فعالیت‌های قرآنی جزو لاینفک برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

خودآموز با تأکید بر انسجام و ایجاد وحدت رویه در راستای توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی، گفت: فعالیت‌های قرآنی جزو لاینفک و یکی از وظایف و تکالیف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

خبرگزاری شبستان- ایلام: هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت همزمان با سراسر کشور صبح امروز (11 بهمن) در 10 حوزه امتحانی در شهرستان‌های مختلف استان ایلام و با شرکت 821 داوطلب در 17 رشته و 4 گروه امتحانی برگزار شد.

 

این آزمون در ایلام (مرکز استان) در مدرسه شهید آوینی این شهر با حضور 530 داوطلب در دو نوبت ساعت 8 و نیم و همچنین ساعت 10 و نیم صبح با نظارت علیرضا طحان پور، مسئول پشتیبانی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازدید میدانی «عمران خودآموز» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برگزار شد.

 

حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام فرصتی دست داد که با ایشان در خصوص فعالیت‌های قرآنی در سطح استان به گفت‌وگویی اختصاصی بنشینیم که ماحصل آن در ادامه آمده است و توجه خوانندگان به این گفت‌وگو جلب می‌شود.

 

شبستان: جناب خودآموز اهمیت فعالیت‌های قرآنی از منظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام: قرآن و فعالیت‌های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، هم‌اکنون نیز معاونتی تحت عنوان معاونت قرآن و عترت در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهبری فعالیت‌های قرآنی را در سطح کشور بر عهده دارد، فعالیت‌های قرآنی در بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی و سایر حوزه‌های قرآنی در سطح وزارت متبوع و همچنین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت دنبال می‌شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه وظایف گسترده‌ای دارد، شاید تا حدودی، تلقی جامعه این باشد که این نهاد، کمتر به فعالیت‌های قرآنی توجه دارد، درصورتی‌که فعالیت‌های قرآنی جزو لاینفک و یکی از وظایف و تکالیف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نمایشگاه‌های قرآنی استانی و مسابقات قرآنی، همه در راستای تبلیغ و ترویج فعالیت قرآنی انجام می‌شود، اما در سایر حوزه‌ها نیز ازجمله هنری، نمایشی و رسانه‌ای و سایر حوزه‌ها، هرکدام به سهم خود موردتوجه قرار می‌گیرند.

 

شبستان: آزمون قرآن و عترت چه تأثیری در فرایند قرآن آموزی دارد؟

خودآموز: برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت یکی از اقدامات بارز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای ایجاد رقابت سالم بین قرآن آموزان و علاقه‌مندان به فراگیری رشته‌های مختلف قرآن است، همچنین برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی با عناوین مختلف در طول سال برگزار می‌شود که «جشن رمضان» به‌عنوان یکی از فعالیت‌های محوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سال اخیر به‌صورت پیوسته برگزارشده است.

 

شبستان: حمایت از فعالیت‌های قرآنی در استان چگونه است؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام: حمایت از فعالان و حافظان قرآن، قرآن آموزان، مؤسسات قرآنی و صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و همچنین اهدای بسته‌های فرهنگی، محصولات آموزشی و برنامه‌های مختلف در طول سال نشان می‌دهد که اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه و تعمیق آموزه‌های قرآن کریم و ارزش‌های دینی بسیار جدی بوده و در اولویت فعالیت‌ها قرار دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با هماهنگی و تعامل با سایر دستگاه‌هایی اجرایی و فرهنگی استان نیز اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی را در طول سال دنبال می‌کند.

اخیراً نیز معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفری به استان ایلام داشتند و نشستی با مؤسسات فرهنگی قرآ و عترت استان برگزار شد، در این نشست قول‌های مساعدی برای حمایت از فعالیت مؤسسات قرآنی و رفع مشکلات آن‌ها داده شد که انتظار می‌رود با حمایت‌های این معاونت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد رونق هر چه بیشتر مؤسسات قرآنی در سطح استان باشیم.

 

شبستان: این حمایت در شهرستان‌ها هم موردتوجه قرار می‌گیرد؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه‌تنها در مراکز استان‌ها، بلکه در تمام شهرستان‌ها، این فعالیت‌ها را دنبال می‌کند، در مناسبت‌های مختلف نیز با همکاری هیئت‌امنای مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت باهم افزایی ایجادشده، فعالیت‌های قرآنی به شکل منسجم‌تری پیگیری می‌شود.

 

شبستان: یکی از برنامه‌های محوری، برگزاری هفته‌های قرآن و عترت بوده است، آیا این فعالیت در استان در سال آتی دنبال می‌شود؟

خودآموز: برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در رشته‌ها و زیررشته‌های مختلف هنری هرساله برگزار می‌شود، در استان ایلام نیز سابقه اجرای چندین دوره هفته قرآن و عترت وجود دارد که شاهد استقبال بسیاری خوبی هم از سوی هنرمندان رشته‌های مختلف هنری و هم از سوی فعالان و قرآن آموزان استان از برگزاری این هفته در استان بوده‌ایم.

سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که هفته‌های قرآنی باهدف ورود هنرمندان به حوزه‌های قرآنی و  در راستای تبلیغ و ترویج هنرمندانه آموزه‌های قرآن برگزار شود اما باید منتظر ماند و دید که در سال آینده در تفاهم‌نامه‌هایی که  با معاونت قرآن و عترت مبادله می‌شود چه برنامه‌هایی در اولویت قرار خواهند گرفت.

 

شبستان: سند توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام: سند توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان تنظیم و تدوین‌شده و هم‌اکنون برنامه و فعالیت‌های قرآنی در سطح استان بر اساس این سند برگزار می‌شود.

در آینده نزدیک نشستی به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام و رئیس شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآن کریم استان با حضور مدیران مؤسسات قرآنی و همچنین مدیران عضو شورای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان برگزار می‌شود و در این نشست، مشکلات و مسائل پیش روی حوزه فعالیت‌های قرآنی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد و به‌طورقطع مصوبات این نشست به توسعه فعالیت‌های قرآنی استان منجر خواهد شد.

 

شبستان: یکی از مشکلات حوزه فعالیت‌های قرآنی تعدد دستگاه‌های متولی در این حوزه است، دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

خودآموز: واقعیت این است هدف همه دستگاه‌های متولی حوزه قرآن، یکی است، اما فرایندها و ساختارهایی ایجادشده و فعالیت‌هایی که به‌موازات هم انجام می‌شود باید انسجام یافته و ساماندهی شود، سالهای قبل نیز، متولیان امر در مرکز، هم در سازمان تبلیغات اسلامی و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیدند که این فعالیت‌ها باید ساماندهی شود و یک وحدت رویه در فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود، بر این اساس اتحادیه مؤسسات فرهنگی و مردمی قرآن و عترت شکل گرفت که در استان ایلام این نیز همین اتحادیه در استان تشکیل شده و هم‌اکنون، مراحل ثبت و تغییرات اساسنامه را دنبال می‌کند و در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی نیز فضایی در اختیار این عزیزان قرار داده‌شده است.

ما با کمک سازمان تبلیغات اسلامی این آمادگی را داریم که به این اتحادیه کمک شود که برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت با جدیت بیشتری از طریق این اتحادیه دنبال شود و تلاش می‌شود که در راستای حمایت از  مؤسسات قرآن و عترت، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی تا جایی که امکان دارد در راستای برون‌سپاری فعالیت‌های فرهنگی به این مؤسسات و اتحادیه قرآنی واگذار شود.

 

و در پایان؟

خودآموز: از زحمات خبرگزاری شبستان که در زمینه اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ، دین و اندیشه در کشور بسیار فعال بوده و در استان ایلام نیز حضوری چشم‌گیر و نقش مهمی در اطلاع‌رسانی در این حوزه دارد، تقدیر می‌شود و امید است که با تعامل هر چه بیشتر همه دستگاه‌ها و متولیان امر شاهد گسترش و تعمیق روزافزون فعالیت‌های قرآنی بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های نظام، انقلاب، منویات مقام معظم رهبری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح جامعه باشیم.

 

کد خبر 887447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha