ارتقای گفتگوی ساختارمند در جامعه با اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده

شهریاری گفت: یکی از مشکلات امروز خانواده ها عدم توانایی افراد در بیان مسائل و گفتگو با یکدیگر است از این رو طرح ملی گفتگوی خانواده برای رفع این مساله در کشور تدوین و اجرا شد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، یکی از مشکلات میان خانواده ها عدم توانایی افراد در بیان مسائل و گفتگو با یکدیگر است و این مساله در سطح اجتماعات محلی و جامعه نیز وجود داشته و این موضوع در ایجاد آسیب های اجتماعی تاثیر بسزایی دارد.

 

در این راستا ایران در قرن 21 همچنان با جامعه ای متکی به گفتگوی ساختارمند فاصله دارد، بنابراین برای رفع این مشکل طرح ملی گفتگوی خانواده از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری مطرح و پس از تصویب در چند استان کشور از جمله خوزستان به اجرا درآمد.

 

«مرضیه شهریاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، به اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده در دو مرحله پیایی طی دو سال اخیر در خوزستان اشاره کرد و گفت: با معرفی حسین ملتفت عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان مدیر انجمن جامعه شناسی ایران در خوزستان، اقدام ارزشمندی با اجرای طرح ملی «گفتگوی خانواده­ ها» در استان با رویکرد جامعه شناختی جهت پیشگیری از آسیب‌­های اجتماعی و به خصوص آسیب­های خانواده انجام شده که باید از ایشان و دست اندرکاران طرح تشکر کنیم.

 

این مدرس جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تبدیل شدن خانواده به ابژه رسانه ­ای و پیامدهای این بازنمایی­ ها در شکل دهی آسیب ­های اجتماعی مرتبط با آن چنین اظهار کرد: مشکلات و تحولاتی که خانواده با آن درگیر است، یکی از دلایل جذابیت موضوع خانواده به ‌شمار می‌آید.

 

 

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه مهمترین مسئله در دنیای امروز ارتباطات است لذا چگونگی یاد گرفتن ارتباط و اینکه چه نیازهایی از ما برطرف خواهد کرد، بسیار مهم است اضافه کرد: نیاز تحمیل کننده نحوه ارتباط است، لذا تولید نیاز و طراحی نیاز و هدفمند کردن نیازهای جامعه بشری مقدمه ارتباطات است.

 

شهریاری عنوان کرد: اگر نیازها به درستی طراحی نشوند موجب ایجاد انحراف در آنها خواهد شد از این رو نهاد خانواده، جامعه و نهادهای حاکمیت به طور عام در طراحی این نیاز و ارتباط نقشی اساسی دارند.

 

وی اذعان داشت: چرایی اینکه خانواده وارد گفتگو می شود به زندگی مدرن بر می­گردد، الزامات زندگی مدرن، دوشغله شدن والدین، جایگزینی ارتباطات عاطفی و خانوادگی به جای ارتباطات رسانه ای و در نهایت تقویت فردگرایی، تک فرزندی شدن، تغییر کارکردهای نظام خانواده، آموزش و نظام اجتماعی و در نهایت وارد شدن متغیرهای نوظهوریکه جذابیت فوق العاده دارند و این مجموعه مسائل، فردگرایی را در جامعه تقویت می کند.

 

مدرس جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: بخشی از این مشکل ناشی از نبود تمرین گفتگو در بستر نظام خانواده و آموزش است که فرآیند تسهیل گری گفتگو را با مشکل مواجه ساخته و پیامد آن کاهش تاب آوری به صورت ناتوانی در مدیریت انقطاع نسلی، مراودات و افزایش سهم پدیده های نوظهور فضای مجازی بر جوانان است.

 

 

وی ادامه داد: عباراتی چون «تو اصلاً نمی فهمی من چه می گویم»، «مشکل تو این است که درک نمی کنی» از جمله جملاتی است که امروزه در دل هر خانواده ای وجود دارد؛ اصلاً به چه دلیل یک سخن برای هر فردی برداشتی متفاوت دارد، آیا مشکل در سوژه است یا در ابژه؟

 

شهریاری تاکید کرد: همه ما بازنمایی های ذهنی از ابژه هایی داریم که خوب یا بد، محروم کننده، ناکام کننده و یا تنبیه کننده هستند، لذا تحلیل چگونگی رخداد این پدیده با فاصله گیری زمان و مکان، از جاکندگی، بی ریشگی و قدرت بازاندیشی نظریه پرداز اجتماعی معاصر، «گیدنز» قابل تفسیر است.

 

وی به فعالیت­ های ارزشمند حسین ملتفت عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیر انجمن جامعه شناسی ایران اشاره کرد و یاد آور شد: یکی از اهداف طرح ملی گفتگوی خانواده فاصله گرفتن از یک گفتگوی ساختارمند در قرن بیست و یکم است.

 

کد خبر 889619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha