تفاوت شفافیت ‌آراء در نگاه دینی با نگاه مدرن سکولار

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که بحث شفافیت امور مجلس در حکومت دینی ضرورتی غیرقابل انکار است، گفت: البته در این مسأله نباید افراط و تفریط شود چراکه خود این مسأله گاهی موجب فساد می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «سید محمدحسین هاشمیان» در نشست نقش شفافیت در کارآمدی مجلس شورای اسلامی که امروز(یکشنبه 8دی) در دفتر خبرگزاری رسا برگزار شد، شفافیت را مقوله ای دانست که به اصل حکمرانی و فلسفه حکومت برمی گردد.

 

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش دیگری از سخنان خودگفت: دو تلقی یا دو گفتمان در ارتباط با حکومت داریم، یکی گفتمان دینی در خصوص حکومت و حکم رانی و دوم گفتمان مدرن سکولار که هر کدام تعریف خاصی از قدرت و حکومت دارند و غایت و هدف و سازکار و مکانیزم های متعددی را برای حکم رانی تعریف می‌ کنند که برآمده از ایدئولوژی خاصی است.

وی اضافه کرد: در دیدگاه مدرن، از گفتمان حکم رانی خوب یاد می‌شود؛ این گفتمان نتیجه تجربه مدرنیته از انقلاب فرانسه است که از حدود 240 سال پیش تا به امروز اقسام و انواع حکومت مدرن را تجربه کرده و در این فضا با آزمون و خطایی که در این بیش از 200 سال صورت گرفته به دیدگاه حکم رانی خوب رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان در تشریح ویژگی های حکم رانی خوب از دید غربی خاطرنشان کرد: این دیدگاه شاخص هایی دارد که از جمله آن می‌ توان به مشارکت عمومی، قانون گرایی، مساوات و عدالت و از جمله شفافیت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: غایت حکومت از منظر دینی و از منظر مدرن تفاوت هویتی دارد پیشرفت و تعالی در حکومت دینی لحاظ می‌ شود و در حوزه فلسفه حکومت است ولی در ساختار حکومت مدرن تنها از توسعه مادی سخن به میان می آید؛ حکومت دینی دو گانه اصلی امام امت را دارد ولی در گفتمان مدرن، دیدگاه دولت ملت مطرح است.

وی عنوان کرد: از دیدگاه غرب، شفافیت جریان آزاد اطلاعات و قابلیت دسترسی آسان برای شهروندان است چون رانت و زد و بندی باقی نمی ماند تا یک فرد بخواهد  منافع شخصی و حزبی خود را تأمین کند و  گفتمان های مختلف لیبرالی و کمونیستی در همین راستا بر نظریه عدالت و آزادی تأکید دارند.

مدیر کل مطالعات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  با بیان این که شفافیت در گفتمان مدرن مفهوم شیشه ای شدن است و شاخصه هایی دارد، گفت: شفافیت در حاکمیت دینی اهمیت دو چندانی دارد و پاسخ گویی یک سازکار درونی در نظام اسلامی دارد و آن هم سازکار تربیتی است که یک فرد مسؤول، باید ابتدا در پیشگاه پروردگار پاسخگو باشد.

وی با بیان این که مسؤولان باید همواره خود را در محضر خدا بدانند، گفت: البته می دانیم که این نظر نمی‌تواند ضمانت اجرایی قوی داشته باشد از این رو باید از بحث شیشه ای شدن هم استفاده کنیم همچنانکه امیرالمؤمنین(ع) در بین کارگزاران خود افرادی به عنوان «عیون» یعنی چشم بینا نصب می کرد که به صورت مخفی اعمال کارگزاران را مشاهده می کرد، هرچند نباید دچار افراط و تفریط بشویم، چراکه برخی از اطلاعات به بهانه شفافیت می‌ تواند موجب فساد باشد.

کد خبر 873851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha