دولت برای افزایش قیمت بنزین به مصوبه مجلس نیاز نداشت

حضرتی گفت: مجلس اختیارات خود را برای افزایش قیمت بنزین به دولت واگذار کرده بود و این افزایش قیمت تا سقف ۹۰ درصد قیمت فوب منطقه خلیج فارس بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان،«الیاس حضرتی» امروز(پنجشنبه 14 آذر) در نشست با فعالان سیاسی استان گلستان در خصوص افزایش نرخ بنزین در روزهای گذشته اظهار کرد: در خصوص نرخ بنزین و حامل های انرژی چند سالی است در کشور در مجلس در برنامه های  ۵ ساله و بودجه سنواتی و کمیته های مختلف جلسه علنی و غیر علنی مجلس بحث می شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در دولت و مراکز پژوهشی عنوان شده که یک هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهانی است که توزیع می شود و هیچ کسی حسی به آن ندارد و کسی نمی داند چه اتفاقی برای آن می افتد.

 

حضرتی بیان کرد: اگر از کسی ۱۰۰ هزار تومان حقوقش کسر شود متوجه می شود ولی  این میزان یارانه که بی تدبیری دولت و مجلس است نمی دانیم چگونه هزینه می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در کوچه، پارک ها، ادارات و .. از این منابع پنهان استفاده می شود و میزان پول برقی که پرداخت می کنیم توجه نمی کنیم و هر کسی مصرف بیشتری داشته باشد از این  یارانه بیشتری سود می برد.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: در ساختمان اداری شوفاژها 24 ساعته روشن است و هیچ کشوری در دنیا مثل ایران نیست و مصرف بنزین در ایران ۹۰ میلیون لیتر در روز است و این در حالی است که ۱۱۰ میلیون لیتر تولید ملی ما به شمار می رود و در روز تعطیل این عدد به ۱۰۰ میلیون لیتر می رسد.

 

حضرتی بیان کرد: در حالی که در کشور ما 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود ولی در کشور ترکیه ۲۰ میلیون لیتر مصرف داردو مصرف بنزین را در ایران باید با کشور چین با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر که سرانه آنها با ایران قابل قیاس نیست مقایسه کرد.

 

وی افزود: در مجلس پیشنهاد شد که بنزین و گازوئیل  به اندازه پیمایش خودرو در نظر گرفته می شود، در قاچاق سوخت گازوئیل  به قیمت لیتری  ۳۵۰ تومان خریداری می شود و به قیمت 3 تا 2 هزار و 500 تومان به شکل قاچاق به فروش می رسانند.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: از ۵۰۰ هزار کامیون و تریلی در کشور ۱۰۰ هزار کامیون مشخص نیست کجا است.

 

حضرتی تاکید کرد:از سویی به دلیل وجود این یارانه برای خودرو سازها فرق نمی کند که پیمایش خودرو با چند لیتر باشد و خودروسازان انگیزه ای برای  استفاده از تکنولوژی ندارند.

 

وی بیان کرد: دولت برای مصرف گاز خانگی ۳۵ میلیارد دلار یارانه می دهد و کسی متوجه نمی شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: مدت ها پیش مجلس اختیارات خود را در قانون ۵ ساله برنامه توسعه برای افزایش قیمت بنزنین دولت واگذار کرد و  تاکید شده که دولت قیمت را به گونه ای  بالا ببرد تا به ۹۰ درصد قیمت فوب منطقه خلیج فارس برسد.

 

حضرتی تاکید کرد: بنا بود دولت در سال ۹۶ در بودجه افزایش قیمت بنزین را انجام دهد ولی با توجه به اتفاقات سال 96 و عدم شرایط لازم این مهم رقم نخورد.

 

وی بیان کرد: با وجود اینکه اختیار  افزایش قمیت بنزین به دولت واگذار شده بود ولی دولت  در سال ۹۶ برای سال ۹۷ افزایش قیمت بنزین را در مجلس مطرح کرد و مجلس موافقت نکرد و توپ در زمین دولت باقی ماند.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: دولت با افزایش بنزین به دنبال جبران کسری بودجه و رسیدگی به اقشار محروم جامعه و  با توجه به اینکه تولید ملی ما 108 تا 110 میلیون لیتر در روز است مصرف بنزین در کشور کنترل کند.

 

حضرتی تاکید کرد: باید کاری کنیم میزان مصرف کاهش یابد و ۸۹ میلیون لیتر بنزین در کشور قبل از سهمیه بندی مصرف می شد و از این میزان 60 میلیون لیتر با کارت سوخت مصرف می شد.

 

وی بیان کرد: پس از سهمیه بندی بنزین این میزان مصرف به ۷۵ میلیون لیتر در روز رسیده رسیده و ۱۵ میلیون لیتر آن به شکل آزاد انجام می شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دولت نیز تاکید کرده که هر چه درآمد داشته باشد بین اقشار مختلف برای ۱۸ میلیون خانوار تقسیم خواهیم کرد.
 

حضرتی با بیان اینکه مدل های مختلفی برای افزایش قیمت بنزین و کنترل بنزین مطرح بود، افزود: مدل مختلفی برای سهمیه بندی مطرح شد ولی در مجموعه به این مدل رسیدند.

 

وی افزود: دولت برای افزایش  قیمت بنزین نیاز به مصوبه مجلس نداشت ولی برای اینکه منابع مصرف آن را مشخص کند نیاز به مصوبه شورای هماهنگی سران قوا داشت.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس متذکر شد: دولت در اجرای این طرح در اطلاع رسانی، پیوست رسانه و آمادگی اجرایی افزایش قیمت بنزین با مشکل رو به رو بود و این اتفاق تلخ افتاد.

 

حضرتی به اغتشاشات خیابانی نیز اشاره کرد و  گفت: انباشت نارسایی ها و مشکلات ریشه اصلی داستان بود و بنزنین بهانه شد تا دمل چرکین سر باز کند، یک حادثه تلخ  ناگوار در کشور به وجود آمد و علت آن باید بررسی شود و نبایدبرخورد به این مسئله اینگونه باشد که یک طرف انقلابی و یک طرف ضد انقلابی هستند.

 

 

کد خبر 863986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha