خواب عمیق کارخانه چدن خوسف در سایه کرونا

همزمان با شیوع اپیدمی کرونا، چراغ کارخانه چدن خوسف خاموش و کارگران این کارخانه همچنان بیکار در خانه نشسته و دغدغه نان و معیشت دارند و تنها مطالبه شان، بازگشایی مجدد این کارخانه است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان جنوبی: بیماری کرونا از اوایل اسفند ماه وارد ایران شد و تبعات زیادی به لحاظ اقتصادی برجای گذاشت، در این بین کارگران بیشترین ضرر را متصور و در مقابل سرمایه گذاران با دغدغه های تازه ای دست و پنجه نرم می کنند.

 

بسیاری از کسب و کارها و کارخانه ها به خواب عمیق فرو رفته، تجهیزاتشان خاک می خورد و کارگران هر روز اقتصادشان خراب تر می شود، به سراغ چندی از کارگران کارخانه چدن خوسف می رویم که به دلیل تعطیلی کارخانه این روزها، بیکار در خانه نشسته و دغدغه نان و معیشت دارند.

 

«ابوالفضل میری» یکی از کارگران کارخانه چدن خوسف است که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: کارخانه چدن سه ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است و کارگران کارخانه همه بیکار شده اند.

 

او می گوید: قرار بود که بیمه بیکاری کارگران در مدت تعطیلی کارخانه با کسر از حقوق پرداخت شود، ولی هنوز پرداختی صورت نگرفته است.

 

وی ادامه می دهد: طی مدت شش ماه فعالیت در کارخانه چدن حق بیمه ام پرداخت شده است ولی در مدت سه ماه تعطیلی کارخانه از محل بیماری کرونا مبلغ بیمه را از دستمزدم کسر کرده اند ولی نمی‌دانم حق بیمه برای ما پرداخت می شود یا نه.

 

میری با بیان اینکه هم اکنون کارخانه چدن خوسف تعطیل است، ادامه می دهد: ولی نیروها و کارگران چینی مقیم خوسف به دلیل شیوع ویروس کرونا در شهر مستقر هستند و به کشور خود باز نگشته اند.

 

او که با گلایه از اینکه تا کنون هیچ بسته معیشتی به کارگران کارخانه چدن تعلق نگرفته است، می گوید: هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نشده ایم و درخواست داریم که به همت مسئولان دوباره کارخانه چدن راه اندازی شود.

 

این کارگر با بیان اینکه در خانه بیکار نشسته ام و منظر بازگشایی کارخانه هستم، مطرح می کند: در سال جهش تولید امیدواریم از کارگر برای تولید بیشتر حمایت شود.

 

او می گوید: وام یک میلیونی دولت در شرایط کرونایی را دریافت نکرده ام، چون یک تومان وام هیچ دردی از یک کارگر دوا نمی کند و دردسرهای آن بیشتر است.

 

«محمد ایوبی»، کارگر دیگری است که در کارخانه چدن مشغول فعالیت است، به خبرنگار شبستان می گوید: هم اکنون به دلیل اپیدمی کرونا در خانه بیکار نشسته ایم و دو دستی بر سر می زنیم!

 

او با گلایه می گوید: در روز کارگر ما را حمایت کرده اند! چراکه نصف حقوق اسفندماه را کسر و برای بیمه ما پرداخت کرده اند، برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده ایم ولی به نظر می رسد 25 درصد از حقوق کارگران را کارفرما به دلیل ضرر و زیان از حقوق کارگران برداشت می کند.

 

وی با گلایه از اینکه قبلا هم کارخانه تعطیلی داشته و برای 45 روز 380 هزار تومان از حقوق ما کسر کرده اند، مطرح می کند: فعلا در خانه بیکار بیکار نشسته ایم و برای گذران زندگی مجبور به انجام کارهای ساختمانی هستم.

 

ایوبی که تازه ازدواج کرده است، بیان می کند: با قسط و قرض وسایل خانه ام را برای زندگی جدیدم مهیا کرده ام و باید ماهیانه تعداد زیادی قسط، اجاره خانه و خرجی خانواده را تامین کنم که هم اکنون به دلیل تعطیلی کارخانه با مشکل مواجه شده ام.

 

وی که وام یک میلیونی دولت در شرایط کرونایی را دریافت کرده است، می گوید: برای پرداخت اقساطم مجبور شدم وام یک تومانی دولت را بگیرم.

 

 

«مرتضی حسینی» که شش ماه است با راه اندازی مجدد کارخانه چدن در این کارخانه مشغول کار شده است، به خبرنگار شبستان می گوید: این کارخانه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و هم اکنون مایحتاج خانه را از طریق بّنایی تامین می کنم.

 

این کارگر با گلایه از اینکه فعلا در خانه ماندگار و بیکاریم، می گوید: امیدواریم هرچه زودتر کارخانه آغاز به کار کند چراکه هم اکنون بیش از 300 کارگر کارخانه چدن خانه نشین شده اند.

 

حسینی مطرح می کند: تا کنون هیچ بسته معیشتی و حمایتی دریافت نکرده ام و حتی برای وام یک میلیونی دولت ثبت نام کرده ام که هنوز به من تعلق نگرفته است.

 

او بیان می کند: بحران کرونا؛ بحران بیکاری را به بار آورده است، لذا از اصحاب رسانه خواستاریم که برای بازگشایی مجدد کارخانه با رعایت پروتکل های بهداشتی مطالبه گری کنند، البته مقرر شد است که تا بازگشت کارگران به کار بیمه بیکاری چرداخت شود ولی هنوز پرداخت نشده است.

 

«سید حسن جعفری»، مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف در خصوص تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران به خبرنگار خبرگزاری شبستان، می گوید: سرمایه گذار چینی کارخانه چدن به دنبال تعطیلی کارخانه به دلیل شیوع کرونا، دچار ضرر و زیان شده است.

 

وی می گوید: 90 مهندس چینی در این کارخانه فعالیت دارند ولی برای بازگشایی مجدد کارخانه به دلیل شیوع بیماری کرونا ریسک نمی کنند و تابع سفارت خودشان هستند، چراکه این علائم بیماری تا 14 روز خود را نشان نمی دهد.

 

جعفری بیان می کند: اگر یک کارگر چینی در ایران دچار بیماری کرونا شود برای حمل و نقل بیمار مبتلا با مشکل مواجه می شویم، چراکه سرمایه گذارچینی شرکت هم برای آوردن مهندسین چینی در کشورش تعهد داده است.

 

وی با گلایه از اینکه هنوز زیرساخت های شرکت چدن مانند گاز رسانی آماده نشده است، می گوید: به همت سرمایه گذار کارخانه چدن، این کارخانه آغاز به کار کرد و هم اکنون تصمیم بر این شده تا یک ماه آینده همزمان با بهتر شدن اوضاع کرونایی، کارخانه فعالیت خود را آغاز کند.

 

مشاور کارخانه چدن کویر خاوران خوسف بیان می کند: از اداره کار تقاضا داریم که دو تا سه ماه بیمه بیکاری و بسته معیشتی را برای کارگران بیکار این کارخانه فراهم کند.

 

جعفری ادامه می دهد: کارگران برای بیمه بیکاری در سامانه ثبت نام کرده اند ولی هنوز خبری از پرداخت بیمه بیکاری نیست، ولی تمامی حقوق، پاداش، سنوات و عیدی کارگران در مدت فعالیت آن ها پرداخت شده است.

 

وی در پاسخ به سوال این رسانه مبنی بر اینکه چرا حقوق کارگران در ایام کرونایی کمتر از ماه های دیگر پرداخت شده است، می گوید: حقوق کارگران بر اساس کارکرد آن ها پرداخت شده است و لذا کارگران معترض می توانند با درخواست از حسابداری شرکت، از کارکرد خود مطلع شوند چراکه راضی به اجحاف در حق حقوق کارگران نیستیم.

 

جعفری خاطرنشان کرد: بیشترین دغدغه ما بیکاری کارگران ایرانی است، لذا رسانه ها باید در خصوص بازگشایی مجدد این کارخانه از سوی مسئولان امر مطالبه گری کنند؛ به خاطر از صیانت از کار، کارگر و تولید در سال جهش تولید باید تدابیری برای روزهای کرونایی اتخاذ شود.

 

وی می گوید: آقای «شان» سرمایه گذار چینی کارخانه چدن درصدد تولید است ولی هم اکنون کارکنان و مهندسین تکنسین چینی زیر بار کار نمی روند چراکه منتظر آغاز دوباره پروازها هستند تا به کشور خود بازگردند و احتمالا این کارخانه تا یک ماه آینده به همین منوال تعطیل باشد، چراکه وضعیت سرمایه گذار خارجی و تولید کننده داخلی فرق می کند.

 

«محمد شفیعی»، فرماندار خوسف هم با اشاره به مشکلات بیکاری کارگران کارخانه چدن خوسف در شرایط  کرونایی، اظهار می کند: بر اساس تصمیم سفارت چین این کارخانه باید در ایام شیوع بیماری کرونا تعطیل باشد ولی کارگران این معدن در شرایط کرونایی با مشکلاتی مواجه شده اند، لذا مباحث طبقه بندی مشاغل، ایمنی کار و کارگر باید در اسرع وقت انجام شود.

 

فرماندار خوسف تاکید کرد: نباید در حق کارگران مجموعه کارخانه چدن در ایام کرونا، اجحاف شود.

 

«داوود شهرکی»، رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی هم در خصوص تعطیلی کارخانه چدن می گوید: کارخانه چدن خوسف هنوز فعال نبوده که بخواهد تعطیل شود! تعطیلی کارخانه چدن بر اساس سفارت چین و به خاطر فراخوان چینی ها برای جلوگیری از شیوع کرونا است.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی می افزاید: خط گاز این کارخانه هنوز تامین نشده و قرار است، گاز مورد نیاز از شهرک صنعتی خوسف تامین شود.

 

شهرکی با بیان اینکه کارخانه حتی یک کیلو چدن تولید نکرده است، گفت: کارخانه چدن خوسف اصلا کارگری ندارد و کارگران فعلی کارخانه تنها نیروی احداث کارخانه هستند.

 

 

 

کد خبر 927254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha