انتظار به معنای حرکت، فعالیت و خودسازی فردی و اجتماعی است

حجت الاسلام سلیمیان گفت: از مجموع روایات استفاده می شود که انتظار به معنای حرکت، کوشش، فعالیت و خودسازی فردی و اجتماعی و در یک کلام انتظار به معنای آمادگی و زمینه سازی برای تحقق اسلام ناب است.

حجت الاسلام «خدامراد سلیمیان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به سالروز میلاد امام عصر(عج) به تشریح و توضیح پیرامون مسأله مهم انتظار در اندیشه شیعی پرداخت و اظهار داشت: انتظار در فرهنگ متعالی اسلام به ویژه در مذهب گران سنگ تشیع از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در مباحث مهدویّت درخشندگی خاصی دارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی دفتر تبلیغات با بیان این که مجموعه روایاتی که سخن از انتظار گفته اند، به دو دسته کلی تقسیم می شوند، گفت: دسته نخست، روایاتی است که به انتظار فرج و گشایش به صورت عام و کلی اشاره کرده است، اگرچه مصداق کامل و تام آن «فرج عمومی» در سطح جهان با ظهور حضرت در دسته نخست با تعبیرهای متفاوتی مواجه می شویم.

 

وی افزود:گاهی از آن به عنوان عبادت یاد شده است؛ رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «انتظار فرج عبادت است»، گاهی از آن به عنوان برترین عبادات یاد شده است؛ همان حضرت فرمود: «برترین عبادتها، انتظار فرج است» و گاهی فراتر رفته و از انتظار به عنوان برترین کارهای امت پیامبر خاتم یاد می شود: «برترین اعمال امت من، انتظار فرج از سوی خداست».

 

حجت الاسلام سلیمیان تأکید کرد:گاهی هم به آثار وضعی انتظار اشاره شده و خود انتظار فرج، نوعی گشایش معرفی گشته است، همچنانکه در این باره امام سجاد(ع) فرمود: « انتظارفرج از بزرگترین گشایش هاست»؛ رسول گرامی اسلام(ص) آن را برترین جهاد امت اسلامی دانسته و فرمود: « برترین مبارزه امت من ، انتظار فرج است».

 

وی به دسته دوم روایات مرتبط با انتظار اشاره کرد و افزود: دسته دوم روایاتی است که در خصوص فرج قائم آل محمد(عج) و ظهور آخرین مصلح جهانی و موعود است؛ در این دسته نیز با مضامین فراوانی مواجه هستیم، از جمله امام صادق(ع) فرمود: «برشما باد به تسلیم و ارجاع امور به ما و انتظار امر ما و امر خودتان و فرج ما و فرج شما».

 

عضو انجمن علمی مهدویت حوزه ابراز داشت: این تعبیرات همگی حاکی از این است که انتظار فرج – چه به معنای عام آن و چه به معنای خاص – در فرهنگ دین مقدس اسلام جایگاه والایی دارد و هیچ کس نمی‌تواند در اهمیت و ارزش آن خدشه ای وارد کند.

 

وی در پایان با تأکید بر این که انتظار به معنای گوشه گیری و معطل ماندن نیست، خاطرنشان ساخت: از مجموع روایات استفاده می شود که انتظار به معنای حرکت، کوشش، فعالیت و خودسازی فردی و اجتماعی و در یک کلام انتظار به معنای آمادگی و زمینه سازی برای تحقق اسلام است.

کد خبر 914650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha