راه‌اندازی بانک فیلم‌نامه طلاب و پویانمایی زندگی عالمان دینی

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه از تولید 5 فیلم مستند کوتاه از مجاهدات تبلیغی روحانیون و ارسال 22 هزار عکس از سراسر کشور با موضوع حوزه و روحانیت به جشنواره عکس حوزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علی کمساری، رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در رابطه با اینکه چرا زمینه حضور طلاب و روحانیون به عرصه فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی به خوبی پوشش داده نمی‌شود،گفت: متأسفانه یکی از مشکلات مربوط به حوزه فرهنگی روحانیون و طلاب ضعف در اطلاع رسانی و کارهای موازی و پراکنده است که نتوانسته دستاوردهای فرهنگی و هنری آنان را پوشش دهد.
وی با تاکید بر اینکه کارهای فراوانی در خصوص آموزش و بکارگیری نیروی هنری طلاب و روحانیون در عرصه فیلم و سینما صورت پذیرفته است، افزود: هدف از برگزاری جشنواره‌هایی نظیر جشنواره فیلم «اشراق» این است که کارهای پراکنده با موضوع روحانیت شناسایی شده و از بایگانی دستگاه‌های مختلف خارج شود، این در حالی است که مسئولان فرهنگی کمتر به تشریح، تبیین و توصیف این دستاوردها می‌پردازند و این چالشی است که روابط عمومی‌ها با آن درگیر هستند.

 

حجت‌الاسلام کمساری با اشاره به مراکز متعدد فرهنگی، هنری و پژوهشی در شهر قم، حجم فعالیت‌های انجام شده در حوزه دین را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: با این وجود مردم به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب کمتر از این فعالیت ها با خبر می‌شوند.

وی از تولید 5 فیلم مستند کوتاه از مجاهدات تبلیغی روحانیون طی سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در جشنواره عکس حوزه حدود 22 هزار عکس از سراسر کشور با موضوع حوزه و روحانیت به مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ارسال شد و اکنون نیز در صدد راه‌اندازی بانک اطلاعاتی فیلم‌نامه و ایده‌های حوزویان هستیم.

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همچنین از راه‌اندازی بخش پویانمایی در این مرکز خبر داد و گفت: 5 فیلم پویانمایی با عنوان زندگی عالمان دینی در مرحله تولید قرار دارد که برخی از این فیلم‌ها تا پایان سال به نمایش در می آید و امیدواریم بخش دیگر در سال آینده اجرا شود.

 

وی برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی مرتبط با روحانیت نظیر «طلا و مس» و «زیر نور ماه» با حضور طلاب را از دیگر اقدامات مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد و در خصوص ضرورت حضور پر رنگ روحانیون در مراحل مختلف تولید فیلم‌های سینمایی و جلوگیری از تولید فیلم‌هایی که اساسی‌ترین اصول اسلامی را مورد هدف قرار می‌دهند، اذعان کرد: شاید نیازی نباشد که روحانیت به این عرصه ورود پیدا کند، بلکه ضوابط باید به گونه‌ای باشد که به شکل سیستمیک جلوی بروز و ظهور فیلم‌نامه‌های غیر دینی گرفته شود، البته منظور ما این نیست که لزوماً همه فیلم‌نامه‌ها دینی باشند، ‌بلکه فیلمی ساخته شود که اصل و ضرورت دین را زیر سوال نبرد.

حجت‌الاسلام کمساری با اشاره به فارغ‌التحصیل شدن تعداد بی شماری از طلاب و روحانیون در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی از دانشکده صداو‌سیما، خاطرنشان کرد: تشکیل هیأت امنایی از روحانیون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظارت آنها در مراحل مختلف تولید فیلم می‌تواند ایده خوبی باشد، لذا حوزه علمیه آمادگی این را دارد که در این بخش ورود پیدا کند.

پایان پیام/
 

کد خبر 91999

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha