برگزاری ۱۸۰ نشست علمی از سوی انجمن اصول فقه حوزه

حجت الاسلام والمسلمین محمدی علم اصول را علمی فرافقی دانست و با اشاره به آخرین فعالیت های انجمن اصول فقه حوزه از برگزاری ۱۸۰ نشست و میزگرد علمی و کرسی نقد و بررسی از سوی این انجمن خبرداد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی شامگاه چهارشنبه در همایش بزرگ «نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، به معرفی خدمات این انجمن پرداخت و گفت: انجمن اصول فقه از سال 90 با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی کار خود را آغاز کرده و تا به امروز در خط مراجع عظام تقلید حرکت کرده است.

رییس انجمن اصول فقه حوزه ابراز داشت: انجمن پنج حلقه علمی تاریخ علم اصول، اصول مقارن، فلسفه علم اصول، تطبیقات علم اصول و نقد و بررسی علم اصول دارد و ما از ابتا با منویات مراجع عظام حرکت خود را آغاز کرده ایم و تا به امروز هفت مجمع عمومی با حضور مراجع عظام برگزار کرده ایم.

وی با بیان این که اولین کرسی علمی در حوزه توسط انجمن اصول فقه برگزار شده است، تصریح کرد: از جمله فعالیت های این انجمن می‌ توان به نکوداشت بزرگ حضرت امام(ره) برای بررسی اندیشه های اصولی ایشان اشاره کنیم و همین طور اولین کنگره علمی حضرت آیت الله بروجردی را برگزار کردیم و مقالات متعددی در عرصه های مختلفی داشته ایم.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که این انجمن از آثار مکتوب بی بهره نبوده است، گفت: شکوه مرجعیت در دو جلد ویژه مقالات کنگره آیت الله بروجردی و تطبیقات اصول فقه ویژه بیان ثمرات اصولی در یک جلد چاپ شده است و همچنین مجله انجمن نیز مقالات پژوهشگران را چاپ می‌ کند.

وی افزود: تا کنون 180 نشست علمی تخصصی و میزگرد علمی برگزار کرده ایم یعنی در این هشت سال به طور میانگین هر 14 روز یک نشست علمی برگزار کرده ایم و 30 کارگاه علمی کاربردی و کلاس آموزشی و نشست های کاربردی داشته ایم که از جمله آنها کاربرد استصحاب تعلیقی و مشتق در فقه بوده است.

رییس انجمن اصول فقه حوزه عنوان کرد: اصول فقه یک علم روش استنباط فقه سنتی است یعنی تدوین آن برای فقه سنتی است ولی ظرفیت علم اصول فرا فقه اصطلاح و سنتی است بلکه حتی بالاتر علم اصول کارایی دارد و می‌ تواند در عرصه های مختلف آکادمیک های علمی تعامل علمی با جهان را برقرار کند.

وی با اشاره به این که ترابط علم اصول با هرمونوتیک الان به موضوعی مهم تبدیل شده است، بیان داشت: برای ایجاد تعامل دردنیا و نشان دادن قوت تشیع همین علم اصول می‌تواند به میدان بیاید و عرصه های خوبی را برای ما فراهم کند و این جلسه یکی از آن مصداق های استفاده و کاربرد علم اصول فراتر از فقه سنتی است.

کد خبر 857823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha