فعالیت سینمایی ما درباره عصر ظهور خیلی اندک است

حجت‌الاسلام صداقت کشفی با اشاره به اهمیت سینما در ترویج فرهنگ مهدوی گفت: فعالیت سینمایی ما درباره عصر ظهور خیلی اندک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، « حجت‌الاسلام صداقت کشفی» امروز در نشست اندیشه‌ورزی «والعصر» با موضوع نقش هنر و هنرمند در آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنا فداه) در محل سال اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی یزد گفت: طلب و اراده دسته جمعی همراه با تضرع و اصرار برای تحقق دولت کریمه، به نوعی آمادگی برای ظهور منجی است، بنابراین باید ببینیم جامعه ما چه‌قدر به شعور و بلوغ اجتماعی رسیده و چه‌قدر برای رسیدن به این هدف متعالی آماده شده‌ است.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد خاطرنشان کرد: در سطح کشور تعداد ۴۰ کانون تخصصی مهدویت فعالیت می کنند که این نهادها نقش مهمی در شناساندن و درک بهتر مبحث مهدویت در جامعه بر عهده دارند که این ظرفیت‌ها باید گسترش یابد.

وی با بیان این که در مجالس دینی خیلی کم به موضوع مهدویت پرداخته می‌شود ادامه داد: در این مجالس فقط در یک نگاه کوتاه داستان‌ها، توسل در مواقع اضطرار، تشرفات یا کراماتی از حضرت مهدی(عج) بیان می‌شود هرچند همه این‌ موارد خوب و ارزشمند است اما منجر به آمادگی برای تحقق دولت کریمه آن حضرت نمی‌شود.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد در ادامه با بیان این که خواندن دعای ندبه در فراق امام زمان(عج) به تنهایی کافی نیست، گفت: سال‌هاست در جهان به شکل‌های متفاوت در زمینه منجی فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد اما ما تاکنون کار هنری خاص و در شأن امام منجی انجام نداده‌ایم.

حجت‌الاسلام صداقت کشفی با بیان این که دوران غیبت و عصر ظهور دو موضوع مهم مبحث مهدیت هستند، افزود: اکثر مسلمانان بویژه شیعیان، عموما در خصوص عصر غیبت امام زمان(عج) و مسائلی چون اتفاقات، فتنه‌ها و بلاهای پیش از ظهور صحبت می‌کنند اما معرفی عصر ظهور کمتر صورت می‌گیرد و درباره آشکار شدن تمام نعمت‌های زمین و آسمان و به اوج رسیدن علم، امنیت و اقتصاد در زمان ظهور، کمتر سخن گفته می‌شود این در حالی است که پیروان سایر مذاهب در خصوص منجی خود در عصر ظهور بسیار کار می‌کنند.

این پژوهشگر با تأکید بر این که باید برای حضرت مهدی(عج) نیز مانند حضرت سیدالشهدا(ع) کار و اثر تولید کنیم خاطرنشان کرد: برای رسیدن به آرمان‌شهر مهدوی باید بیش از پیش تلاش کنیم. وی با بیان این که در جلسات وعظ باید با دقت در حوزه مهدویت کار کنیم، اظهار داشت: در این راه باید از علما، اساتید و معلمان استمداد بجوییم و این نگاه را گسترش دهیم و به فکر رسیدن به آرمان‌شهر مهدوی باشیم تا عصر ظهور را معرفی کنیم. باید دقت کنیم امام زمان(عج) امام حاضر در عصر ما هستند اما خیلی کم در کتاب‌ها، سخنان و دغدغه‌های ما وجود دارند.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد سینما را مؤثرترین هنر امروز در ارتباط با مهدویت دانست و گفت: همه هنرها در ترویج اعتقادات به شدت مؤثرند اما هنر سینما به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، در جهان حرف اول را می‌زند.

این کارشناس سینما با بیان این که سینما باید در خدمت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر(عج) باشد به فرازی از سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مورد سینما اشاره کرد و افزود: ایشان می‌فرمایند «ما با سینمایی که حامل پیام مورد مقبول ماست و مقصود مورد تصدیق و تأیید اسلام و انقلاب را حاصل می‌کند موافق هستیم‌ و سینمایی که در جهت ضد این مقصود حرکت می‌کند، بودنش را به مصلحت نمی‌دانیم و هیچ ارزشی هم برایش قائل نیستیم».

وی با اشاره به ژانر سینمای آخرالزمانی اظهار داشت: در سینمای آخرالزمانی هالیوود، طبق اطلاعات خودشان در آخرالزمان اتفاقاتی رخ می‌دهد، جهان در تقابل نیروهای خیر و شر به هم می‌ریزد و به منجی نیاز است.

حجت‌الاسلام صداقت کشفی با اشاره به این که بخشی از فیلم‌های آخرالزمانی با رویکرد تکنولوژیک(ربات‌ها)، اتفاقات طبیعی و مباحث دینی تولید می‌شود خاطرنشان کرد: برخی فیلم‌های دینی هالیوود بر علیه مهدویت ساخته می‌شود و سعی دارند صریح یا تلویحی، منجی عالم بشریت را ضد حضرت مسیح(ع) و ضد بشریت معرفی کنند.

وی در همین زمینه افزود: برخی از این فیلم‌ها که با جذابیت و هزینه‌های میلیارد دلاری تولید و گاه پرفروش‌ترین فیلم سال نیز می‌شوند، علاوه بر سوددهی در پی القای اندیشه و تفکرات منفی سازندگان آثار به انبوه مخاطبان هستند، بنابراین باید به وظیفه خود در این عرصه آگاه باشیم.

این تحلیلگر فیلم تصریح کرد: در فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود منجی، یک آمریکایی است که همه از جمله اروپایی‌ها باید از او تبعیت کنند و اوست که همه را نجات می‌دهد. هالیوود این آثار را در سراسر جهان منتشر می‌کند و خیلی سریع به فارسی و عربی دوبله یا زیرنویس می‌شود.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد با بیان این که منجی که در آثار آنهاست با منجی آثار ما تفاوت‌های اساسی دارد، گفت: منجی ما حضرت مهدی(عج) گل سرسبد عالم خلقت و صورت و سیرت محمدی(ص) است اما در آثار آنها نه تنها منجی معنویت ندارد که مشکلات اخلاقی هم دارد و در شرایط بحرانی که خودش هم خبر ندارد از او می‌خواهند منجی‌گری کند و در نهایت او پیروز می‌شود.

این کارشناس دینی افزود: غرب مطمئن است که منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کند از این رو با استفاده از تکنولوژی، سینما و بازی‌های کامپیوتری سعی دارد در این زمینه شرارت و شیطنت ‌کند بنابراین ما هم باید در این عرصه قوی و آماده شویم.

وی با بیان این که فعالیت سینمایی ما درباره عصر ظهور خیلی اندک است، گفت: در مقابل، غرب اقدامات بسیار زیادی به شیوه‌های خاص خودش درباره آخرالزمان انجام داده است. ما امروز باید برای ظهور خورشید ولایت عظمی(عج)  آماده شویم و با تولید آثار فاخر و ارزشمند از بستر جذاب و جهانی هنر بویژه سینما برای معرفی عصر ظهور استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام صداقت کشفی با اشاره به لزوم معرفی عصر ظهور گفت: هرچند تاکنون آثار بسیار خوبی در حوزه سبک زندگی مهدوی تولید شده اما ضرورت دارد هنرمندان همه عرصه‌های هنری از جمله سینما، تجسمی، نمایشی، ادبیات و ... مطابق با روایات اهلبیت(ع) آثاری را در زمینه عصر طلایی ظهور تولید و منتشر کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، دو محور اساسی با زیر شاخه‌های متعدد، متنوع و مهم را برای ادامه مسیر مطرح فرمودند که یکی از آن‌ها استفاده از ظرفیت‌ها و منابع موجود و دیگری آمادگی برای طلوع خورشید عظمی(عج) است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: ما در مجالس، سخنرانی‌ها، منابر تبلیغی، حوزه و دانشگاه‌ها درباره حضرت ولی عصر(عج) صحبت کرده‌ایم اما اکنون یک اتفاق خاص روی داده و رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به موضوع ولایت حضرت مهدی(عج) اشاره کرده‌اند که یک دستورالعمل رسمی است و نباید مورد غفلت و سرپیچی قرار گیرد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم 7 زیر شاخه مهم همچون علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، استقلال و آزادی، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت(عج) مطرح کرده‌اند که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ما به دنبال ایجاد یک جامعه متعالی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(عج) هستیم.

لازم به ذکر است، این نشست با همکاری حوزه هنری یزد، اداره کل تبلیغات اسلامی استان و ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار ‌شد.

کد خبر 884008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha