تولید مواد مخدر در افغانستان  به ۹ هزار تن افزایش یافته است

ترنمی از افزایش تولید مواد مخدر به ۹ هزار و ۱۸ تن از زمان حضور آمریکایی ها در افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «محمد ترنمی» امروز سه شنبه بیست و چهارم دی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: اهمیت مبارزه با مواد مخدر بر هیچ کس پوشیده نیست. اعتیاد یک دیوار در حال ریزش است که باید از افراد زیر این دیوار حمایت شود. کسی که مبتلا به اعتیاد می شود، تمام آرزوهای خود را بر باد یافته می بیند؛ بنابراین ما باید اقدامات لازم را برای برگشت آنها انجام دهیم.

 

مدیر کل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از بدو ورود خود به ستاد تاکید بر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر داشتند. در بسیاری از کشورها معتادان را رها می کنند و می گویند دیگر نمی توان برای آنها کاری انجام داد و بیشتر به سمت انجام اقدامات پیشگیرانه در مهد کودک ها، مدارس و دانشگاه ها می روند ولی ما به فرموده قرآن که نجات یک انسان نجات یک جامعه است باید در انجام اقدامات برای احیای آنها و بازگشت به آغوش جامعه کوتاهی و قصور نکنیم؛ بر همین اساس اقدامات خوبی در این راستا انجام دادیم.

 

وی تاکید کرد: نیروی انتظامی سه هزار و 850 شهید را در راستای مبارزه با بلیه خانمان سوز تقدیم جامعه کرده است.

 

ترنمی بیان کرد: سیاست های کلی نظام در حکم قانون اساسی پویا است و در آن قید شده که مبارزه جامع، قاطع و همه جانبه علیه مواد مخدر و روانگردان صورت بگیرد و همچنین اجرای آن در سیاست های ابلاغی سال 98 رهبری هم تاکید شده است.

 

این مدیر کل دفتر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: آمار بسیار خطرناک و وحشتناکی در زمینه معتادان در کشور وجود دارد. سوال اینجاست که اگر کودکان زیر 15 سال معتاد شوند در کجا باید نگهداری شوند؟ یا اگر معلم معتادی وجود داشته باشد،آیا باید در مراکز ترک اعتیاد نگهداری شود؟در این صورت جایگاه اجتماعی این فرد چه می شود؛ بنابراین نباید بگذاریم مرکز ماده 16 تا 10 سال آینده وجود داشته باشد. وجود چنین اتفاقی بیانگر این است که اقدامات درخوری در این زمینه انجام ندادیم؛ بنابراین اگر جلوی آب را از گلوگاه نگیریم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

 

وی تصریح کرد: ما در حوزه مواد مخدر نیازمند نوآوری و خلاقیت هستیم. ما یک کشور درگیر مبارزه با مواد مخدر در همسایگی کشور افغانستان هستیم. آمریکا از سال 2001 در این کشور حضور دارد. تولید مواد مخدر از زمان حضور آنها در افغانستان از 200 تن به 9 هزار و 18 تن رسیده است.

 

ترنمی تصریح کرد: چطور امروزه افغانستان به تولیدکننده هرویین تبدیل شده در حالی که تولیدکننده مواد مخدر است؛ پس این نشان می دهد که پیشتازهای این مواد به آنها ارایه می شود و چگونه سیستم عرضه به تقاضای آنها جواب می دهد؛ حتما دست های یک استعمار و استکبار پشت این قضیه است.

کد خبر 880808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha