نقش فرهنگ، تعمیق روند توسعه در ابعاد مختلف است

محمدپور گفت: نقش فرهنگ، عمیق‌تر کردن روند توسعه در ابعاد مختلف است، به عبارت دیگر فرهنگ موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی نیز هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمد محمدپور» امروز در نشست بررسی طرح پهنه‌های فرهنگی در تبریز اظهار داشت: طرح ایجاد و معرفی گذرها و پهنه‌های فرهنگی و هنری در واقع، حفاظت و ارتقاء ارزش‌های کالبدی، غبارروبی و استفاده‌ بهینه از محورها و پهنه‌های فرهنگی موجود در سطح شهر تبریز است نه ایجاد پهنه‌ فرهنگی جدید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  آذربایجان شرقی گفت: حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی کسب و کار فرهنگی، پشتیبانی از کارآفرینی و فعالیت‌های نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر، فراهم آوردن امکانات لازم برای افزایش دسترسی مردم به آثار فرهنگی و هنری، افزایش نشاط اجتماعی، کمک به توسعه پایدار شهری و احیای هویت فرهنگی شهرها از اهداف عمده طرح پهنه‌ فرهنگی است.

وی ادامه داد: اراده‌ نظام و دولت بر این است که فضایی آکنده از نشاط و آرامش اجتماعی برای مردم فراهم کند و با ایجاد انگیزه‌ رشد و توسعه، سرمایه‌های اجتماعی را گسترش داده  و تعمیق بخشد.

محمدپور افزود: نشاط اجتماعی یکی از مولفه های اصلی توسعه اجتماعی است و این امر نیز در سایه گسترش و پایداری رونق فرهنگی می‌تواند اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: فرهنگ به عنوان موتور پیشران در تمام حوزه‌ها عمل می‌کند و اگر عناصر و مولفه‌های فرهنگی گسترش یابد دیگر بخش‌ها نیز از آن متاثر شده و توسعه‌ پایدار دست یافتنی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: نقش فرهنگ، عمیق‌تر کردن روند توسعه در ابعاد مختلف است و به عبارت دیگر فرهنگ موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی نیز هست.

محمدپور، در ادامه به ایجاد پهنه‌های فرهنگ و هنر در شهرها اشاره کرد و گفت: آذربایجان‌شرقی و تبریز با تاریخ غنی و گذشته‌ بی‌نظیر خود، فضاهای متعددی را در اختیار دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز باتکیه بر این اصل درصدد ایجاد فضاهای جدید برای ایجاد گذر و یا پهنه‌ی فرهنگی نیست، بلکه درصدد استفاده‌ بهینه از فضاهای موجود و به عبارتی حفاظت و ارتقاء‌ و غبارروبی از پهنه‌های فرهنگی موجود تبریز است.

وی بازتعریف این پهنه‌های فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: پهنه‌های فرهنگی و هنری، طرحی برای گسترش فضای کسب‌وکارهای فرهنگی و هنری در این حوزه است و خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم ایجاد آن است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: آذربایجان شرقی و تبریز خاستگاه هنرهای متعدد، فرهنگ، اندیشه و تمدن است و در عرصه‌های مختلف ردپای هنرمندان و فرهیختگان آذربایجان شرقی مشهود است.

وی گفت: پردازش و بازآفرینی شهری در محدوده پهنه فرهنگی مصوب تبریز که از محدوده‌ی کوچه‌ی صدر آغاز شده و تا میدان نماز گسترش می‌یابد برای شناخت و معرفی فضاهای با ارزش تاریخی، میراثی و هنری و تقویت گردشگری و اقتصاد فرهنگ و هنر حائز اهمیت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی افزود: در دنیای امروز هنرمندان به‌عنوان سرمایه‌های ملی و انسانی و آثار آن‌ها به‌عنوان سرمایه‌های معنوی و ثروت‌های زاینده محسوب می‌شوند و ما می‌توانیم با تکیه بر این سرمایه‌های عظیم و گسترده از تکیه بر اقتصاد نفت رها شده و در حوزه‌ی جدیدی از اقتصاد که مبتنی بر فرهنگ و هنر و گردشگری است سرمایه‌گذاری کنیم.

محمد‌پور افزود: اگر بتوانیم در این پهنه‌ی فرهنگی به جایگاه فرهنگ و هنر و سرمایه‌های ارزشمند معنوی توجه کافی را داشته باشیم و آثار فاخر و ارزشمند را معرفی نماییم، این مکان به محل توجه کنشگران فرهنگ و هنر و مقصد اول گردشگری تبدیل خواهد شد.

وی گفت: آثار هنری هنرمندان ثروت ملموس ملی هستند و برنامه‌ریزی‌ها باید به سمتی هدایت شود که فرهنگ و هنر بتواند سهم مهمی در اقتصاد داشته باشد.

وی افزود: پهنه‌ فرهنگ و هنر، محدوه‌ای از بافت قدیمی و مستعد برای فعالیتهای فرهنگی و هنری است که در آن مجموعه‌ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و فضای آن، مکانی برای عرضه آثار هنری، صنایع دستی، هنر خیابانی، آئینی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: ایجاد و معرفی پهنه‌های فرهنگی و هنری در شهرها و معابر و محورهای شهری نه تنها مخل کسب و کارهای موجود و صنف‌های مختلف موجود در آنها نیست، بلکه تجربه‌ی سایر شهرها نشان می‌دهد که با ایجاد پهنه‌ی فرهنگی کسب و کارهای موجود،‌رونق قابل توجهی پیدا می‌کنند.

محمدپور اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسه‌ها، انجمن ها، مراکز و شرکت هایی که قصد راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی در پهنه‌های فرهنگ و هنر یا فضاهای قابل تغییر به فضاهای فرهنگی و هنری را داشته باشند؛ حمایت می کند.

 

کد خبر 878807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha