لیالی: بانوان مجرد زیر 45 سال برای تشرف به مکه کمی صبر کنند

رییس سازمان حج و زیارت گفت: عدم تشرف بانوان مجرد زیر 45 سال از قوانین عربستان است که تمام کشورهای اسلامی آن را مراعات می کنند بانوان مجرد 45 سال کمی صبر کنند تا تشرف آنها با مشکل مواجه نشود.


به گزارش خبرگزاری شبستان، علی لیالی رییس سازمان حج و زیارت در حاشیه اولین کنگره پزشکی حج و زیارت در گفت و گو با خبرنگار شبستان پیرامون اجرایی شدن قانون تشرف حج برای بانوان مجرد زیر 45 سال گفت: بحث مجرد و متاهل بودن نیست بلکه بانوان مجرد زیر 45 سال بدون محرم نمی تواند به مکه معظمه مشرف شوند این قانون از قبل نیز جزء قوانین عربستان بوده است اما گاهی اوقات با تسامح از کنار آن می گذشتند که در حال حاضر در دو سال اخیر نسبت به اعمال این قانون سخت گیری می کنند.

وی با بیان اینکه در ثبت نام جدید نیز اعلام کردیم که خواهران مجرد زیر 45 سال با محارم خود مشرف شوند افزود: این افراد اگر محرم ندارند از تشرف و ویزایشان کشور عربستان جلوگیری می کند اگر خواهری به همراه محرم خود ثبت نام کند با اشکالی در تشرف مواجه نمی شود.

 

لیالی تاکید کرد: شوهر خواهر و اقوام نیستند این قانون مربوط به کشور عربستان است و ما نیز مایل نیستیم که بانوان مجردی که محرم همراه خود ندارند از توفیق حج محروم باشند اما این موضوع از قوانین و مقررات عربستان است که ناچاریم آن را مراعات کنیم و تمام کشورهای اسلامی دیگر نیز این قانون را مراعات می کنند.

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: از خواهران مجرد زیر 45 سال می خواهیم که اندکی صبر کنند تا سنشان به 45 سال برسد تا در تشرف مکه معظمه مشکلی نداشته باشند.

لیالی گفت: اگر در دوره پیشین بانوان مجرد زیر 45 سال ثبت نام کرده باشند باید آمار بگیریم و نسبت به این مساله راه حل ارایه دهیم در حال حاضر اماری ندارند و نمی توانم بگویم که چکار می کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این قانون را در ثبت نام دوره قبل نگفته ایم حتماً باید نسبت به اعمال راهکار اقدام کنیم اما در دوره جدید ثبت نام این موضوع را اعمال کردیم و در مورد افرادی که زیر 45 سال و مجرد هستند تعهدی نداریم.

 

وی در مورد افرادی که بی اطلاع از اولویت خود برای تشرف به مکه هستند اظهار کرد: این افراد می توانند به بانک ثبت نام کننده مراجعه کننده و از اولویت های خود آگاهی پیدا کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که روند ثبت نام عمره و اقدام بانک در این زمینه چگونه است گفت: ثبت نام بانک ملی به آن شیوه ای که تسهیلات وام جعاله به آن تعلق می گیرد یک کار بانکی است در حقیقت بانک ملی به یک سری از متقاضیان ثبت نام تحت عنوان تسهیلات جعاله وام داده است این موضوع یک تصمیم بانکی بوده که به محض اینکه اشکال شرعی آن مشخص شد ما به بانک این موضوع را ابلاغ کردیم تا از ادامه این شیوه ثبت نام جلوگیری کنیم.

وی در مورد سهمیه ارگانها و نهادها از طریق بانک ملی خاطرنشان کرد: بانک ملی مجاز به دادن سرمایه نبود این امر یک موضوع ثبت نام ساده برای حج عمره است و هر متقاضی می تواند با پرداخت پول و ارائه مدارک ثبت نام کند.

لیالی در پاسخ به این سوال که چرا پس از 6 روز این موضوع متوقف شد خاطرنشان کرد: اشکال به تصمیم بانک است و ما به محض اطلاع این موضوع آن را ابلاغ کردیم تا این موضوع متوقف شود کل ثبت نام زیر سوال نیست آن تعدادی که وام جعاله گرفته اند از لحاظ شرعی اشکال دارد و نمی داند آمارشان چقدر است این خطای بانکی است و ارتباطی به حج و زیارت ندارد و از لحاظ شرعی اشکال دارد.

 

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: این مساله بانکی است و ما در این موضوع دخیل نیستیم بانک اقدامی انجام داده که از نظر علما و بزرگان خلاف است و خودش باید این خلاف را برطرف کند و به آن تعداد افرادی که وام جعاله داده خود باید این مشکل را جابجا و برطرف کند.

وی در مورد پیش بینی تعداد ثبت نام کنندگان حج و زیارت اظهار کرد: پیش بینی باید متکی به تحلیل و داده باشد پیش بینی می کنیم با وجود یک مهلت یک ماهه تا 24 مهر سه تا سه و نیم میلیون نفر ثبت نام کنند و بیش از این آمار تجاوز نکند.

وی گفت: در عمره قبلی نیز 4 میلیون نفر از طریق بانک عامل ثبت نام کردند که آمار امسال نیز مشابه سال گذشته خواهد بود.

لیالی درمورد ثبت نام حج تمتع و افزایش ظرفیت در سال 90 افزود: سال قبل با اعلام افزایش ظرفیت از سوی کشور عربستان 6 هزار نفر دوباره برای تمتع ثبت نام کردند امسال ما درخواست افزایش ظرفیت را در مذاکره اسفند سال گذشته عنوان کردیم که اگر پاسخ مثبت داده شود آمادگی کامل را برای ثبت نام حج تمتع داریم.

وی گفت: اگر تا نیمه ذیقعده هم این افزایش ظرفیت را اعلام کنند سازمان حج و زیارت آمادگی جذب حجاج و ساماندهی زائران را دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 68740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha