مسئله وحدت حوزه و دانشگاه بومی سازی نشده است

رییس جهاد دانشگاهی با بیان این مطلب که بحث وحدت حوزه و دانشگاه عمومی سازی نشده است، گفت: ایجاد اعتماد متقابل میان این دو نهاد علمی مبنای اصلی این وحدت است.

محمدحسین یادگاری، رییس جهاد دانشگاهی درباره دلایل تاکید بزرگان بر وحدت حوزه و دانشگاه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خبرنگار شبستان گفت: این تاکیدات بر ارتباط محتوایی و معنایی دانشگاه و حوزه متمرکز است تا تفکرات دینی، مذهبی و اندیشه ای نهادهای حوزوی و نوع مباحثات آنها به مجامع دانشگاهی راه یابد و دانشگاه ها حوزه های علمیه را به عنوان مراجع اصلی بپذیرند.

وی ایجاد اعتماد متقابل میان نهادهای حوزوی و دانشگاهی را مبنای ایجاد این وحدت خواند و اظهار کرد: اینکه تا چه میزان این اعتماد عملیاتی شده است هنوز جای کار دارد اگرچه دانشگاه ها مشارکت با نهادهای حوزوی در برگزاری نشست ها و سمینارها را پذیرفته اند و با فعالیت نهادهایی همچون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و طرح مباحثی همچون اسلام سازی محیط های دانشگاهی گام هایی را در این عرصه برداشته اند.

 

یادگاری درباره موانع اصلی که مسیر وحدت حوزه و دانشگاه را دچار اختلال کرده است، تصریح کرد: باید اعتماد اصلی میان روسای دانشگاهی و حوزوی به وجود آید امری که متاسفانه عمومی سازی نشده و می توان تنها در برخی موارد نمونه های آن را مشاهده کرد، البته به نظر می رسد مراکز حوزوی و پژوهشگران آنها با حضور در مراکز علمی دانشگاهی و پزوهشگاه ها تا حد مطلوبی این مهم را پذیرفته اند.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: متفکران حوزوی با فعالیت در مراکزی همچون پژوهشگاه امام خمینی (ره) وارد سیستم های اجتماعی سیاسی شده اند اما بیشتر توقع است که نهادهای دانشگاهی درپی این مهم باشند تا فعالیت های تحقیقاتی با اندیشه ورزی دینی انجام شود و این طریق بتوان نتایج فعالیت های علمی پژوهشی را در قالب محصولات فرهنگی عرضه کرد.

 

وی درباره اقدامات جهاد دانشگاهی در راستای تحقق ارتباط حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی کوشیده از طریق زمینه سازی برای حضور جوانان معتقد و متدین در فعالیت های دینی ارزش های نظام و اسلام را وارد مراکز علمی کند و زمینه تحول محیط های دانشگاهی و اسلامی سازی آنها را فراهم کند اما اینکه چقدر در این مسیر توفیق داشته است را باید دیگران نظر دهند.

شایان ذکر است، بیست و هفتم آذرماه سالروز شهادت دکتر مفتح در تقویم ملی کشور روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفته است، امری که همواره از ابتدای انقلاب مورد تاکید بزرگان به ویژه امام راحل و رهبر معظم انقلاب قرار داشته است.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 92116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha