قرآن کتاب انسان‌سازی است/ سوءظن، حسادت و کینه ازجمله عوامل غیبت

حجت‌الاسلام حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه قرآن کریم، کتاب انسان‌سازی است افزود: سو ظن، حسادت، کینه، دلسوزی بی‌جا و کنجکاوی در کار مردم ازجمله عوامل ابتلا به بیماری و گناه غیبت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلمان حاج اسماعیلی» در مراسم هفتگی هیئت مسجد حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) محله مزرعه سیف شهرستان اردکان با عنوان «آفت‌های زبان از دیدگاه قرآن کریم» با تأکید بر لزوم بهره‌مندی بیش از پیش نوجوانان و جوانان از فیوضات سفارش شده ماه فرخنده ربیع‌الاول گفت: قرآن کریم، کتاب انسان‌سازی است و نه صرفاً یک کتاب اخلاقی.

وی بابیان اینکه یک پزشک خوش‌بیان و متخصص؛ عوامل بیماری، عوارض ابتلا به بیماری و راه‌های درمان بیماری را برای فرد تشریح می‌کند اظهار داشت: کتاب‌های اخلاقی صرفاً فرد را از عمل اشتباه و رفتار غلط نهی کرده و بازمی‌دارد درحالی‌که قرآن کریم در جهت بازداشتن انسان از گناه و عمل خلاف شرع؛ عوامل، عوارض و راه‌های درمان بیماری‌های اخلاقی و روحی مثل دروغ‌گویی و غیبت را بیان می‌کند.

مفسر باسابقه قرآن کریم با اشاره به اینکه خداوند تبارک و تعالی در آیه 12 از سوره مبارکه حجرات، فرد مسلمان را از سوءظن زیاد نهی کرده و برخی از سوءظن‌ها را گناه تلقی می‌کند اذعان کرد: با توجه به این آیه، آیه نورانی 8 سوره شریفه یوسف و سایر آیات برجسته و قابل تأمل می‌توان نتیجه گرفت که سوءظن، کنجکاوی در کار و امور مردم و حسادت ازجمله عوامل بیماری غیبت هستند.  

وی ضمن اشاره به آیه شریفه 77 سوره مبارکه یوسف؛ کینه را یکی دیگر از عوامل بیماری غیبت دانست و ابراز کرد: اگر انسانی نسبت به فرد دیگری کینه داشته باشد نسبت به غیبت پشت سر وی اقدام می‌کند. همچنین دلسوزی بی‌جا ازجمله سایر عوامل شاخص گناه غیبت است. البته در برخی از روایات و احادیث ائمه اطهار (علیهم السلام)؛ ضعف نفس نیز یکی از عوامل غیبت برشمرده شده است.

استاد حوزه علمیه اردکان در ادامه به عوارض بیماری غیبت مبتنی بر آیه 19 سوره مبارکه نور، آیه 148 سوره نساء و آیه 257 سوره مبارکه نور اشاره و عنوان کرد: کسی که غیبت مؤمنی را بکند از ولایت خداوند متعال خارج و به ولایت طاغوت درمی‌آید و عذاب جهنم را خواهد چشید. به تعبیر حضرت امام محمدباقر (علیه‌السلام) کسی که غیبت پشت سر فرد مؤمنی را انجام دهد همانند کسی است که فرد مؤمنی را کشته است.

وی با اشاره به آیه شریفه 93 سوره نساء و آیه 36 سوره مبارکه نور تصریح کرد: اعمال بدِ فرد غیب شونده پاک‌شده و به‌حساب فرد غیبت کننده نوشته می‌شود به‌نوعی گناهان فرد غیبت شونده شسته می‌شود. پنجمین اختر تابناک آسمان پرفروغ امامت و ولایت، حضرت امام محمدباقر (علیه‌السلام) فرمودند آخرین کسانی که وارد بهشت می‌شوند، افرادی‌اند که غیبت کرده ولی توبه کرده‌اند و اولین گروهی که وارد جهنم می‌شوند افراد غیبت کننده‌ای‌اند که توبه نکرده‌اند.

کارشناس مذهبی در پایان بابیان اینکه به تعبیر قرآن کریم؛ منافقین در پایین‌ترین و بدترین درکات جنهم قرار دارند به آیات شریفه سوره مبارکه همزه اشاره و خاطرنشان کرد: همزه به معنای عیب کسی را با زبان گفتن و لمزه عیب کسانی را با اشاره گفتن است. باوجودآنکه کسی درک، علم، فهم و معرفت بالاتر از پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) را ندارد ولی خداوند در سوره همزه به ایشان می‌گوید که نمی‌دانی حطمه چیست که نشان‌دهنده دردناک بودن این جایگاه است و یکی از افرادی که شامل آن می‌شوند، غیبت کنندگان هستند.

کد خبر 858127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha