اشتباه برخی خواص، زمینه فتنه 88 را فراهم کرد

عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: غفلتی که در طول یک دهه یا بیشتر برخی از اقشار و اشتباهاتی که برخی خواص انجام دادند، زمینه فتنه را فراهم کرد و بعضی از گروه های ما حق ولایت را درست نشناختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز (9دی) در همایش "بررسی سابقه 20ساله فتنه سال 88" که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با تاکید بر ضرورت زنده نگه داشتن روز (9 دی) گفت: در چنین روزی وقتی مردم احساس کردند خطر جدی اساس نظام و انقلاب شان را تهدید می کند به صحنه آمدند.
 

وی با اشاره به وجود تدبیر الهی در تاییدنصرت حق و تضعیف باطل افزود: طبق روش تربیتی قرآن خداوند می خواهد که ما دست خدا را همه جا ببینیم.
 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با تاکید بر نقش خداوند در شکست فتنه سال گذشته عنوان کرد: حادثه فتنه 88 به دست خدا شکست خورد و نابود شد و فتنه جویان رسوا شدند البته عوامل انسانی نباید فراموش شوند و نقش آن ها انکار شود.
 

آیت الله مصباح یزدی، با بیان اینکه نباید یاری خدا را در این داستان فراموش کنیم، گفت: قدری فکر کنیم که اگر این جریان خودجوش مردمی که به دست خدا انجام گرفت نبود چه می شد و در یک کلمه حاصل 30 سال بلکه 45 سال جهاد و مبارزه و فداکاری و خون هایی که ریخته شد بر باد می رفت و چیزی از اینها باقی نمی ماند و وضع از قبل از پیروزی انقلاب بدتر می شد.
 

وی ادامه داد: اسلام و خداوند دستور می دهد که اگر کسانی برای فرد یا جامعه خدمتی برای دین مردم انجام می دهند مردم آن خدمت را قدردانی کرده و شکرگذار باشند.
 

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه قرآن اولین وظیفه انسان را شکر خدا و پدر و مادر می داند، اظهار داشت: قرآن می خواهد انسان را طوری تربیت کند که اول توجه اش به خدا باشد و بعد به عوامل انسانی که در اختیار آنها قرار داده و این است که بعد از اطاعت خدا موظفیم از پیامبر خدا اطاعت کنیم.
 

آیت الله مصباح یزدی، افزود: خداوند ضمانت نکرده که اگر کسی گفت من مسلمان و انقلابی هستم تا آخر او را حمایت کند.
 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: درسی که از این جریان باید بگیریم این است که باید ببینیم چه نقطه های قوت وضعفی در جامعه ما وجود داشت و نقطه های قوت را ادامه داده ونقطه های ضعف را برطرف کنیم.

 

وی با اشاره به دلایل ایجاد فتنه اظهار داشت: پیدایش این فتنه مشتمل بر ضایعاتی بود و باعث شهادت عزیزانی شد که یک موی شان بر کاخ آنها برتری داشت و این در اثر برخی نقطه های ضعف جامعه ما پدید آمد که اگر از پیش آن را برطرف کرده بودیم مجال برای برخی از فتنه جویان نمی دادیم و بهتر آنها را شناسایی می کردیم.
 

آیت الله مصباح یزدی، گفت: غفلتی که در طول یک دهه یا بیشتر برخی از اقشار کردند و اشتباهاتی که برخی خواص کردند، زمینه فتنه را فراهم کرد و بعضی از گروه های ما وظیفه شان را نسبت به اولوالامر انجام ندادند و حق ولایت را درست نشناختند.
 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تاکید کرد: باید حوادث را تحلیل و تحقیق کرده و از حادثه پند بگیریم.
 

عضو مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موارد اختلافی در آغاز نهضت انقلاب اسلامی گفت: از آغاز انقلاب در بین برخی خواص و آنهایی که از اوایل نهضت دلسوز انقلاب بودند نقطه ای که مورد اختلاف بود این بود که در جذب نیروها و همکاری با کسانی که باید با دستگاه طاغوت مبارزه کنند به چه چیزهایی بها بدهیم.
 

وی ادامه داد: برخی معتقدند بودند که باید به روی عناصر اعتقادی و فکری تکیه کنیم و سراغ کسانی برویم که به اسلام و دین علاقه دارند و به قیامت اعتقاد دارند، اما کسانی می گفتند اینها بعدها درست می شود و باید به سراغ کسانی برویم که اهل کار باشند.
 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با بیان اینکه ظاهرا ما هیچ ضمانتی نداریم که این آخرین فتنه باشد، ابراز داشت: احتمال دارد که این فتنه یک وقت دیگری که ان شاالله زود نباشد و چه بسا به صورت خطرناک تری پدید بیاید.
 

وی در پایان تاکید کرد: سعی کنیم آنجایی که به ما مربوط است در تعیین اشخاص و رای دادن به افراد کسی را انتخاب کنیم که به ایمانش اعتقاد داشته باشیم و به سلامت فکرش معتقد باشیم و تنها علاقه ملی گرایی مشکلی را حل نمی کند.
 

پایان پیام/


 

کد خبر 8724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha