در صدسال اخیر ۵۰ کتاب تفسیر قرآن در حوزه علمیه نوشته شده است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهتمام مراجع تقلید به تفسیر قرآن کریم، گفت: در صدسال اخیر ۵۰ کتاب تفسیر قرآن در حوزه علمیه تولید شده است که از این تعداد، ۱۰ صاحب تفسیر از مراجع بزرگوار تقلید بوده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «رضا استادی» در همایش ملی حوزه  های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم با محوریت «دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)» که از صبح امروز(پنجشنبه 5دی) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) آغاز شده است، با اشاره به موضوع تفسیر و روایات تفسیری اظهار داشت: نورالثقلین وبرهان دو کتاب روایی تفسیری هستند که نزدیک به 15 هزار روایت تفسیری بدون تکرار در آن آمده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: این تعداد به علاوه روایات تفسیری اهل سنت بیش از 30 هزار روایت می‌ شود که علامه طباطبایی(ره) در این راستا کار کرده اند هرچند به ایشان تهمت زدند که علامه طباطبایی(ره) به روایات در تفسیر قرآن توجهی نداشته اند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از مجموع تفسیر المیزان و برخی آثار دیگر ایشان بطلان این مسأله معلوم می‌ شود، گفت: ایشان در یک جا فرموده کل روایات اهل تسنن که به پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌ رسد حدود 250 مورد است و بقیه تا 17 هزار روایت، از قول صحابه است و ما قول صحابه را حجت نمی دانیم.

 

آیت الله استادی با بیان این که استفاده از روایات در تفسیر قرآن کریم از نظر علامه طباطبایی(ره) منوط به شرایطی است، تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) می‌ فرمایند برخی از روایات، قرآن را تفسیر می‌ کند و بخش عمده ای هم روایاتی است که در مورد قرآن است ولی به تفسیر نپرداخته است که این هم باید کنار گذاشته شود و از بقیه 12 هزار روایت نورالثقلین هم تنها دو هزار مورد تفسیری است.

 

وی در ادامه ابراز داشت: بعد از علامه طباطبایی(ره) مرحوم آیت الله العظمی فاضل‌لنکرانی نیز به بحث روایات تفسیری پرداخته اند و این کار یعنی بررسی دقیق کارهای بزرگان باید در حوزه های علمیه ادامه پیدا کند و بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که یکی از افتخارات شیعه در صد سال اخیر تولید بیش از 50 تفسیر در حوزه است، گفت: از این 50 مورد، 10 نفر از مراجع تقلید بوده اند که از جمله آنها حضرات آیات خویی، میلانی، سبزواوی، مکارم، سبحانی و جوادی و موسوی اردبیلی است.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: بازار درس خارج در حوزه خیلی گرم شده است بنابراین کسی که می‌ خواهد درس خارج تفسیر شروع کند باید فقیه مسلم باشد و این گونه نباشد که دروس خارج تفسیر هم بدون برنامه افزایش پیدا کند.

 

آیت الله استادی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: حوزه علمیه باید روز به روز توجهش به تفسیر، دروس تفسیری و کتب و مقالات تفسیری بیشتر شود چراکه ما هیچگاه بی نیاز از قرآن نیستیم.

کد خبر 872542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha