قانون برنامه دولت موظف بود تا سال اول برنامه چهارم 20 درصد سازمان‌ها و شرکت‌ها را در هم ادغام کند، در نتیجه این وظیفه دولت بوده است.

وی اظهار کرد: اینکه دو سازمان با هم ادغام شوند و اسم آن را وزارتخانه بگذاریم اشکالی ندارد و مطابق برنامه این ادغام باید صورت می‌گرفت.

ستار هدایت‌خواه نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای با بیان اینکه این طرح مخالف ماده 139 قانون برنامه چهارم توسعه است، گفت: در قانون برنامه چهارم تشکیل هرگونه وزارتخانه و یا سازمان جدید ممنوع است و این طرح دارای بار مالی است.

وی اظهار کرد: قطعا همان نصب تابلوها و یا تغییر سربرگ‌ها که کوچک‌ترین این تغییرات است دارای بار مالی است.

لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر گفت: اصل ماده 139 قانون برنامه چهارم می‌گوید 20 درصد سازمان‌های دولتی باید ادغام شوند و در بند ب آن دولت را برای تأسیس مؤسسات و یا وزارتخانه‌های جدید ممنوع کرده است اما ادغام را ممنوع نکرده است.

وی اظهار کرد: اگر دو سازمان با هم ادغام شود اشکال قانون اساسی ندارد و ما با تفسیری که از بند الف و ب ماده 139 می‌کنیم این است که در مواردی که مؤسسات و یا وزارتخانه‌ها با هم ادغام شود مخالفتی با قانون اساسی وجود ندارد اما اگر مؤسسات یا وزارتخانه‌هایی رأسا ایجاد شود مثلا وزارتخانه معدن ایجاد شود این اشکال قانون اساسی دارد.

در ادامه صحبت‌های نمایندگان، جعفرزاده، رییس کمیسیون اجتماعی نیز که این طرح در کمیسیون متبوعش به تصویب رسیده بود در تذکری آیین‌نامه‌ای با این طرح مخالفت کرد و گفت: تصویب این طرح در کمیسیون نظر بعضی از دوستان بوده است.

لاریجانی نیز خطاب به وی گفت: شما رییس کمیسیون هستید و این طرح نظر کمیسیون اجتماعی است، پس نمی‌توانید در قالب تذکر با آن مخالفت کنید.

پس از صحبت‌های مخالفان و موافقان با این طرح، ابراهیمی، نماینده دولت در مخالفت با این طرح گفت: با این ادغام ما با مخالفت‌های فدراسیون‌های جهانی و همچنین شائبه دولتی کردن ورزش مواجه می‌شویم.

وی اظهار کرد: ما هر روز شاهد ناکامی‌هایی در ورزش هستیم که اگر بنا باشد وزیر ورزش در مورد همه این باخت‌ها و بردها پاسخگو باشد مشکلاتی را برای ورزش ما به وجود می‌آورد.

ابراهیمی تصریح کرد: ماهیت سازمان تربیت بدنی یک ماهیت اجرایی و ماهیت سازمان ملی جوانان یک ماهیت ستادی است، پس این دو با هم تفاوت دارند و ما نباید آنها را ادغام کنیم.

در پایان بررسی این طرح، سیدجواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی نیز با اشاره به تذکرات و صحبت‌های مخالفان گفت: این طرح با قید دوفوریت در مجلس مطرح شد که دوفوریت آن رأی نیاورد و با یک‌فوریت به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد.

وی با بیان اینکه این طرحی نیست که از زیر در آمده باشد، یادآور شد: ما در کمیسیون این طرح را بررسی کردیم و چون ورزش ما در حال حاضر پاسخگوی بسیاری از اتفاقاتی که می‌افتد نیست ما این طرح را مطرح کردیم.

زمانی با اشاره به صحبت‌های مخالفان که این طرح را طرحی سیاسی دانستند، گفت: تعجب می‌کنم اگر ما بخواهیم مدیریت را هر جایی جابجا کنیم باید اسمش را سیاسی بگذاریم و این طرح اصلا بحث سیاسی کردن ورزش نیست بلکه ما می‌خواهیم ورزش را سامان‌دهی کنیم.

وی با انتقاد از صحبت‌های مخالفان که این طرح را محدود کردن قدرت رییس‌جمهور می‌دانند، گفت: ما با این طرح به رییس‌جمهور قدرت می‌دهیم.

وی با اشاره به مخالفت جعفرزاده، رییس کمیسیون با این طرح گفت: امیدوارم رییس کمیسیون آلزایمر نگرفته باشد زیرا در کمیسیون پی‌گیر جدی این طرح خود جعفرزاده بود و در حال حاضر با آن مخالفت می‌کند.

سرانجام کلیات این طرح با 141 رأی موافق نمایندگان به تصویب رسید.

پایان پیام/

کد خبر 8450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha