تولید مجلات ترویجی، پژوهشی و  تخصصی در حوزه علمیه ضروری است

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ساز و کار پیچیده مجوز مجلات از وزارت علوم گفت: تولید مجلات ترویجی، پژوهشی و تخصصی در حوزه علمیه ضروری است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین  دکتر «محسن منطقی» امروز(چهارشنبه 27 آذر) در اجلاسیه اساتید، مدیران و دبیران پژوهشی جامعه المصطفی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که یکی از کارکردهای مهم المصطفی تربیت طلاب برای عرصه های آموزشی، تبلیغی و پژوهشی است، گفت: پژوهش از جهت ماندگاری و گستره فعالیت از همه موارد امتیاز بیشتری دارد.

مدیر گروه مدیریت مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی المصطفی افزود: یک پژوهش خوب محدودیت ندارد و سراسر جهان با وجود اینترنت می‌توانند از آن استفاده کنند، از این رو لازم است به ویژه در تصحیلات تکمیلی مدیران گروه ها برای محدود کردن پژوهش ها تلاش کنند، چون وقتی تعداد پژوهش ها افزایش پیدا کند کیفیت آنها کاهش پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین منطقی عنوان کرد: نکته دیگر آن است که تقویت پژوهش نیازمند زیرساخت هایی از جمله تولید مجله است، وقتی فارغ التحصیلان ما به کشورهای خودشان برمی گردند یکی از مسائلی که معرف آنها هست همین نشریات است که باید در این زمینه فعالیت های خود را گسترش بدهیم.

وی با تأکید بر این که در هر سه سطح ترویجی، تخصصی و پژوهشی نیازمند تولید نشریات هستیم، گفت: با توجه به مقررات جدیدی که وزارت علوم ارائه کرده است شرایط اخذ مجله واقعا سخت و پیچیده شده و برای برخی از حوزویان غیر ممکن شده است، به عقیده من باید به کمیسیون امور حوزوی مراجعه کنیم و خیلی با وزارت علوم کاری نداشته باشیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: خیلی مراکز همت خود را روی مجلات علمی و پژوهشی می گذارند که این خود موجب لطمه به کار است چون کیفیت کار پایین می آید، بنابراین ما به نشریات ترویجی هم احتیاج داریم و دیگر این که در مقطع دکتری چاپ مقاله در یک مجله علمی و پژوهشی برای طلاب الزامی است که این هم یک معضل است.

وی ابراز داشت: در رشته های علوم انسانی با مشکل جدیدی رو به رو هستیم چون مجلات علمی و پژوهشی در دنیا روش تحقیق میدانی است ولی طلاب به این جهت با مشکل رو به رو هستند؛ همچنین خوب است بخشی از تحقیقات طلاب خارجی به زبان مادری آنها ترجمه و موجب نشر آن در دنیا بشود.

کد خبر 869812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha