کمبود روحانی برای پنج هزار کاروان عمره مفرده

مدیر کل آموزش معاونت امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری از آغاز به کار بخش فرهنگی ستاد عمره مفرده خبر داد و گفت: دوره های آموزشی روحانیون عمره مفرده سال 91 از 15 دی ماه آغاز می شود.


حجت الاسلام حمید احمدی، مدیر کل آموزش معاونت امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به آغاز فعالیت بخش فرهنگی در ستاد عمره مفرده، در ارتباط با عمره 91 و برنامه های این معاونت برای سال جاری به خبرنگار شبستان گفت: معاونت فرهنگی بعثه برنامه ریزی و تولید محتوا برای تهیه بسته های فرهنگی زایران، تهیه کتب ادعیه، راهنمای زایران و تهیه جزوات آموزشی را بر عهده دارد که با توجه به تجارب سال های گذشته و ارزیابی های به عمل آمده، تلاش می شود تا در عمره سال جاری بسته های فرهنگی مفیدتر با اولویت دادن به مسایل مبتلا به و مورد نیاز زایران، تهیه شده و در اختیار آنها قرار داده شود.

وی افزود: در عمره مفرده، به دلیل اسقرار ستادهای بعثه در مکه و مدینه، مسایل اجرایی برنامه ها به ستادها واگذار می شود و معاونت فرهنگی تنها بعد برنامه ریزی و تولید محتوا را بر عهده دارد.
حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: نام نویسی روحانیون عمره برای شرکت در دوره های آموزشی، از دوم دی ماه امسال آغازشده و به مدت یک هفته ادامه می یابد. دوره های آموزشی روحانیون عمره نیز در سه دوره و از 15 دی آغاز می شود.

 

مدیر آموزش معاونت امور فرهنگی بعثه رهبری زمان حضور دانشجویان، اساتید، نخبگان و به صورت کلی ایام حضور قشر جوان و تحصیل کرده در مکه و مدینه را از جمله زمان های خاص این معاونت برای برنامه ریزی و تولید و ارائه برنامه های غنی و پربار مانند اعزام مبلغان خاص و پاسخگویی به شبهات برشمرد. 
حجت الاسلام احمدی تصریح کرد: برنامه های عمره مفرده با برنامه های تمتع، تفاوت زیادی ندارد. اما در حج تمتع با توجه به این که مدت حضور زایران در سرزمین وحی بیشتر است، بنابراین حجم برنامه ها نیز بیشتر است. از سوی دیگر زایران در حج تمتع در ایام تشریق اعمال خاصی را برعهده دارند و انجام این اعمال نیازمند برنامه ها و مراسم ویژه و متناسب با آن شرایط است که در عمره چنین برنامه هایی در نظر گرفته نمی شود.
وی تفاوت در نوع زایران حاضر در عمره و تمتع را از دیگر موارد تاثیرگذار بر نوع برنامه های فرهنگی بیان کرد و افزود: در سفرهای عمره زایران معمولا از قشر جوان و تحصیل کرده هستند. در حالی که در حج یک سوم زایران ما را افراد کم سواد یا بی سواد تشکیل می دهند و این مسئله موجب بروز تفاوت هایی در نوع برنامه و برنامه ریزی ها می شود.

 

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: ما در قسمت عمره مفرده با مشکل کمبود تعداد روحانیون عمره مواجه هستیم. بنابراین به ناچار برخی از روحانیون در دو مرحله به حج یا عمره اعزام می شوند. به عنوان مثال اگر در سال جاری نیز میزان اعزام زایران به مقدار سال گذشته باشد، ما بیش از 5 هزار کاروان برای عمره خواهیم داشت و این در حالی است که کل روحانیون در چرخه بعثه، 4 هزار نفر هستند که از این تعداد نیز برخی به دلیل محدودیت های خاص مانند عضویت در هیئت علمی یا اشتغالات دیگر، امکان اعزام بیش از یک مرحله را ندارند و نمی توانند همراه کاروان ها باشند. بنابراین آن دسته از روحانیونی که در یک سال به عنوان روحانی کاروان حج، اعزام می شوند، دیگر برای عمره اعلام آمادگی نمی کند. در نتیجه ما عملا بیش از 3 هزار و 200 یا 300 روحانی را برای اعزام به همراه کاروان های عمره در اختیار نداریم.
وی یادآور شد: برای حل مشکل محدودیت در اعزام روحانیان عمره، روحانیون می بایست به شکل مرحله ای اعزام شوند یعنی عده ای قبل از عید، عده ای اردیبهشت ماه و خرداد 91 و عده ای نیز در تابستان سال آینده.
حجت الاسلام احمدی، آموزش مسئولان فرهنگی هتل ها در مکه و مدینه را از دیگر برنامه های این معانت برشمرد و تصریح کرد: دوره آموزشی مسئولان فرهنگی هتل ها، از 24 آذر آغاز شده است.
وی در توضیح بیشتر درباره این برنامه ها گفت: این برنامه ها در واقع آموزش های مهارتی است که مسئولان فرهنگی هتل ها باید این مهارتها را کسب کنند. آشنایی با نرم افزارها، آشنایی با تبلیغات محیطی که متناسب با محیط هتل های ما در عربستان باشد، آشنایی با شبکه های علمی که بعثه در مکه و مدینه در اختیار زایران قرار می دهد از جمله این آموزش ها است.
مدیر کل واحد آموزش معاونت فرهنگی بعثه یادآور شد: آموزش های مسئولان فرهنگی هتل ها در دو مرحله است که به مدت دو هفته به صورت کارگاهی برگزار می شود و مرحله دوم آن دی ماه برگزار می شود.
پایان پیام/
 

کد خبر 91655

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha